Proiect adus la cunoştinţă publică în data de 24-07-2006 H O T Ă R Â R E nr. _______ din __________
Documentaţie privind Planul Urbanistic de Detaliu -Piaţa Avram Iancu-, proiect nr. 219/2006, proiectant SC -ARH-DESIGN- SRL, beneficiar Consiliul Local al Municipiului Arad-iniţiativa primarului.
Ing. Gheorghe Falcă, Primarul Municipiului Arad,
În conformitate cu prevederile Legii nr. 52/2003, transmit următorul
A N U N Ţ
Începând cu data de sâmbătă, 22 iulie 2006, la intrarea în Primăria Municipiului Arad, sunt afişate următoarele proiecte de hotărâri:
Proiect de hotărâre privind aprobarea măsurilor de protecţie socială la transportul în comun cu tramvaiele-iniţiativa primarului.
Proiect de hotărâre privind aprobarea Regulamentului de organizare şi funcţionare a sistemului de parcare cu plată în municipiul Arad-iniţiativa primarului.
Documentaţie privind Planul Urbanistic de Detaliu -Piaţa Avram Iancu-, proiect nr. 219/2006, proiectant SC -ARH-DESIGN- SRL, beneficiar Consiliul Local al Municipiului Arad-iniţiativa primarului.
Documentaţie privind Planul Urbanistic de Detaliu -Imobil locuinţe colective P + 3 E, str. A. M. Guttenbrunn nr. 74, proiect nr. 46/2006 elaborat de SC ATELIER CAAD SRL-iniţiativa primarului.
Până la data de 3 august 2006, la registratura Primăriei Municipiului Arad, cei interesaţi pot depune în scris recomandări, sugestii şi opinii privind aceste documentaţii.
Informaţii suplimentare pot fi solicitate începând cu data de 24.07.2006, între orele 8,00-12,00 şi 13,00-17,00, la camera 2, Centrul de Informare pentru Cetăţeni.
Cei interesaţi pot solicita în scris şi pot primi contra cost copii după aceste proiecte de hotărâri, care pot fi studiate şi pe site-ul Primăriei Arad, la adresa www.primariaarad.ro.
P R I M A R
ing.Gheorghe Falcă
S.C.ARH-DESIGN S.R.L.
Arad, B-dul Revolutiei Nr. 104, Ap.3, tel./fax (+40)-257-283 171, Email:ARH-DESIGN@CLICKNET.RO
Inregistrata la Oficiul Registrului Comertului jud.Arad sub nr.J.02/97 din 13.02.1996 C.U.I. nr.R8189356
FOAIE DE CAPAT
DENUMIRE PROIECT:
PROIECT URBANISTIC DE DETALIU
“PIATA AVRAM IANCU”
FAZA:
P.U.D.
BENEFICIAR:
CONSILIUL LOCAL AL MUNICIPIULUI ARAD
NR.PROIECT:
219/2006
PROIECTANT:
S.C.”ARH-DESIGN” S.R.L.
DIRECTOR:
ARHITECT BOTOS ADALBERT
S.C.ARH-DESIGN S.R.L.
Arad, B-dul Revolutiei Nr. 104, Ap.3, tel./fax (+40)-257-283 171, Email:ARH-DESIGN@CLICKNET.RO
Inregistrata la Oficiul Registrului Comertului jud.Arad sub nr.J.02/97 din 13.02.1996 C.U.I. nr.R8189356
FISA DE RESPONSABILITATI
PROIECTANT GENERAL: S.C. “ARH-DESIGN” S.R.L. ARAD
DIRECTOR:ARH.BOTOS ADALBERT
SEF PROIECT: ARHITECT BOTOS ADALBERT
PROIECTANTI DE SPECIALITATE:
ARHITECTURA SI URBANISM:
ARH. BOTOS ADALBERT
ARH. BOTOS AIDA
INSTALATII SANITARE: S.C. SIMVERA S.R.L. ARAD
ING. IERCAN SIMONA
INSTALATII TERMICE: S.C. ISOTHERMCLIMA S.R.L. ARAD
ING. FAZAKAS TIBERIU
INSTALATII ELECTRICE: S.C. NORAS PROIECT S.R.L. ARAD
ING. SANDRU FLORIN
DRUMURI SI PLATFORME: S.C. BRING CONSULT S.R.L. ARAD
ING. JUHASZ CSABA
STUDIU GEOTEHNIC S.C. GEOPROIECT S.R.L. ARAD
ING. IASCHEVICI STEFAN
STUDIU TOPO SERVICIUL CADASTRU
AL PRIMARIEI ARAD
BORDEROU VOLUM
A. PIESE SCRISE
1. FOAIE DE CAPAT
2. FISA DE RESPONASBILITATI
3. BORDEROU VOLUM
4. CERTIFICAT DE URBANISM NR. 3143/09.12.2005
5. ANEXA LA C.U.
6. TEMA DE PROIECTARE
7. PLANŞA CU LIMITA ANSAMBLULUI URBAN ARAD
8. PLANŞĂ- CLĂDIRI MONUMENTE ISTORICE AFLATE ADIACENT SAU ÎN IMEDIATA VECINĂTATE A PIEŢEI AVRAM IANCU
9. PLANSA CU ANALIZA CLADIRILOR DIN ZONA PROTEJATA
10. HOTARAREA NR. 276/14.11.2005 A C.L.M. ARAD PRIVIND APROBAREA P.U.D. „REAMPLASAREA MONUM ENTULUI SFINTEI TREIMI”
11. P.U.D. „REAMPLASAREA MONUMENTULUI SFINTEI TREIMI” – PLAN REGLEMENTARI URBANISTICE PLANSA 02A
12. MEMORIU GENERAL
1. INTRODUCERE
2. ÎNCADRARE ÎN ZONA
3. SITUAŢIA EXISTENTĂ
4. REGLEMENTARI
5. CONCLUZII
6. ANEXE
13. REFERAT DE VERIFICARE
14. COMUNICARE NR.115/DU/09.05.2006
15. COMUNICARE NR.171/DU/05.7 5.2006
16. AVIZE SI ACORDURI:
- AVIZ SANITAR NR. 473/27.04.2006
- AVIZUL PRIVIND PROTECTIA CIVILA NR. 487/03.05.2006
- AVIZ P.S.I. NR.590847/02.05.2006
- AVIZ DE PRINCIPIU ALIMENTARE CU APA NR. 4302/19.05.2006
- AVIZ DE PRINCIPIU PENTRU CANALIZARE NR. 4302/19.05.2006
- AVIZ ROMTELECOM NR. 217/16.05.2006
- AVIZ E-ON GAZ ROMANIA NR. 1779/27.04.2006
- AVIZ – TERMOFICARE PRIMAR C.E.T. ARAD, NR. 7203/24.05.2006
- ADRESA – TERMOFICARE SECUNDAR C.E.T. ARAD, NR. 775/27.04.2006
- ADRESA ENEL ELECTRICA NR.16135/25.05.2006
- AVIZ SERVICIUL CIRCULATIE POLITIA RUTIERA
17. BREVIAR DE CALCUL
B. PIESE DESENATE
1. SITUAŢIA EXISTENTĂ 01A
2. CIRCULATIA TERENURILOR 02A
3. REGLEMENTARI URBANISTICE VARIANTA 1 03A
4. REGLEMENTARI URBANISTICE VARIANTA 1 – CU COMPLETĂRI 03A
5. REGLEMENTARI URBANISTICE VARIANTA 2 04A
6. PLAN PARCARE SUBTERANA VARIANTA 1 05A
7. PLAN PARCARE SUBTERANA VARIANTA 1 – CU COMPLETĂRI 05A
8. PLAN PARCARE SUBTERANA VARIANTA 2 06A
9. PLAN PARCARE SUBTERANA VARIANTA 2 – CU COMPLETĂRI 06A
10.DESFĂŞURĂRI – MOBILARE URBANĂ VARIANTA 1 07A
11.REGLEMENTĂRI EDILITARE SITUAŢIA EXISTENTĂ 07
12.REGLEMENTARI EDILITARE PROPUNERE 08
13. PLAN SEMNALIZARE 01D
ÎNTOCMIT: arh. BOTOS AIDA
S.C.ARH-DESIGN S.R.L.
Arad, B-dul Revolutiei Nr. 104, Ap.3, tel./fax (+40)-257-283 171, Email:ARH-DESIGN@CLICKNET.RO
Inregistrata la Oficiul Registrului Comertului jud.Arad sub nr.J.02/97 din 13.02.1996 C.U.I. nr.R8189356
MEMORIU JUSTIFICATIV
1.INTRODUCERE
1.1. DATE DE RECUNOAŞTERE A DOCUMENTAŢIEI
Denumirea proiectului: PROIECT URBANISTIC DE DETALIU – “PIATA AVRAM IANCU”
Beneficiar: PRIMARIA MUNICIPIULUI ARAD
Proiectant: S.C. “ARH-DESIGN” S.R.L., ARAD
Arhitect Botos Adalbert
Colaboratori:
Instalaţii sanitare : Ing. Iercan Simona
Instalaţii termice : Ing. Fazakas Tiberiu
Instalaţii electrice : Ing. Sandru Florin
Drumuri, platforme şi sistematizare verticală: ing. Iuhasz Csaba
Studii teren: Studiu geotehnic: ing. Iaschevici Ştefan
Studiu topografic: Serviciul de cadastru al Primariei
Data elaborării: septembrie 2005
1.2. OBIECTUL LUCRARII
Proiectul de fata, Proiect Urbanistic de Detaliu “Piata Avram Iancu”, denumit in continuare PUD, a fost intocmit pe baza Certificatului de Urbanism nr. 3.143/09.12.2005 prin care Primaria Municipiului Arad doreşte reamenajarea Pietei Avram Iancu.
Conform temei de proiectare, intocmita de Directia Tehnica si Serviciul de Urbanism din cadrul primariei municipiului, se propune studierea urmatoarelor probleme:
-eliminarea circulatiei din spatele Teatrului de stat “Ioan Slavici”, latura nordica a pietei, precum si de pe latura cu strada Metianu (vest), urmand a se deschide circulatia auto in fata Teatrului de Stat conform PUD “ Reamplasarea Monumentului Sfintei Treimi” aprobat cu H.C.L.M.A. nr.276/14.11.2005; tot pe latura vestica se propune largirea pietonalului prin devierea circulatiei rutiere;
-pe latura estica se vor crea conditii pentru realizarea unei circulatii auto si prin mijloacele de transport in comun;
-avand in vedere ca se vor reduce suprafetele carosabile ( in ansamblu ) si se va elimina un numar mare de locuri de parcare, se propune realizarea unei parcari subterane sub toata Piata Avram Iancu cu accese dinspre latura vestica;
-se propune de asemenea realizarea unui transport auto prin/sau adiacent parcarii subterane;
-pe latura nordica a pietei, in spatele cladirii Teatrului se propane amenajarea unor terase;
-se va realiza o legatura pietonala intre strada N. Balcescu, Piata Avram Iancu si strada Metianu;
-in partea sudica se va amplasa Monumentul Marii Uniri care va deveni astfel o zona cu caracter comemorativ( aproximativ1/3 din suprafata pietei). Se propune ca monumental sa nu fie mai inalt decat cladirile aflate la frontul sudic al pietei;
-zona nordica si centrala a Pietei va avea un caracter multifunctional pe suprafata de aproximativ 2/3 din totalul suprafetei amenajate; se va amenaja o piata publica, care, pe langa mobilierul urban caracteristic – banchete, corpuri de iluminat etc… , va fi agrementata cu oglinzi de apa, alei si platforme pavate decorativ, respectiv plantate in terase delimitate de aleile pietonale.
Elementele propuse prin documentatia de urbanism: constructii noi, amenajari de spatii publice, organizari ale circulatiei vor conserva si completa fondul construit existent.
Zona propusă spre studiu face parte din zona centrală actuală a oraşului Arad reprezentând, începând cu anul 1828, centrul oraşului.
Actuala Piaţă Avram Iancu (fostă Piaţa Libertăţii), reprezintă în prezent, alături de Piaţa Podgoriei, punctul de interes major care determină axul urbanistic principal al zonei centrale: Bulevardul Revoluţiei.
Această piaţă a fost în mod continuu un centru politic şi comercial important al oraşului, reprezentând centrul vieţii comerciale dar şi culturale a oraşului.
În prezent zona este inclusă în aria centrului istoric al municipiului conform anexei la Ordinul nr. 2314/2004 privind aprobarea Listei monumentelor istorice.
Piaţa Avram Iancu este delimitată de fronturi construite clare, cu clădiri înscrise în Lista monumentelor istorice, clădiri cu valoare istorică, clădiri cu valoare arhitecturală dar şi clădiri cu valoare ambientală. Toate clădirile care alcătuiesc în prezent fronturile pieţei, au fost realizate începând din prima jumătate a secolului XIX până în anul 1920, excepţie făcând blocul de locuinţe P+4 cu magazine la parter, construit în anii '60, aflat pe str. Meţianu nr.1 şi clădirea Teatrului Naţional, clădire refăcută în stilul arhitecturii post-staliniste după incendiul din 1958.
Valoarea zonei constă în existenţa unui spaţiu urban clar construit, într-un perimetru uşor de parcurs pietonal, cu spaţiu delimitat şi determinat de clădiri cu valoare deosebită din punct de vedere istoric, architectural şi ambiental.
Din punctul de vedere al integrării urbane a spaţiului pieţei în sistemul ţesutului urban al zonei centrale, această piaţă este veriga de articulare a zonei pietonale determinată de strada Meţianu – Piaţa Catedralei şi Parcul Reconcilierii marcat de Turnul de Apă şi traseul înspre Faleza Mureşului cu promenada acesteia, principala zonă de agreement fiind constituită de Ştrandul Neptun şi Cetatea Aradului, impresionant monument de arhitectură a cărei construcţie a început în anul 1763 la ordinele împărătesei Austriei Maria Tereza.
Prezentul proiect de urbanism urmăreşte redarea caracterului de nucleu economic, comercial şi social al pieţei, care va deservi în acest fel o piaţă pietonală publică.
Funcţiunile propuse pentru aceasta zona sunt:
- Terase provizorii amovibile pentru unitatile de alimentatie publica, si nu numai, aflate la parterul cladirilor de pe perimetrul pietei
- alei, trotuare, suprafete dalate decorativ
- spatiu amplasare monument
- spaţii verzi
- fantani decorative
- mobilier urban
- parcare colectiva subterana
- cai de acces carosabile catre si din parcarea subterana
Conform P.U.G. Piaţa Avram Iancu este amplasată în subzona UTR 1, având funcţiunea determinantă de locuinţe şi servicii.
Proiectul urbanistic de detaliu are ca obiect studierea soluţiilor pentru transformarea zonelor carosabile în spaţii pietonale şi degajarea spaţiului urban al pieţei de circulaţie auto foarte aglomerată. De asemenea P.U.D.-ul va mai studia:
▪ posibilitatea separării circulaţiei auto care traversează zona pieţei faţă de zonele de parcare deosebit de aglomerate care deservesc zona.
▪ integrarea circulaţiei tramvaielor (proiect B.E.R.D.) în spaţiul urban al Piaţei Avram Iancu.
▪ amplasare Monumentului Marii Uniri ca parte integrantă a spaţiului urban.
▪ amenajarea pietonală a pieţei care să permită organizarea diferitelor evenimente culturale sau comerciale (cinematograf în aer liber, spectacole în aer liber, diferite festivaluri specifice oraşului, târguri tematice, etc…)
▪ amplasarea unor terase cu caracter sezonier
▪ amplasarea unor terase, extensii ale actualelor restaurante şi cafenele
▪ elaborarea regulamentului pentru viitoarele proiecte pentru execuţia dalajelor, mobilierului urban, fântânilor, organizarea spaţiilor verzi
▪ analiza regimului juridic, economic şi tehnic al terenului
▪ analiza modului de utilizare al terenului
▪ echiparea tehnico – edilitară
Metodologia folosită – baza documentaţiei.
Documentaţia este elaborata în conformitate cu Metodologia de elaborare şi conţinutul – cadru al Planului Urbanistic de Detaliu, indicativ GM 09-2000, aprobat prin Ordinul 176/N/2000.
La elaborarea actualei documentaţii s-au avut in vedere prevederile Planului Urbanistic Ge-
neral elaborat de S.C. Proiect S.A. Arad, P.U.D. – “Reamplasarea Monumentului Sfanta Treime”, elaborat de S.C.Renovatio Nova S.R.L. Arad.
Acest proiect de urbanism are ca scop stabilirea condiţilor de amplasare a clădirilor şi obiectelor care formează investiţia, a regimului de înălţime, ale condiţiilor de aliniere la frontul stradal, a implicaţiilor asupra vecinătăţilor, etc., conform Regulamentului de Urbanism aprobat.
2. ÎNCADRARE ÎN ZONA
2.1. CONCLUZII DIN DOCUMENTAŢII DEJA ELABORATE
Teritoriul luat în studiu se află în zona centrală a oraşului Arad, fiind mărginită pe latura nordică de Teatrul de Stat, pe latura sudică, estică şi vestică de clădiri cu unul sau mai multe etaje. Pe laturile estică, vestică, sudică şi nordică piaţa este traversată de circulaţii carosabile majore, iar pe latura estică este limitată de circulaţia tramvaielor.
2.2. CONCLUZII DIN DOCUMENTAŢII ELABORATE CONCOMITENT CU P.U.D.
Pentru amplasarea cît mai corectă a obiectivului s-a efectuat o analiza geotehnica şi un studiu topografic.
STUDIUL TOPO
Terenul destinat studiului este amenajat sub forma unui parc de odihna, cu spatii verzi amenajate cu vegetatie de talie mica si alei asfaltate dispuse geometric, organizare determinata de prezenta monumentului aflat in centrul compozitiei, respectiv centrul pietei . Terenul se prezintă plat, fara denivelari.
Pe suprafaţa terenului studiat se găsesc amplasate toate utilităţile care deservesc această zonă: canalizare menajeră şi pluvială, reţea alimentare cu apă şi hidranţi exteriori, reţea alimentare cu energie termică, reţea alimentare cu energie electrică, reţea telefonică şi parţial reţea alimentare cu gaze.
De asemenea ca parte a gospodariei subterane existente, pe suprafata a doua pastile verzi din vecinatatea Teatrului se afla rezervorul de incendiu al acestuia, cu o capacitate estimata de 200 mc, aflat in uz, si un rezervor dezafectat de pacura care deservea instalatia de incalzire a centralei termice din subsolul cladirii Teatrului.
STUDIU GEOTEHNIC
Pentru aceasta faza de proiectare (PUD), la stabilirea conditiilor generale de fundare ale terenului studiat, au fost luate in considerare date cunoscute din zona.
Avand doar caracter informativ, dintre concluziile si recomandarile ce se pot desprinde la nivelul acestei faze de proiectare, mentionam:
- terenul se prezinta plan si are stabilitatea generala asigurata;
- stratificatia este constituita din: umpluturi pana la adancimi de 1,2 – 2,0 m (uneori umpluturile pot atinge grosimi mai mari), urmeaza o succesiune de argile prafoase, plastic vartoase, pana la adancimi de 2,3 m; praf argilos cafeniu cenusiu umed, plastic vartos cu trecere la plastic consistent pana la 2,8 m, apoi praf nisipos argilos cenusiu vinetiu umed, plastic vartos cu trecere la consistent iar spre baza nisip argilos plastic consistent pana la 4,0 m adancime si orizontul nisipos constituit din nisip fin cenusiu inundat cu liant in masa pana la adancimea de investigare.
- nivelul hidrostatic a fost semnalat la adancimea de 2,8 m fata de nivel teren actual; NH-ul poate prezenta variatii importante de nivel, in functie de nivelul apei din Mures si de volumul precipitatiilor din zona.
Luand in considerare conditiile de fundare mentionate, pana la completarea gradului de cunoastere al amplasamentului, recomandam urmatoarele:
- o fundare directa, la adancimi mai mari de 1,5 m, pe stratul de argila cafenie, plastic vartoasa;
- adancimile optime de fundare si presiunile admisibile de calcul ale terenului de fundare, vor fi stabilite pe baza studiilor ce se vor intocmi, adaptate si corectate in functie de caracteristicile constructive si functionale ale obiectelor propuse. In vederea stabilirii cat mai precise a conditiilor de fundare la nivelul fiecarui obiect in parte, recomandam, executarea a cel putin un foraj pentru fiecare obiect care se va proiecta. Se vor epuiza in mod obligatoriu toate umpluturile intalnite pe amplasamentele propuse.
- din punct de vedere seismic, amplasamentul se incadreaza in zona seismica de calcul “D” (Ks = 0,16 si Tc = 1,0 s).
- adancimea maxima de inghet-dezghet este de 0,7- 0,8 m.
Pentru determinarea conditiilor de fundare corespunzatoare amplasamentului indicat de catre beneficiar, pentru fazele de proiectare PE si DDE, se vor intocmi studii geotehnice de detaliu.
Situarea amplasamentului în cadrul localităţii este prezentată în planşa 01.
3. SITUAŢIA EXISTENTĂ
-Amplasamentul
Piata Avram Iancu se afla in centrul orasului, fiind unul din nucleele majore ale urbei.
În anul 1828 Piaţa Libertăţii devine centrul politic şi economic al oraşului, clădirea cu nr.16 adăpostund sediul vechii Primării. Tot în această piaţă, în anul 1834, a fost anunţată populaţiei oraşului hotărârea autorităţilor de a declara oraşul Arad – Oraş liber regesc. În anul 1918 în Piaţa Libertăţii a avut loc Adunarea populară din octombrie, adunare premergătoare celei din 1 Decembrie 1918.
Începând din deceniul al şaptelea al secolului XIX, conform relatarilor unui vizitator -“Aradul a devenit dintr-un oraş fără pretenţii, un oraş cu pretenţii”, oraşul cunoscând o puternică dezvoltare economică şi culturală. O gravură aflată la Viena care înfăţişează actuala Piaţă Avram Iancu în anul 1870 reflectă efervescenţa economică care caracteriza oraşul în acea perioadă.
În paralel cu continua dezvoltare economică a oraşului se simte tot mai puternic şi nevoia unei dezvoltări culturale adecvate.
Astfel în anul 1817 ca urmare a mecenatului lui Jakob Hirschl, se înfiinţează primul teatru din Arad în clădirea aflată pe str. Gh. Lazăr la nr.1 colţ cu Piaţa Avram Iancu (Piaţa Libertăţii). Acest edificiu a devenit ulterior primul cinematograf din Arad – Cinema “Urania”, fiind inaugurat în 30 sept. 1907.
În anul 1862 se pune în discuţie construirea unui nou teatru, tot în actuala Piaţa Avram Iancu. Idea care a aparţinut baronului Bánhidy Bela este transpusă în practică abia când primarul Aradului din acea vreme Atzėl Pėter contractează în acest scop un împrumut de 700.000 forinţi şi astfel este angajat arhitectul Czigler Antal. Această sumă a fost însă completată de donaţiile arădenilor dornici de a avea un teatru reprezentativ pentru oraş. Construcţia noului edificiu va demara în anul 1869 şi va fi inaugurată la 21 septembrie 1874 în prezenţa Maiestăţii Sale, regele Franz Iosif I.
În 18 februarie 1883, ca urmare a unui incendiu devastator produs de candelabrul central, clădirea teatrului a ars. Arhitectul arădean Holmai Andor este însărcinat cu elaborarea unui nou proiect pentru refacerea teatrului. Noua clădire este inaugurată la 1 octombrie 1885.
Clădirea teatrului a fost distrusă însă complet într-un nou incendiu în anul 1958. aceasta fiind ulterior refăcută complet, dar stilul post-stalinist în care această reconstrucţie a avut loc, a adus modificări atât funcţiunii cât şi stilului architectural şi decoraţiilor interioare.
Încă din anul 1873 se poate vorbi în Arad de un transport în comun asigurat de tramvaie trase de cai, prima rută a transportului fiind între Gară şi Piaţa Libertăţii (Piaţa Avram Iancu). De-a lungul anilor, piaţa a fost locul unde s-au ţinut târgurile care adunau aici ţărani şi meşteşugari din toate zonele judeţului şi nu numai. Măiestria şi priceperea meşteşugarilor arădeni, bogăţia mărfurilor ţăranilor din împrejurimile Aradului, au atras de-a lungul anilor vizitatori din toată ţara.
Piaţa Avram Iancu a fost şi locul unde arădenii îşi petreceau şi timpul liber. Seara, cafenelele şi restaurantele din piaţă se umpleau de clienţii dornici să se simtă cât mai bine. Restaurantul Grand Dobransky, berăria Gambrinus (proprietar Kass), restaurantul lui Kánya Gėza din clădirea teatrului, cafeneaua lui Poezl Miksa (colţ cu strada Bălcescu) locul preferat al boemei locale, cafeneaua Fiume din Palatul Domany, cafeneaua Abbagia aflată la parterul casei Műnich (proprietar Kovách Arthur) sunt doar câteva dintre cele mai cunoscute, toate fiind amplasate în Piaţa Libertăţii actuala Piaţa Avram Iancu.
De altfel în anul 1900 a avut loc la Arad Congresul proprietarilor de restaurante şi cafenele, dovadă a atenţiei patronilor şi a angajaţilor faţă de clientelă, ale exigenţelor crescânde ca urmare a gradului de cultură şi civilizaţie al clienţilor.
Renumele farmaciştilor din Arad a depăşit cu mult limitele oraşului. Farmacişti cum ar fi Főldes şi Rozsnay, erau cunoscuţi chiar şi în Ungaria şi Austria. Astfel, în prima jumătate a secolului XIX, pe str. Bălcescu la nr.1, colţ cu Piaţa Avram Iancu este construit Palatul Farmaciştilor Rozsnay
3.2. ANALIZA ZONEI STUDIATE ÎN CADRUL ZONEI PROTEJATE A CENTRULUI ISTORIC A MUNICIPIULUI ARAD
Întreaga zonă este inclusă în zona protejată a centrului istoric al oraşului Arad, conform Legii 422/2001 şi anexei la Ordinul nr.2314/2004 privind aprobarea Listei Monumentelor istorice şi este delimitată astfel:
- la sud – malul Nordic al buclei râului Mureş care înconjoară cetatea Aradului
- la est – cursul râului până la intersecţia dintre strada Remus şi Alexici Nicola
- la vest – de-a lungul străzii Emanoil Gojdu, Piaţa Catedralei, traversează strada M. Eminescu, strada Caragiale, strada Mărăşeşti (până la intersecţia cu Calea Victoriei)
- la nord – de-a lungul străzilor Ghiba Birta, Augustin Doinaş şi Piaţa Drapelului, de-a lungul B-dului Revoluţiei (până la intersecţia cu strada I.C. Brăteanu), capătul de nord al străzii Brătianu, respectiv cursul râului Mureş.
În cadrul Listei monumentelor istorice următoarele clădiri sunt nominalizate ca monumente individuale, având propriile zone de protecţie:
● Casa Jakob Hirschl
Construită în anul 1817 sub mecenatul comerciantului Jakob Hirschl. Actualmente adăposteşte Casa de Cultură a municipiului Arad. este o clădire S+P+1, construcţie realizată în stilul “Baroc de Provincie”, din cărămidă cu planşeu din lemn. Se remarcă prin bogăţia şi frumuseţea grilajelor, feroneriilor, aplicelor artistic ornamentate, lucrări tipice de breaslă la începutul secolului XIX.
Această clădire are o valoare istorică documentară.
● Palatul farmaciştilor Rosznay
A fost construit în prina jumătate a secolului XIX de către farmacistul Rosznay. Actualmente are funcţiunea de locuinţe cu farmacie la parterul clădirii. Este o clădire P+2 construita în stiluil Neo Renascentist, din cărămidă cu planşee din lemn. În jurul anului 1900 faţada clădirii este refăcută şi ornamentată cu o ornamentaţie Art Nouveau.
● Clădire aflată pe strada Meţianu la nr.2, colţ cu Piaţa Avram Iancu
Clădire construită în anul 1912, actualmente cu funcţiunea de locuinţe şi spaţii comerciale la perter. Este construită în stilul Wiener Secession, din cărămidă cu planşeu din lemn şi are S+P+2 nivele.
Clădirea are valoare arhitecturală cu ornamente exterioare din majolică (faianţă şi ceramică) specifică stilului Wiener Secession cu colţul marcat printr-un turn bogat ornamentat.
● Teatrul de stat
Construcţia primului teatru al oraşului începe în anul 1869 şi este inaugurată la 21 septembrie 1874. Operă a arhitectului Czigler Antal, construcţia are S+P+2 nivele şi este construită în stil Neoclasic din cărămidă cu planşeu din lemn.
În 18 februarie 1883 este distrusă ca urmare a unui incendiu. Reconstrucţia teatrului, operă a arhitectului Halmai Andor, este inaugurată la 1 octombrie 1885.
Funcţiunea construcţiei din acea vreme este: teatru, spaţii comerciale, restaurant, berărie, cafenea, locuinţe.
În anul 1958 clădirea teatrului a fost distrusă de un nou incendiu şi refăcută în stilul epocii post staliniste.
Funcţiunea actuală – Teatru de stat.
-Cai de comunicatie
Piata Avram Iancu este legata de tesutul urban al orasului prin strazile adiacente si anume:
-B-dul Revolutiei cu cele doua „laturi” ale sale la limita nordica
-Strada Metianu pe latura de vest
-Strada Grigore Alexandrescu si Strada Tribunul Dobra pe latura sudica
-Strada Nicolae Balcescu pe latura de est
De-a lungul laturii de est se afla traseul liniei de tramvai intre B-dul revolutiei si strada Tribunul Dobra.
-Suprafata ocupata
Suprafaţa care urmează să fie studiată este de 16.018 mp. suprafaţă liberă a pietei marginita de cele patru fronturi construite.
-Suprafete construite
Pe amplasament nu exista constructii propriu-zise. Piata se prezinta sub forma unui parc organizat geometric, organizare subordonata Monumentului Eroilor, amplasat central in mijlocul spatiului determinat de fronturile cladirilor.
Echipare existenta
-alimentarea cu apă:
În Piaţa Avram Iancu, sunt în functiune retele de apă, dispuse astfel;
- pe partea stângă ( spre strada Bălcescu), o reţea de apă Dn. 150 mm, de la care este alimentat cu apă Teatrul de Stat şi grupul sanitar public existent.
- pe partea dreaptă, în continuare la strada G. Alexandrescu , o reţea Dn. 150 mm.
- în partea de sud a zonei este o conductă de apă Dn. 150 mm, care cade pe amplasamentul parcajului propus, urmând a fi deviată.
In zona nord-vestica a parcului este in functiune rezervorul de apa pentru incendiu aferent teatrului de stat. Acesta va ramane in functiune cu racordurile actuale.
Grupul sanitar public existent, va fi dezafectat şi reamplasat in zona serviciilor tehnice propuse.
Reteaua de apa existenta pe amplasamentul garajelor va fi dezafectata.
-canalizarea apelor uzate menajere:
Piata Avram Iancu este inconjurata de retele de canalizare , astfel;
- canalizare menajera, pe strada din sud a zonei si pe strazile laterale
- canalizare unitara pe strada din spatele teatrului si pe strada cu liniile de tramvai
-canalizarea apelor meteorice:
- canalizare pluviala existenta pe strada din sud a zonei si pe strada dinspre strada Metianu.
Retelele de canalizare menajera si pluviala existente pe amplasamentul garajelor, vor fi deviate, pentru ocolirea constructiile propuse.
-alimentarea cu căldură:
In prezent,pe amplasamentul propus pentru construirea unei parcari subterane,cu dotarile aferente,din punctual de vedere al termoficarii,situatia este urmatoarea:
1. Retele agent termic primar
Exista retele de distributie 2x DN 400 pe str. N. Balcescu, 2x DN 300 in p-ta A. Iancu sipe str. G Alexandrescu,cu caminele aferente pentru realizarea de puncte fixe,vane de golire,de vizitare-deviere traseu,precum si pentru realizarea racordurilor la PT Teatru si PT Banca Tiriac.
Aceste retele se afla montate in canale termice subterane,nevizitabile.
Reprezentarea acestora s-a facut pe plansa “ Reglementari edilitare – existent ED “
2. Retele agent termic secundar
Nu exista retele de agent termic secundar pe amplasamentul propus in vederea realizarii obiectivului.
-alimentarea cu gaz:
Reteaua de gaz stradal exista partial pe perimetrul pietei, fiind racordate la aceasta doar cateva cladiri. Reteaua este in dispusa sub trotuarele adiacente cladirilor si nu va fi necesara devierea, mutarea sau desfiintarea lor. Amenajarea pietei va fi un bun prilej pentru extinderea retelei daca proprietareul acesteia, E-on Gaz Romania considera ca investitia este justificata.
-alimentarea cu energie electrică
În zona propusă spre reamenajare există în prezent reţele electrice de distribuţie de medie şi de joasă tensiune astfel: o linie electrică subterană de medie tensiune (LES 20kV) situată în extremitatea de nord a zonei studiate, în spatele Teatrului de Stat, care se continuă pe latura vestică a pieţei până la postul de transformare situat la parterul blocului de pe strada Meţianu colţ cu Piaţa Avram Iancu. Această linie electrică intersectează reglementările propuse, în zona rampei de acces în parcajul subteran dinspre B-dul Revoluţiei.
O altă linie electrică subterană de medie tensiune (LES 20kV) porneşte din postul de transformare mai sus menţionat şi străbate un traseu pe latura vestică a pieţei, paralel cu aliniamentul clădirilor şi în vecinătatea acestora, părăsind zona studiată spre sud, spre str. G. Alexandrescu, paralel cu rampa de ieşire din parcajul subteran propus. Această linie nu intersectează reglementările propuse.
Din acelaşi post de transformare pleacă o linie electrică subterană de joasă tensiune (LES 0,4kV) care subtraversează partea carosabilă situată pe latura vestică a Pieţei Avram Iancu şi ajunge aproape de centrul pieţei. Această linie electrică nu este funcţională (nu este sub tensiune), ea fiind destinată a alimenta un consumator al cărui amplasament a fost schimbat. Capătul cablului este vizibil, fiind scos din pamânt în zona verde a pieţei. Alt consumator situat în zona studiată îl constituie grupurile sanitare publice situate în colţul de nord-est al pieţei, acestea fiind alimentate cu energie electrică printr-o linie electrică subterană de joasă tensiune, din postul de transformare situat pe latura estică a Teatrului de Stat.
Iluminatul public din zona pieţei este realizat cu stâlpi ornamentali cu o înălţime de cca.10m amplasaţi pe trotuarele de pe perimetrul zonei, iar parcul din centrul pieţei este iluminat cu stâlpi ornamentali cu o înălţime de cca.4m amplasaţi pe alei. Stâlpii de iluminat public sunt alimentaţi cu energie prin linii electrice subterane de joasă tensiune (LES 0,4kV). Aceste linii electrice intersectează rampele de acces spre parcajul subteran situate pe direcţia B-dul Revoluţiei-Boul Roşu.
-telecomunicaţii
Retelele de telecomunicatii – telefonie sunt dispuse, in general, de-a lungul laturilor pietei cu ramificatii catre strazile adiacente, la o adancime cuprinsa intre 0,6m si 1,1 m. Retelele afectate de reglementari vor fi protejate sau deviate dupa caz.
Retelele de cablu TV si internet sunt dispuse de-a lungul fronturilor cladirilor fixate chiar pe fatadele existente. Aceste retele nu sunt afectate de reglementari.
4. REGLEMENTARI
-obiectivele noi solicitate prin tema program
Elemente de temă.
Tema de proiectare a fost stabilită de către beneficiar. Beneficiarul doreşte supunerea spre studiu a următoarelor aspecte:
- eliminarea circulaţiei din spatele Teatrului de stat şi lărgirea pietonalului prin devierea circulaţiei pe latura vestică a pieţei
- pe latura estică crearea posibilităţii realizării unei circulaţii auto şi circulaţii pentru mijloacele de transport în comun.
- realizarea unei parcări subterane sub toată Piaţa Avram Iancu (zona pietonală a acesteia) cu accese dinspre latura vestică.
- realizarea unui transport auto prin sau adiacent parcării subterane
- pe latura nordică a pieţei, în spatele clădirii Teatrului Ioan Slavici, se propune amenajarea unor terase
- realizarea unei legături pietonale între străzile N. Bălcescu, Piaţa Avram Iancu şi str. Meţianu
- amplasarea Monumentului Marii Uniri în zona sudică a pieţei
- amenajarea pieţei astfel încât aceasta să devină un spaţiu urban polivalent
- amenajarea unor oglinzi de apă, alei şi platforme pavate, spaţii verzi, amplasarea de corpuri de iluminat şi a mobilierului urban, etc…
Exemple:
1. Exemple de amenajări, decoraţiuni exterioare, terase, mobilier urban din zona centrală „Corso-ul” Aradului şi Piaţa Libertăţii care ilustrează Aradul de demult.
Piata Avram Iancu punctul de „pornire” al Corso-ului aradean
Zona pietonala neintrerupta de circulatia vehiculelor intre Corso si Piata Libertatii
2.Exemple similare din Centrele istorice ale unor oraşe europene care prezintă soluţii de reamenajare şi mobilier urban.
Fantana in zona centrului istoric din Munchen care marcheaza inceputul zonei pietonale
Fantana in zona pietonala a centrului istoric al Munchenului
Detalii de rezolvare pentru o fantana aflata in zona pietonala a centrului istoric al Munchen-ului
Exemplu de mobilare urbana in zona pietonala a centrului istoric al Gunzburgului care aminteste de principala ocupatie de odinioara a locuitorilor orasului, ocupatie continuata si azi in unele sate invecinate.
Scuar in zona pietonala a Gunzburgului
Pe langa grupul statuar care aminteste de ocupatia specifica locuitorilor de demult ai orasului,ambianta ansamblului este data si de pavajele din granit (folosite si in Arad la aceeasi vreme), de mobilierul urban, de modul de rezolvare a colectarii apelor meteorice, etc.
Zona pietonala a centrului istoric al Augsburgului unde traseul circulatiei tramvaiului a fost integrat in zona pietonala prin alaturarea pavimentelor realizate din materiale si culori diferite. Rezolvarea pavimentelor confera intregii zone un caracter unitar, perfect integrat caracterului zonei.
Zona este marcata pe intreg traseul de jardiniere in care au fost plantati arbusti decorativi iar apele meteorice sunt colectate prin rigole deschise pavate cu calupuri din granit
Propuneri urbanistice
Solutiile de amenajare a Pietei Avram Iancu propuse in prezentul proiect sunt in stransa concordanta cu concluziile desprinse din Concursul de Idei Urbanistice – Arad 2005.
Acest concurs a fost organizat de catre Primaria Arad in vederea cristalizarii unor solutii de perspectiva privind aducerea spatiilor publice ale orasului la un standard de referinta in ceea ce priveste spatiul urban public.
Piata Avram Iancu este unul din spatiile reprezentative ale centrului orasului, care in opinia edililor, a specialistilor dar chiar si al cetatenilor, asa cum este organizat in prezent, a ramas in urma tendintei europene de a pune in evidenta spatiile publice relevante, si anume, prin tratarea lor in favoarea pietonului.
O alta piata reprezentativa, situata in vecinatate este Piata Catedralei. Cele doua piete sunt legate de strada comerciala traditionala a orasului, strada Metianu.
Ansamblul reprezentativ central al Municipiului Arad este intregit de Parcul Reconcilierii, singurul care este readus in circuitul pietonal modern amenajat in urma lucrarilor de amenajare care au avut loc in trecutul apropiat.
Solutia prezentata la Concursul de Idei de catre S.C.Arh-Design S.R.L. a obtinut aprecierea juriului, repectiv Premiul III, la egalitate cu un alt concurent, in conditiile in care Premiul I nu a fost acordat.
Criteriile tehnice care au stat la baza jurizarii Concursului de Idei au fost:
- refacerea coerentei urbanistice a zonei centrale in interiorul ei
- relatiile intre fondul existent si elementele propuse, punerea in valoare a particularitatilor stilului si a vestigiilor culturii urbane anterioare
- crearea unui cadru urban adaptat cerintelor urbanismului european, axat pe punerea in valoare a spatiilor pietonale
- organizarea circulatiei carosabile si pietonale in zona studiata, relatia cu trama majora a orasului, precum si solutii de parcaje
- exploatarea spatiilor din curtile interioare aflate in adiacenta zonei studiate.
Propunerile prezentate in concurs au fost urmatoarele:
1. Amenajare spaţii pietonale complete în Piaţa Avram Iancu, Strada Meţianu şi Piaţa Catedralei.
Amenajare spaţii pietonale între Piaţa Catedralei si ansamblul Turnului de Apă, respectiv Parcul Reconcilierii.
2. Adaptarea circulaţiei auto la nivelul zonei şi realizarea de trasee ocolitoare a zonei centrale.
3. Amenajarea de parcări subterane în Piaţa Avram Iancu şi Piaţa Catedralei. Amenajarea parcărilor la nivelul carosabilului în condiţiile asigurării fluenţei traficului. Prevederea tuturor cladirilor noi cu parcaje colective pentru nevoile proprii si ale vecinilor.
4. Reabilitarea fondului construit existent: restaurare, reparare, modernizare, etc…
5. Inserţia clădirilor sau chiar ansamblurilor arhitecturale noi cu funcţiuni specifice pe loturi cu clădiri degradate.
6. Completarea ansamblului Parcului Reconcilierii şi realizarea unei pieţe închise, dar dezvoltate la nivel pietonal către Turnul de Apă.
7. Punerea în valoare a Turnului de Apă prin realizarea unui ansamblu dedicat.
8. Amenajarea curţilor interioare cu funcţiuni specifice.
9. Modernizarea reţelelor edilitare.
Aceste idei general acceptate au stat la baza intocmirii temei de proiectare de catre Primaria Municipiului Arad, in calitate de beneficiar, in vederea amenajarii Pietei Avram Iancu , ca prima etapa in demersul de ridicare a standardului spatiului urban existent al orasului si se regasesc in propunerea S.C. Arh-Design S.R.L. in calitate de proiectant al prezentului proiect urbanistic.
SITUATIA PROPUSA 1
Prin soluţia urbanistică propusă s-a urmărit ridicarea prestigiului şi a atractivităţii zonei, prin redarea întregii suprafeţe a pieţei, inclusiv a zonei carosabile, spaţiului public. De asemenea se propune eliminarea pe cât posibil a conflictelor generate de intersecţia zonelor pietonale cu cele carosabile, creşterea coerenţei cadrului construit alcătuit din clădiri cu fronturi continue dispuse pe aliniament, cu parter comercial, clădiri având doua sau mai multe niveluri.
Prezentul studiu urmăreşte revitalizarea acestei zone prin redobândirea caracterului specific de nucleu al vieţii comerciale, culturale şi sociale într-un cadru arhitectural-urbanistic specific, tradiţional protejat, ale cărui caracteristici de ansamblu şi detaliu se menţin şi se pun în valoare.
1.Devierea circulaţiei carosabile cu traversarea pieţei prin subteran.
Pentru realizarea unei suprafete pietonale fara intersectii cu circulatia carosabila pe intreaga suprafata a pietei, se propune realizarea unui pasaj subteran carosabil pentru circulatia auto de tranzit a zonei. Accesul in pasaj se realizeaza in continuarea Bulevardului Revolutiei, adiacent teatrului, latura vestica, dupa intersectia cu Strada Goldis, iar iesirea se va realiza pe coltul sud-vestic inainte de strada Baritiu. Astfel circulatia inspre strada Goldis si dinspre strada Baritiu nu va fi afectata. Mentionam ca aceasta solutie impune eliminarea circulatiei din spatele teatrului, latura de nord a pietei ,conform temei de proiectare si impune in egala ,masura, deschiderea unui inel de circulatie in fata teatrului, asa cum este indicat ca si posibilitate in P.U.D.- Sfanta Treime, varianta avizata cu Hotararea nr. 276/14.11.2005 a C.L.M. Arad.
2.Amplasarea unei parcări colective subterane sub toată suprafaţa actualei zone pietonale a pieţei.
Rezolvarea circulatiei de tranzit din piata impune rezolvarea parcarii in aceasta zona. Pentru aceasta, reiterand o idee propusa in Concursul de Idei - Piata Avram Iancu de catre majoritatea participantilor si imbratisata de autoritati, se propune realizarea unei parcari colective subterane care sa deserveasca atat riveranii, care nu au aceasta posibilitate in interiorul curtilor perimetrale pietei, cat si pe cei care vin cu diferite scopuri in zona.
Accesul este propus paralel cu accesul pentru breteaua de tranzit subterana dar alegerea destinatiei va fi reglementata din exterior, in subteran nemaifiind permise schimbari de banda de circulatie.
Ieşirile dinspre parcarea colectivă vor fi amplasate pe latura estică a pieţei, înspre direcţiile majore de circulaţie: B-dul Revoluţiei cu directia Piaţa Podgoria şi înspre strada N. Bălcescu cu directia Podul Decebal – Cartierul Micalaca si directia Piata Arenei cu cartierul Aradul-Nou.
Capacitatea parcarii colective va fi de 278 de autoturisme, daca parcarea se va realiza pe un singur nivel. In prezent, asa cum este organizata parcarea la nivelul terenului sunt disponibile doar un numar de 152 de locuri de parcare, fiind calculate si portiunile de strada afectate de amenajarea pietei si anume B-dul Revolutiei, lateral de teatru partea de est si vest. Exista de asemenea posibilitatea realizarii a cel putin unui nivel suplimentar, al doilea nivel subteran caz in care capacitatea ar creste aproape la dublu, mai putin suprafata necesara accesului la acest al doilea nivel.
In cazul in care acest al doilea nivel de parcare devine fezabil, exista posibilitatea realizarii unor spatii comerciale la primul nivel de parcare, spatii comerciale dispuse in vecinatatea acceselor care fac legatura cu nivelul suprateran al pietei. Acest lucru va putea fi stabilit in urma unui studiu de fezabilitate intocmit de catre Primaria Municipiului Arad, realizat in concordanta cu tendintele actuale in urbanismul modern.
Accesul pietonal, in si din parcare, va fi realizat prin intermediul unei zone de acces principale, dispusa pe mijlocul deschiderii lungi a pietei, adiacent laturii vest, dotata cu lifturi si eventual scari rulante si 4 noduri de circulatie verticala dispuse in cele 4 colturi ale pietei, dotate numai cu scari fixe. Aceste zone de acces vor fi protejate de niste constructii usoare demontabile. Acestea vor fi realizate cu materiale moderne, usoare si transparente. Pentru protectia zonelor de acces recomandam folosirea structurilor metalice si numai suprafete vitrate, astfel incat prezenta acestor constructii de protectie a acceselor de si la parcare sa fie cat mai discreta.
In subteran vor fi dispuse spatii tehnice corespunzatoare dar si grupuri sanitare publice.
3.Prin devierea circulaţiei şi subtraversarea pieţei întreaga latură vestică a pieţei va fi redată circulaţiei pietonale putând fi amenajată corespunzător.
Pe latura estică, între străzile Gh. Lazăr şi N. Bălcescu se propune eliminarea circulaţiei auto şi integrarea întregii zone carosabile în spaţiul urban al pieţei.
Pe latura sudică şi nordică se propune de asemenea eliminarea totală a circulaţiei auto şi redarea întregii zone circulaţiei pietonale. Ca urmare a propunerilor descrise piaţa îşi va redobândi funcţiunea şi efervescenţa iniţială, redevenind nucleul tradiţional comercial şi cultural al zonei centrale.
De asemenea se dechide posibilitatea continuarii programului de amenajare a zonei pietonale in continuare pe strada Metianu si mai departe Piata Catedralei inspre ansamblul Parcul Reconcilierii si Turnul de Apa.
4.Prin respectarea reperelor de continuitate şi de diversitate ale culturii urbane anterioare se va accentua caracterul reprezentativ al zonei. În acest sens se propune rezervarea în treimea sudică a pieţei a unui spatiu distinct destinat amplasamentului Monumentului Marii Uniri. Tot prin grija Primariei se vor crea conditiile pentru mutarea Monumentului Eroilor pe un amplasament adecvat, propunerea Primariei fiind Cetatea Aradului dupa ce aceasta va reintra in circuitul civil si in proprietatea Municipiului.
5.In treimea nordică se propune amplasarea unei oglinzi de apă şi a unui ansamblu de fântâni. Zona centrală a pieţei se va amenaja astfel încât să poată găzdui orice eveniment specific urbei dar şi a unor evenimente culturale, chiar a unui cinematograf în aer liber pe timp de vară, sau alte manifestatii care duc lipsa de un spatiu adecvat.
Oglinda de apa va fi dinamizata cu jeturi de apa care sa porneasca direct din pavajul decorativ si va fi realizata doar prin denivelarea pavajului, fara borduri sau alte piedici fizice la nivelul de calcare.
Toata suprafata pietei, inclusiv suprafata de circulatie a tramvaielor si suprafata carosabila dintre strada N. Balcescu si B-dul Revolutiei , latura estica, vor fi finisate cu dalaj decorativ de diferite tipuri si materiale, cu diferite dimensiuni, culori si suprafete. Toate aceste materiale vor fi insa maximum de rezistente pentru durata in timp. De recomandat este folosirea materialelor naturale, si anume diferite feluri de granit – placi sau calupuri, diferite feluri de gresii portelanate, placi sau elemente ceramice vitrifiate, de mare rezistenta, eventual prefabricate in functie de modelul de dalaj, modelul de jardiniera sau bordura decorativa pentru care este propus. Vor fi studiate moduri de asezare, aliniere, crearea de suprafete diferite, decorative prin diferenta de material, dimensiune, culoare etc... Dalajul va fi corelat cu un sistem de rigole pentru scurgerea apelor pluviale incastrat in pavaj, care avand in vedere suprafata pietei va genera la randul ei un desen propriu al pantelor de directionare a apei.
Dalajul decorativ va fi realizat pe toata suprafata pietei din front in front. Trotuarele adiacente cladirilor vor fi desfiintate fizic iar nivelul acestora va fi refacut cu noile materiale propuse la nivelul actual, acesta fiind nivelul general propus al pietei. Suprafata carosabila, in toate situatiile de intalnire cu suprafata pietonala va fi delimitata de aceasta cu borduri speciale, diferenta de nivel fiind de maximum 15 cm. Suprafata pietonala va fi racordata la acelasi nivel cu toate trotuarele strazilor adiacente. De asemenea vor fi realizate treceri cu panta pentru persoane cu dizabilitati in toate locurile destinate traversarii carosabilului.
Limitele exterioare ale dalajului propus vor fi la strazile adiacente si anume :-intersectia cu strada Baritiu, Gh. Lazar, N. Balcescu, B-dul Revolutiei, V. Goldis si Metianu.
De-a lungul traseului tramvaiului si portiunii carosabile de la nivelul pietei se vor monta elemente de separare sub forma unor stalpisori dispusi la anumita distante pentru a marca acordarea unei atentii sporite la trecerea printre acestia. Acesti stalpisori vor fi realizat din metal sau prefabricati din piatra artificiala si vor avea o inaltime cuprinsa intre 60 si 90 de cm.
6.Zona va fi revitalizată prin amplasarea unor terase cu caracter provizoriu, terase care vor completa şi extinde zona de servicii respectiv alimentatie publica existenta la parterul cladirilor de pe perimetrul cladirii:restaurante, cafenele, berării, cofetării.
Toate terasele vor fi executate din materiale usoare demontabile- lemn si/sau metal zincat sau inox, fiind acoperite dar deschise, fara pereti si vor avea caracter provizoriu. Ele vor fi asezate pe pavajul propus si vor rezema simplu fara fundatii sau alte sisteme de prindere cu caracter definitiv. In eventualitatea unor manifestari cu necesar de spatiu mai mare sau alte situatii care o necesita terasele pot fi evacuate, demontate si reasezate. Terasele vor fi agrementate cu jardiniere din materiale usoare, umbrele etc...
7.Spaţiile verzi vor fi realizate atât prin plantaţii pitice si medii în jardiniere cât şi prin realizarea unor zone integrate în desenul general al pieţei, zone realizate sub forma de „Terase Inierbate „. Pe latura estică se vor planta arbuşti decorativi care vor constitui totodată şi o perdea de protecţie pentru zonele pietonale faţă de zgomotul produs de circulaţia tramvaielor.
Vegetatia existenta actualmente pe perimetrul pietei, adiacent trotuarelor, va fi pastrata si reincadrata in ansamblul pietonal care va fi generat.
Terasele inierbate vor fi plantate cu preponderenta cu gazon, flori de sezon si arbusti mici decorativi avand in vedere stratul nu foarte adanc de pamant vegetal in care aceste plante se pot dezvolta. Arbustii vor fi selectionati in functie de caracterul decorativ, forma coroanei, culoarea florilor si perioada de inflorire etc..., prin aceasta incercandu-se obtinerea unei imagini dinamice a plantelor in functie anotimp.
In zonele dalate , adiacent unor trasee de traversare a pietei, sau grupat in jurul elementelor de mobilare a pietei, alaturi de bancile dispuse etc..., vor fi amplasate jardiniere de diferite dimensiuni, realizate din piatra, lemn sau prefabricate usoare finisate cu piatra naturala, in care se vor planta de la flori pana la arbusti decorativi sau chiar pomisori care vor creste mai mari, pentru ambientarea suprafetei pietei.
8.Iluminatul pietei va fi de asemenea un capitol important al studiului care urmeaza a fi realizat. Iluminatul in ansamblu va fi un element foarte important de percepere a spatiului, respectiv de punere in valoare a diferitelor elemente punctuale din ansamblul propus.
In primul rand se va realiza un iluminat general cu stalpi de mare inaltime. Aceasta categorie de iluminat este prevazuta a se realiza pe stalpii existenti la nivelul trotuarului actual.
Acesti stalpi sunt realizati dupa un model din anii treizeci si sunt in continuare executati, atunci cand este necesara inlocuirea lor din varii motive, in atelierele unei intreprinderi aradene.
Al doilea nivel de iluminare se va realiza cu corpuri dispuse pe stalpi de mica inaltime, cu aspectul in concordanta cu ansamblul pietei, si corpurile de iluminat existente, amplasate pe fatada cladirii Teatrului, recent renovat, avand amplasamentul in functie de desenul dalajului decorativ propus.
Propunem de asemenea relizarea unui iluminat cu corpuri dispuse in pardoseala dalajului decorativ care sa descrie un traseu de traversare, sa uneasca vizual cate un element functional al pietei etc…
Un rol deosebit il va avea iluminatul decorativ al elementelor de ambientare si mobilare urbana. Aici este vorba de iluminatul special pentru Monumentul Marii Uniri. De asemenea este vorba de iluminatul fantanilor arteziene si jeturilor de apa, al vegetatiei etc...
Va fi de studiat si posibilitatea realizarii unui iluminat decorativ al cladirilor existente pe perimetrul pietei si accentuarea in acest fel a ansamblului urban existent – in mod similar cu iluminatul decorativ al fatadei Teatrului Ioan Slavici, in curs de finalizare. Scoaterea in evidenta a ansamblului construit determina in mod implicit refacerea, restaurarea fatadelor existente, si de ce nu ?, in masura posibilitatilor, chiar investitii structurale, functionale si reamenajari ale cladirilor, unele din ele monumente istorice.
9.Vor fi create elemente diverse de mobilier urban: jardiniere, banci, elemente informationale pentru reclama si afisaj etc...
Toate acestea vor avea o linie cat mai simpla, alcatuite din elemente demontabile, din lemn, piatra sau prefabricate de piatra artificiala, piese metalice de asamblare, etc...
Corpurile de iluminat vor avea suporti metalici, din otel finisati prin vopsire cu culori de la alb la tonuri de gri sau negru.
SITUATIA PROPUSA 2
Deosebirea între această varianta şi situaţia propusă 1 constă în realizarea unei bretele de circulaţie la suprafaţa terenului, pe latura vestică a pieţei Avram Iancu şi renunţarea la subtraversarea acesteia, pentru autoturismele care traversează zona.
Carosabilul va fi însă realizat tot cu dalaje decorative, deosebite faţă de zonele pietonale, marcând diferenţa prin material, culoare sau dimensiuni, iar circulaţia va fi limitată la lăţimea unei benzi şi cu viteză limitată strict.
Această soluţie este un compromis între situaţia de a obţine o zonă pietonală pe toată suprafaţa pieţei negrevată de circulaţia auto şi cea actuală, unde circulaţia auto este prioritară.
În această variantă se propune realizarea unor rampe doar pentru accesul - intrarea respectiv ieşirea - autoturismelor din parcarea subterană.
Parcarea la suprafaţă va fi cu totul interzisă.
Celelalte elemente propuse in varianta 1 se pastreaza si in aceasta varianta.
Funcţionalitatea, amplasarea si conformarea construcţiilor
În zona pieţei nu au fost amplasate construcţii noi cu caracter definitiv şi nu au fost propuse nici un fel de extinderi sau modificări de volum sau gabarit pentru clădirile existente.
Construcţiile propuse pentru a fi amplasate sunt construcţii uşoare, demolabile, având utilizare temporară, realizate din lemn sau metal. Volumetria, elementele stilistice folosite, culorile, detaliile, elementele decorative, vor fi astfel alese încât să fie în deplină concordanţă cu caracterul zonei.
Toate intervenţiile în spaţiul public: terase, mobilier urban, pavimente, vegetaţie, vor face obiectul unor proiecte care vor fi avizate de către Direcţia pentru cultură, culte şi patrimoniul cultural naţional al judeţului Arad sau după caz de către M.L.P.A.T.
-capacitatea, suprafata desfasurata
Capacitatea parcarii subterane pentru autoturisme va de aproximativ 278 de locuri , avand aria construita a unui nivel de in jur de 9 000 mp. Ansamblul va fi completat cu toate functiunile complementare. In situatia in care calculul economic al eficientei realizarii parcarii va demonstra ca va fi mai avantajoasa dezvoltarea mai multor nivele in subteran, pentru crestera capacitatii de parcare, constructia se va dezvolta in consecinta fara a afecta imaginea propusa pentru suprateran. Capacitatea acestor functiuni, va fi determinata dupa realizarea temei de proiectare, iar suprafetele rezultate vor fi in concordanta cu toti factorii de care trebuie sa se tina seama: suprafata terenului alocat, functiune, cai de acces etc...
-modalitati de organizare si rezolvare a circulatiei carosabile si pietonale
Căi de comunicaţie
Circulaţia carosabilă pentru traversarea pieţei va fi deviata in subteranul acesteia.
Pe latura estică se va păstra circulaţia actuală a tramvaielor, zona de circulaţie a acestora fiind reamenajată (conform proiect B.E.R.D.)
Pentru asigurarea accesului riveranilor care locuiesc în clădirile adiacente pieţei, dar şi pentru asigurarea intervenţiilor în caz de incendiu, salvare, salubritate, etc..., zona limitrofă fronturilor construite, pe lăţime egală cu lăţimea actualului trotuar, va fi lăsată liberă, ea fiind însă amenajată corespunzător (pavaje). Terasele şi mobilierul urban care urmează să fie amplasate vor fi astfel poziţionate încât să facă posibil accesul auto înspre clădirile care determină fronturile construite ale pieţei. Parcarea autovehiculelor (cu excepţia riveranilor) se va face în parcarea colectivă subterană, aceasta urmând să aibă o capacitate de aproximativ 278 locuri. Riveranii urmează să-şi parcheze autovehiculele în curţile interioare proprii, sau dacă acest lucru nu este posibil se va amenaja o zonă specială pentru aceştia în parcarea colectivă.
Parcarea aferentă staţiei de taximetre se va reamplasa pe strada N. Bălcescu şi str. Unirii.
Trasee auto ocolitoare
Circulaţia pietonală are prioritate iar circulaţia auto i se subordonează.
Se propune realizarea unui inel de ocolire a nucleului pietonal pentru cei care traversează centrul oraşului cu autovehicole. Acest inel are următorul traseu: P-ţa Primăriei – Str. Horea – Str. Episcopiei – Str. Cicio Pop – Str. Academia Teologică – Str. Kogălniceanu – P-ţa Arenei – B-dul Dragalina – B-dul Milea – P-ţa Primăriei.
În interiorul acestui inel se propune circulaţia auto numai cu sensuri unice, în sens de mişcare invers decât al acelor de ceasornic, având centrul în nucleul urban din faţa Teatrului unde se întâlnesc străzile: B-dul Revoluţiei, Str. Blaga, Str. Eminescu, Str. Goldiş, Str. Unirii. Străzile Episcopiei, Eminescu pe o porţiune limitată, Vârful cu Dor, Kogălniceanu şi Şaguna vor avea circulaţia pe ambele sensuri.
Drum de acces la incinta
Drumul de acces la incinta pietei va fi considerata doar latura Bulevardului Revolutiei cu sensul de mers inspre Piata Arenei. Acesta va fi principalul traseu de traversare deviat in subteran dar si accesul in parcarea subterana.
Adiacent acestei cai de acces va fi pastrat spatiul necesar pentru accesul in incinta al riveranilor.
Platforme carosabile în incintă
Platformele propuse in incinta Pietei nu sunt cu destinatie carosabila dar vor fi dimensionate ca atare pentru situatii de interventii in organizarea unor manifestari etc...
Apele meteorice sint dirijate spre zonele limitrofe, colectarea acestora facindu- se in rigole.
Parcaje
Parcarea la nivelul terenului nu este permisa. Riveranii vor avea posibilitatea parcarii in incintele proprii daca au conditii pentru aceasta. Cei care nu au aceasta posibilitate, li se va asigura parcarea in conditii corespunzatoare, in parcarea subterana, pe baza de abonament sau altfel.
Locurile de parcare propuse vor fi in numar de 278 in situatia realizarii unui nivel. In situatia realizarii unui al doilea nivel de parcare acest numar va fi diminuat raportat la aria construita dar mai mare pe total.
Se propune ca in incinta parcarii sa se amplaseze cosuri de gunoi moderne, igienice pentru depozitarea deseurilor marunte.
Dirijarea circulatiei si reglementarea prioritatii se va face prin realizarea de marcaje rutiere si prin plantarea de indicatoare de circulatie.
Trotuare
Aleile de promenada si trotuarele adiacente cladirilor vor fi tratate unitar. Acestea vor avea lăţimi variabile, in functie de solutia de arhitectura propusa la fazele de proiectare urmatoare, iar imbrăcămintea va fi alcătuită din dale decorative, placi de piatra naturala sau artificiala
Sistematizarea verticală
Nu este necesara o sistematizare verticala propriu-zisa, nivelul general actual va fi pastrat. Lucrarile de amenajare al parcarii va impune excavari serioase dar propunerea pentru parcarea subterana va avea in vedere obligativitatea pastrari actualei configuratii nivelitice a suprateranului.
-solutii pentru reabilitarea ecologica si diminuarea poluarii
Realizarea tuturor utilităţilor necesare bunei funcţionări a obiectivului asigură protecţia mediului construit şi a mediului natural.
Eliminarea circulatiei auto la nivelul pietei va duce la eliminarea factorilor de poluare sonora si atmosferice din zona.
-solutii pentru dezvoltarea spatiilor verzi
Pe terenul studiat există în prezent plantaţii decorative de diferite inaltimi si volume de la gazon, arbusti pitici pana la conifere si tuia.
Prin P.U.D. se recomandă realizarea tuturor tipurilor de plantaţii decorative si amenajari peisagere in functie de destinatia propusa.
-regimul de construire
In urma aprobarii PUD, regimul de construire va fi exclusiv cel specificat in capitolul „reglementari”.
Singurele constructii necesare sunt cele propuse pentru accesul la si de la parcare. Acestea vor fi realizate din materiale demontabile, usoare – lemn sau metal- si sticla, cu regim de inaltime parter, si au ca scop protectia zonelor deschise catre nivelele subterane. Se va realiza o transparenta maxima a acestor constructii care sa permita perceperea neschimbata a volumului urban. Aceste constructii vor fi realizate folosind elemente stilistice in concordanta cu caracterul zonei.
Elementul volumetric determinant propus prin tema este amplasarea Monumentului Marii Uniri. Prin prezentul proiect se propune doar solutia de amplasare in cadrul pietei si anume treimea de sud a acesteia, urmand ca Monumentul sa fie realizat in urma unui concurs dedicat. Este recomandabil ca inaltimea monumentului sa nu depaseasca inaltimea frontului construit al laturii de sud, iar prin volumetria sa, sa nu devina elementul dominant al pietei, ci accentul.
-aliniere
Aliniamentul propus se refera doar la ambientarea spatiului mai exact al suprafetei pietii si influenteaza viitorul dalaj decorativ, fara a avea influente asupra fondului construit existent, respectiv spatiul urban
-regimul de înălţime propus
Regimul de înălţime propus si anume parter se refera doar la constructiile necesare accesului in si de la parcare. Acestea vor fi realizate din materiale moderne usoare, transparente, pentru minimalizarea volumului lor.
-modul de utilizare a terenului
Prin prezentul proiect nu se propune:
• Desfiinţarea de clădiri
• Amplasarea de clădiri pe domeniul public stabilit prin reglementările pentru zona studiată.
Conform reglementărilor din P.U.G., indicii de control pentru această zonă sunt:
P.O.T.= 20-40%
C.U.T.= 0,60-0,95
Indicii privind utilizarea terenului studiat în acest proiect de urbanism sunt:
PROCENTUL DE OCUPARE A TERENULUI
P.O.T.
SOLUTIA PROPUSA 1 COEFICIENTUL DE UTILIZARE A TERENULUI
C.U.T.
SOLUTIA PROPUSA 1
-Asigurarea Utilitatilor
Prin prezenul proiect se propune modernizarea incintei din Piaţa Avram Iancu, astfel:
- în spatiul suprateran, se va reorganiza spaţiului verde, se vor executa doua fântâni ornamentale, şi se va reamplasa monumental existent.
- In spatiul subteran sunt prevăzute spaţii de parcare pentru un număr de 265 autoturisme, un punct de supraveghere şi informare, cu grup sanitar pentru personalul de serviciu, şi un grup sanitar public.
Grupul sanitar pentru public va fi amenajat pa sexe, cu câte 5 cabine WC şi 3 lavoare, pentru fiecare.
Conform Normativ NP 086/2005, articol 7.1, pentru stingerea din interior a incendiului la parcaje subterane, cu mai mult de 50 autoturisme, sunt necesare instalatii interioare de şprinklere.
Conform Normativ NP 086/2005, articol 4.1, pentru stingerea din interior a incendiului la parcaje subterane, cu mai mult de 50 autoturisme, sunt necesari şi hidranţi interiori, cu un singur jet in funcţiune simultană,.
Pentru functionarea instalaţiilor interioare de stins incendiu se va executa un rezervor subteran de apă cu capacitatea de 120 mc, cu staţie de pompare, la debitul de 30 l/s, necesar pentru instalatie de sprinkere cu timpul de funcţionare a instalaţiei de 60 minute şi de 2, 5 l/s,conform articol 4, 36, pentru hidranţii interiori, cu timpul de funcţionare de 10 minute.
Rezervorul de apa pentru incendiu se va amplasa langa rezervorul existent, unde se vor organiza spatiile celelelte spatii tehnice necesare.
-alimentarea cu apă
Pentru alimentarea cu apa obiectelor propuse se va executa un bransament de apa Dn. 110 mm, cu camin de apometru, de la reteaua existenta.
La bransamentul propus se va racorda, rezervorul de apa pentru incendiu cu teava din polietilena de inalta densitate PE HD 100 Dn 63 mm, grupul sanitar pentru public cu teava Dn. 63 mm si grupul sanitary pentru personal cu teava Dn. 32 mm.
Necesarul de apă s-a determinat , conform STAS 1478/90 şi SR 1343/1 din 1995,
Necesarul de apă
Qzi.med = 1,98 mc/zi
Qzi.max = 2,36 mc/zi
Qo.max = 0.27 (mc/h) =0,075 (l/s)
Cerinţa de apă
Qs.zi.med =2,35 mc/zi
Qs.zi.max =2,82 mc/zi
Qs.o.max =0.32mc/h
Căminul de apometru, va fi amplasat în stradă şi se va executa conform STAS 2006/88, varianta paralelipipedică, cu gabarit interior de 1,20 x1,80m.
Apa caldă menejeră necesară, se va produce local, prin boiler electric.
-canalizarea apelor uzate menajere:
Apele uzate menajere din incinta propusa vor fi canalizate, prin racorduri din tuburi de PVC Dn. 200 mm, la reţeaua de canalizare menajeră- in traseul de canal menajer deviat.
Debitale de apă uzată au fost stabilite conform STAS 1846/90, reprezentând 80% din debitele cerinţei de apă.
Resituţia de apă uzată menejeră
Qs.zi.med =1,88 mc/zi
Qs.zi.max =2,25 mc/zi
Qs.o.max = 0.25mc/h =0,069 l/s
Racordurile de canalizare se va executa din tuburi de PVC, pentru canalizari exterioare, pozate în strat de nisip, cu pantă de 3- 5‰, spre canalizarea stradală.
Retele de canalizare afectate de amplasamentul parcajelor subterane vor fi deviate.
-canalizarea apelor meteorice:
- debitul de apă pluvială rezultat din incintă este de 16,38 l/s
Apele pluviale din zona vor fi dirijate pe spatiile verzi sau spre gurile de scurgere existente.
Colectarea apelor de pe platforme se va face prin guri de scurgere cu sifon şi depozit, - STAS 6701/81.
-alimentarea cu căldură
Retele termoficare
Asa cum se afla reprezentat pe plansa “Reglementari edilitare – propunere 02 ED “, pentru a putea fi realizata parcarea subterana pe amplasamentul propus,se fac urmatoarele devieri de retele :
1. Pe str. N. Balcescu,in vederea realizarii rampei de iesire din parcare pe aceasta directie,se propune devierea retelei de pe traseul existent,pe partea opusa a strazii si realizarea unui nou camin pentru punctual fix.
2. In piata A. Iancu , se propune desfiintarea retelei existente si refacerea ei in cadrul parcarii,apparent,cu prindere pe eleme [ Înapoi ]