Proiect adus la cunoştinţă publică în data de 28-04-2006 H O T Ă R Â R E nr. _______ din __________
Proiect de hotărâre privind aprobarea normelor obligatorii şi responsabilităţilor concrete ce revin instituţiilor publice, agenţilor economici, celorlalte persoane juridice şi cetăţenilor pentru gospodărirea municipiului Arad, regimul contravenţiilor - in
Ing. Gheorghe Falcă, Primarul Municipiului Arad,
În conformitate cu prevederile Legii nr. 52/2003, transmit următorul
A N U N Ţ
Începând cu data de sâmbătă, 29.04.2006, la intrarea în Primăria Municipiului Arad, sunt afişate următoarele documente privind:
1. Documentaţie Plan Urbanistic de Detaliu pentru lucrarea - PUD SHOWROOM AUTO şi service, DN 79 km 4+557/ Arad, proiect nr. 14/2005, iniţiativa primarului.
2. Documentaţie privind regulamentul de publicitate în municipiul Arad - iniţiativa primarului.
3. Proiect de hotărâre privind aprobarea regulamentului de desfăşurare a activităţilor comerciale în municipiul Arad - iniţiativa primarului.
4. Proiect de hotărâre privind aprobarea normelor obligatorii şi responsabilităţilor concrete ce revin instituţiilor publice, agenţilor economici, celorlalte persoane juridice şi cetăţenilor pentru gospodărirea municipiului Arad, regimul contravenţiilor - iniţiativa primarului.
5. Documentaţie Plan Urbanistic de Detaliu pentru lucrarea PUD SERE CENTRALĂ TERMICĂ ŞI HALĂ SORTARE, Cornel Minişan nr. 1, Arad, proiect nr. 8/2006 - iniţiativa primarului.
Până la data de 12.05.2006, la registratura Primăriei Municipiului Arad, cei interesaţi pot depune în scris recomandări, sugestii şi opinii privind aceste documente.
Informaţii suplimentare pot fi solicitate începând cu data de 02.05.2006, între orele 8,00-17,00, la Centrul de Informare pentru Cetăţeni, camera 2.
Cei interesaţi pot solicita în scris şi pot primi copii contra cost după aceste acte, care pot fi studiate şi pe site-ul Primăriei Arad, la adresa www.primariaarad.ro.
P R I M A R
ing. Gheorghe Falcă
ROMÂNIA PROIECT AVIZAT
JUDEŢUL ARAD SECRETAR
MUNICIPIUL ARAD Doina Paul
CONSILIUL LOCAL
HOTĂRÂREA nr.______
din _________ 2006
privind gospodărirea municipiului Arad
Consiliul Local al Municipiului Arad,
Având în vedere :
- iniţiativa Primarului Municipiului Arad, exprimată prin expunerea de motive înregistrată cu nr.________ din ____________ ;
- raportul ________________________, înregistrat cu nr._____ din __________;
- avizele comisiilor de specialitate ale Consiliului Local Municipal Arad ;
- prevederile Ordonanţei Guvernului nr. 21/2002 privind gospodărirea localităţilor urbane şi rurale aprobată prin Legea nr.515/2002 ;
- prevederile Legii nr.50/1991 republicată privind autorizarea executării construcţiilor şi unele măsuri pentru realizarea locuinţelor ;
- prevederile Legii nr.10/1995 privind calitatea în construcţii ;
- prevederile Ordonanţei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor aprobată prin Legea nr.180/2002 ;
- prevederile Legii nr.422/2001 privind protejarea monumentelor istorice ;
- prevederile Hotărârii Guvernului nr.400/2003 pentru aprobarea Normelor metodologice privind organizarea şi funcţionarea asociaţiilor de proprietari ;
- prevederile Ordinului nr. 536/1997 pentru aprobarea Normelor de igienă şi a recomandărilor privind mediul de viaţă al populaţiei,
În temeiul art.38(2) lit. f şi r precum şi al art.46(1) din Legea nr.215/2001 a administraţiei publice locale,
H O T Ă R Ă Ş T E
Art. 1. Prezenta hotărâre stabileşte obligaţiile şi răspunderile care revin administraţiei publice locale, instituţiilor publice, agenţilor economici şi cetăţenilor pentru buna gospodărire a municipiului, pentru instaurarea unui climat de ordine şi curăţenie pe teritoriul acestuia.
Art. 2. În îndeplinirea atribuţiilor ce îi revin potrivit prevederilor legale şi ale prezentei hotărâri, administraţia publică locală adoptă anual, prin hotărâre, Programul de măsuri pentru gospodărirea municipiului Arad.
Art. 3. Se aprobă normele obligatorii şi responsabilităţile concrete ce revin instituţiilor publice, agenţilor economici, celorlalte persoane juridice şi cetăţenilor pentru gospodărirea şi regimul contravenţiilor în municipiul Arad, potrivit anexei care face parte integrantă din prezenta hotărâre.
Art. 4. La data intrării în vigoare a prezentei hotărâri, Hotărârea nr.64/1993 se abrogă.
Art. 5. Prezenta hotărâre se aduce la cunoştinţă publică celor interesaţi de Serviciul Administraţie publică locală.
Preşedinte de şedinţă, Secretar,
PRIMĂRIA MUNICIPIULUI ARAD
EXPUNERE DE MOTIVE
Nr.________/__________ 2006
Buna gospodărire a unei localităţi reprezintă o obligaţie a autorităţii publice locale şi a locuitorilor ei.
Ordonanţa Guvernului nr.21/2002 privind gospodărirea localităţilor urbane şi rurale, aprobată prin Legea nr.515 din acelaşi an stabileşte cadrul general în care pot fi încadrate obligaţiile şi răspunderile autorităţilor publice, instituţiilor publice, agenţilor economici şi cetăţenilor.
Prin proiectul propus se intenţionează o reglementare mai detaliată a obligaţiilor şi răspunderilor persoanelor fizice şi juridice, scopul fiind acela de a determina şi stimula întreţinerea în municipiu a unui climat civilizat de convieţuire.
Obiect : proiectul de hotărâre privind gospodărirea municipiului Arad
Sediul materiei : Ordonanţa Guvernului nr.21/2002 privind gospodărirea localităţilor urbane şi rurale, aprobată prin Legea nr.515/2002
Acte normative incidente :
-Legea nr.50/1991 republicată privind autorizarea executării construcţiilor şi unele măsuri pentru realizarea locuinţelor ;
- Legea nr.10/1995 privind calitatea în construcţii ;
- Legea nr.215/2001 – Legea administraţiei publice locale ;
- Legea nr.422/2001 privind protejarea monumentelor istorice ;
- Ordonanţa Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor aprobată prin Legea nr.180/2002 ;
- Hotărârea Guvernului nr.400/2003 pentru aprobarea Normelor metodologice privind organizarea şi funcţionarea asociaţiilor de proprietari
- Ordinul nr. 536/1997 pentru aprobarea Normelor de igienă şi a recomandărilor privind mediul de viaţă al populaţiei
Ordonanţa Guvernului nr.21/2002 stabileşte obligaţiile şi răspunderile care revin autorităţilor administraţiei publice locale, instituţiilor publice, agenţilor economici şi cetăţenilor pentru buna gospodărire a localităţilor.
Potrivit art.4, în îndeplinirea atribuţiilor ce le revin, consiliile locale şi primarii adoptă şi dispun măsurile ce se impun pentru asigurarea participării cetăţenilor, a instituţiilor publice, agenţilor economici, la realizarea acţiunilor şi activităţilor gospodăreşti. Detalierea obligaţiilor şi responsabilităţilor concrete care revin subiecţilor indicaţi se face prin hotărâre a consiliului local, la propunerea primarului (art.18 al O.G. nr.21/2002). Programul de măsuri anual este de asemenea propus de primar dar constituie obiectul unor hotărâri ce urmează să se adopte anual concretizând astfel cerinţele concrete ale perioadei sau anului respectiv.
Reglementarea propusă constituie un „ghid” pe care cei cărora li se adresează trebuie să îl aibă în vedere astfel încât obiectivul de interes general – asigurarea climatului de ordine şi curăţenie pe teritoriul municipiului - să fie realizat. În aceeaşi idee, normele stabilite sunt consolidate de norme sancţionatorii. Cele care nu se regăsesc în capitolul SANCŢIUNI constituie oricum o obligaţie civică.
Faţă de cele arătate, considerăm oportună şi legală adoptarea hotărârii privind gospodărirea municipiului Arad.
SECRETAR ŞEF SERVICIU
Doina Paul Sorin Contraş
Anexa
NORME OBLIGATORII ŞI RESPONSABILITĂŢILE CONCRETE CE REVIN INSTITUŢIILOR PUBLICE, AGENŢILOR ECONOMICI, CELORLALTE PERSOANE JURIDICE ŞI CETĂŢENILOR PENTRU GOSPODĂRIREA MUNICIPIULUI ARAD. REGIMUL CONTRAVENŢIILOR
CAP.I. Dispoziţii generale
Art.1. Prezentele norme stabilesc obligaţiile instituţiilor publice ale agenţilor economici, ale celorlalte persoane juridice şi ale cetăţenilor şi responsabilităţile concrete ce revin acestora pentru gospodărirea municipiului.
Art.2. Normele au fost elaborate în baza următoarelor acte normative :
- Ordonanţa Guvernului nr.21/2002 privind gospodărirea localităţilor urbane şi rurale aprobată prin Legea nr.515/2002
- Legea nr.50/1991 republicată privind autorizarea executării construcţiilor şi unele măsuri pentru realizarea locuinţelor
- Legea nr.422/2001 privind protejarea monumentelor istorice
- Legea nr.10/1995 privind calitatea în construcţii
- Hotărârea Guvernului nr.400/2003 pentru aprobarea Normelor metodologice privind organizarea şi funcţionarea asociaţiilor de proprietari
- Legea nr.215/2001 – Legea administraţiei publice locale
- Ordonanţa Guvernului nr.2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor aprobată prin Legea nr.180/2002
- Ordinul nr. 536/1997 pentru aprobarea Normelor de igienă şi a recomandărilor privind mediul de viaţă al populaţiei
Art.3. Obiectul reglementării îl constituie obligaţiile şi responsabilităţile concrete care revin subiecţilor enumeraţi la art.1 în privinţa :
- protecţiei sănătăţii publice ;
- protecţiei şi conservării mediului construit şi natural ;
- colectarea în sistem organizat şi controlat a deşeurilor municipale şi a celor asimilate acestora ;
- respectării normelor de executarea construcţiilor şi de siguranţă a acestora ;
- întreţinerii aspectului civilizat, în bună stare a construcţiilor, incintelor, împrejmuirilor ;
- asigurării şi întreţinerii curăţeniei locurilor publice ;
- participării colectivităţii locale la activitatea de gospodărire a localităţii.
Art.4. Administrarea condominiilor se realizează potrivit prevederilor legale în materie, prezentele norme stabilind cerinţele obligatorii în domeniul gospodării localităţii.
Art.5. Nerespectarea obligaţiilor stabilite prin prezentele norme constituie contravenţie şi se sancţionează conform celor prevăzute în capitolul „SANCŢIUNI”.
CAP.II. Obligaţiile instituţiilor publice, ale agenţilor economici şi ale celorlalte persoane juridice
Art.6. Instituţiile publice, agenţii economici, celelalte persoane juridice, denumite în continuare persoane juridice au următoarele obligaţii principale :
1. Să întreţină în stare corespunzătoare imobilele în care îşi desfăşoară activitatea prin efectuarea lucrărilor de reparaţii, amenajări şi alte lucrări specifice, cu respectarea următoarelor reguli :
a) (1) faţadele imobilelor (sedii sau puncte de lucru) se renovează cu o periodicitate de 10 ani, sau ori de câte ori este necesar, ca urmare a unor deteriorări importante ale acestora ;
(2) nu este obligatorie renovarea imobilelor în termenul prevăzut la alin.(1) dacă starea acestora este bună ;
b) imobilele cu faţade „cortină” (din sticlă, materiale compozite, etc.) se curăţă integral de cel puţin 2 ori pe an, în lunile octombrie şi aprilie ;
c) în timpul lucrărilor de renovare schelele se protejează cu plase de protecţie. Pentru cei interesaţi plasa de protecţie poate fi utilizată şi ca suport publicitar de tip mash ;
d) lucrările de întreţinere şi reparaţii se efectuează la timp conform normelor conţinute în cartea tehnică a construcţiei şi/sau conform constatărilor rezultate din activitatea de urmărire a comportării în timp a construcţiilor ;
e) executantul lucrărilor de construcţii (construcţii noi, renovări,etc.) are obligaţia de a asigura un coridor de trecere de-a lungul întregii lucrări pentru păstrarea circulaţiei pietonale ;
f) proprietarul construcţiei, care datorită gradului de degradare (desprinderi de elemente constructive, părţi din faţadă sau acoperiş) spaţiul public, are obligaţia de a interveni imediat în remedierea deficienţelor şi totodată de a marca şi izola zona expusă ;
g) lucrările de reconstruire, consolidare, transformare, extindere, desfiinţare se efectuează pe baza proiectului tehnic întocmit de persoane autorizate şi pe baza autorizaţiei de construire, cu respectarea legilor nr. 50/1991 republicată, nr. 422/2001(unde este cazul), a legii nr.10/1995.
2. Să întreţină permanent curăţenia porţilor, geamurilor, vitrinelor şi firmelor, prin :
a) spălare frecventă, îndepărtarea prafului ;
b) înlocuirea geamurilor sparte sau crăpate ;
c) amenajările festive ale vitrinelor ocazionate de diferite sărbători se menţin doar în perioada de desfăşurare (într-un interval maxim de 2 luni) ;
d) forma, dimensiunile şi modalităţile de fixare ale firmelor se stabilesc şi autorizează potrivit regulamentului de publicitate aprobat prin H.C.L.M. nr.__________ ;
e) întreţinerea în stare bună a tâmplăriei prin reparaţiile curente ce se impun şi vopsirea periodică a celei de lemn ; în imobilele cu mai multe apartamente tâmplăria se vopseşte în aceeaşi culoare ;
f) tâmplăria imobilelor clasificate „monument istoric” sau reprezentative arhitectural care nu mai poate fi recondiţionată – soluţie agreată – se înlocuieşte parţial sau în întregime (după caz) cu tâmplărie din materiale identice ca formă şi culoare ;
g) înlocuirea geamurilor şi uşilor cu geam termopan se autorizează cu montarea acestora în tâmplărie identică, ca formă, material şi culoare cu cea înlocuită, la imobilele clasificate „monument istoric” sau reprezentative arhitectural ;
h) porţile imobilelor clasificate ca „monumente istorice” sau reprezentative arhitectural (porţile uscate) se renovează şi se restaurează cu materiale identice sau se înlocuiesc cu unele noi identice cu originalul.
3. să asigure curăţenia şi ordinea la locurile de depozitare din curţile interioare, pe terenurile pe care le deţin şi în imobilele pe care le folosesc, prin :
a) depozitarea materialelor, mărfurilor, utilajelor în spaţiile deschise – curţi, terenuri – şi în mod obligatoriu în zonele cu vizibilitate directă din domeniul public se face în mod ordonat, în considerarea aspectului civilizat şi îngrijit al zonelor, spaţiilor respective ;
b) căile de acces în imobile şi în curţile interioare se păstrează permanent libere accesului publicului, pompierilor, salvării sau altor forme de intervenţii ; în acest sens pe căile de acces se interzice depozitarea oricăror materiale (deşeuri, materiale de construcţii, mărfuri, ambalaje, etc.);
c) deşeurile asimilate deşeurilor menajere se depozitează în pubele şi în locurile special amenajate, cu interdicţia totală de aruncare, abandonare a acestora direct pe sol, în curţile interioare sau pe domeniul public ;
d) asigurarea măsurilor de deratizare şi dezinsecţie ;
e) igienizarea subsolurilor şi podurilor condominiilor.
4. Să efectueze şi să menţină curăţenia trotuarelor pe aliniamentul imobilelor deţinute, prin :
a) măturatul zilnic, dimineaţa, până la ora începerii activităţii. Măturatul se efectuează după stropirea cu apă a suprafeţelor respective, cu excepţia perioadelor cu temperaturi negative. Se interzice îndepărtarea gunoiului măturat de pe trotuar pe carosabil, sau pe zona verde ;
b) îndepărtarea zăpezii şi a gheţii ori de câte ori este necesar. Strângerea zăpezii se face în locuri în care nu stânjeneşte circulaţia pietonală, auto sau parcarea.
c) în cazul pericolului iminent de cădere a zăpezii sau gheţii (ţurţurilor), de pe clădirile înalte, deţinătorii au obligaţia să ia măsuri de marcare a perimetrului expus, de avertizare şi de îndepărtare a acestora cu mijloace proprii sau prin sesizarea autorităţilor competente .
5.(1) Să finalizeze construcţiile începute, ale căror autorizaţii de construire au expirat, cu obligativitatea solicitării unei noi autorizaţii de construire în condiţiile legii.
(2) Pentru construcţiile nefinalizate, pentru care nu se solicită autorizaţii de construire în condiţiile alin.(1) şi care sunt amplasate la frontul stradal în adiacenţa domeniului public, se asigură măsurile de conservare, de protecţie a domeniului public şi siguranţă a circulaţiei.
(3) În toate cazurile proprietarii au obligaţia să asigure aspectul îngrijit al construcţiilor nefinalizate prin înlocuirea materialelor de protecţie deteriorate (folii, panouri, etc), a molozului, a materialelor rezultate din demolare, prin abordarea oricăror soluţii necesare realizării scopului prezentei norme. Sunt exceptate prezentelor norme şantierele în lucru.
6. Să asigure curăţarea mijloacelor de transport şi a utilajelor la intrarea acestora pe drumurile publice din şantiere, zone agricole, etc. prin orice mijloc propriu prin care se îndepărtează noroiul de pe anvelope în aşa fel încât acesta să nu fie împrăştiat pe carosabil.
CAP.III. Obligaţiile cetăţenilor
Art.7. În domeniul gospodăririi municipiului cetăţenii au următoarele obligaţii principale :
1. Să întreţină curăţenia locuinţelor pe care le deţin în proprietate sau cu orice titlu, a anexelor gospodăreşti, a curţilor şi împrejmuirilor acestora, prin :
a) asigurarea măsurilor de deratizare şi dezinsecţie ;
b) igienizarea subsolurilor şi podurilor locuinţelor colective (în sistem condominiu) ; se interzice depozitarea în incinte a oricăror produse sau materiale care pot crea disconfort vecinilor ;
c) întreţinerea instalaţiilor în stare bună de funcţionare, cu obligativitatea de sesizare de îndată a autorităţilor competente în cazul constatării unor deficienţe la instalaţiile de încălzire sau la reţelele de gaz sau energie electrică ;
d) asigurarea curăţeniei şi al aspectului ordonat şi îngrijit în curţi şi în mod obligatoriu în cele cu vizibilitate directă din domeniul public ;
e) în blocuri rufele se pot usca în balcoane, terase, logii doar pe dispozitive care să nu depăşească cota parapetului ; se interzice montarea oricăror dispozitive de uscare a rufelor pe întreaga faţadă a blocului ;
f) asigurarea integrităţii şi al aspectului civilizat urban al împrejmuirilor şi porţilor, prin operaţiuni de vopsire, zugrăvire, reparaţii, curăţare, după caz ;
g) renovarea faţadelor cu o periodicitate de max. 10 ani. Fac excepţie imobilele a căror faţadă nu este deteriorată ;
h) lucrările de întreţinere şi reparaţii se efectuează la timp, conform normelor conţinute în cartea tehnică a construcţiei şi/sau conform constatărilor rezultate din activitatea de urmărire a comportării în timp a construcţiilor ;
i) lucrările de reconstruire, consolidare, transformare, extindere, desfiinţare se efectuează pe baza proiectului tehnic de persoane autorizate şi pe baza autorizaţiei de construire, cu respectarea legii nr.50/1991 republicată, a legii nr.422/2001 – unde este cazul, a legii nr.10/1995 ;
j) tâmplăria imobilelor clasificate „monument istoric” sau de arhitectură, care nu mai poate fi recondiţionată – soluţie agreată – se înlocuieşte parţial sau în întregime (după caz) cu tâmplărie din materiale identice ca formă şi culoare ;
k) înlocuirea geamurilor şi uşilor cu geam termopan se autorizează cu montarea acestora în tâmplărie identică, ca formă, material şi culoare cu cea înlocuită, la imobilele clasificate „monument istoric” ;
l) porţile imobilelor clasificate ca „monumente istorice” sau reprezentative arhitectural (porţile uscate) se renovează şi se restaurează cu materiale identice sau se înlocuiesc cu unele noi identice cu originalul ;
m) în timpul lucrărilor de renovare schelele se protejează cu plase de protecţie . Pentru cei interesaţi plasa de protecţie poate fi utilizată şi ca suport publicitar de tip mash ;
n) executantul lucrărilor de construcţii (construcţii noi, renovări,etc.) are obligaţia de a asigura un coridor de trecere de-a lungul întregii lucrări pentru păstrarea circulaţiei pietonale ;
o) proprietarul construcţiei, care datorită gradului de degradare (desprinderi de elemente constructive, părţi din faţadă sau acoperiş) spaţiul public, are obligaţia de a interveni imediat în remedierea deficienţelor şi totodată de a marca şi izola zona expusă ;
p) creşterea animalelor şi păsărilor este permisă doar în zonele prevăzute în anexa nr.2. Este interzisă creşterea animalelor sau păsărilor pe domeniul public (zone verzi, parcuri, străzi).
2.(1) Să finalizeze construcţiile începute, ale căror autorizaţii de construire au expirat, cu obligativitatea solicitării unei noi autorizaţii de construire în condiţiile legii.
(2) Pentru construcţiile nefinalizate, pentru care nu se solicită autorizaţii de construire în condiţiile alin.(1) şi care sunt amplasate la frontul stradal în adiacenţa domeniului public, se asigură măsurile de conservare, de protecţie a domeniului public şi siguranţă a circulaţiei.
(3) În toate cazurile proprietarii au obligaţia să asigure aspectul îngrijit al construcţiilor nefinalizate prin înlocuirea materialelor de protecţie deteriorate (folii, panouri, etc), a molozului, a materialelor rezultate din demolare, prin abordarea oricăror soluţii necesare realizării scopului prezentei norme. Sunt exceptate prezentelor norme şantierele în lucru.
3. Să menţină curăţenia pe trotuare (sau pe drum, acolo unde nu există trotuare), pe porţiunea din dreptul imobilului şi a locurilor de parcare folosite, prin :
a) măturat periodic (săptămânal) ;
b) îndepărtarea buruienilor, a florei spontane care creşte pe lângă borduri, garduri, stâlpi, împrejmuiri, ş.a.m.d. ;
c) îndepărtarea zăpezii şi a gheţii ori de câte ori este necesar. Strângerea zăpezii se face în locuri în care nu stânjeneşte circulaţia pietonală, auto sau parcarea ;
d) în cazul pericolului iminent de cădere a zăpezii sau gheţii (ţurţurilor), de pe clădirile înalte, deţinătorii au obligaţia să ia măsuri de marcare a perimetrului expus, de avertizare şi de îndepărtare a acestora cu mijloace proprii sau prin sesizarea autorităţilor competente .
e) (1) întreţinerea spaţiilor verzi adiacente imobilelor prin măturare, greblare şi chiar plantare cu material dendrofloricol, toaletarea arborilor de talie mică şi a arbuştilor ornamentali şi văruitul acestora ;
(2) în situaţiile în care se sesizează iminenţa prăbuşirii unui arbore, proprietarii, asociaţiile de proprietari au obligaţia de a sesiza de îndată autoritatea publică locală.
4. Toţi cetăţenii, inclusiv cei în tranzit, au obligaţia de a păstra curăţenia în toate locurile publice din municipiul Arad, prin :
a) aruncarea oricăror obiecte, ambalaje (doze, pahare de unică folosinţă, ziare, pachete goale de ţigări, mucuri de ţigări, sticle, PET-uri, etc.) doar în pubelele special amenajate ;
b) păstrarea integrităţii pubelelor, coşurilor de gunoi amplasate pe domeniul public ;
c) păstrarea integrităţii mobilierului urban (bănci, spaţii de afişaj, locuri de joacă, etc.), fiind interzisă deteriorarea acestora în orice formă inclusiv prin inscripţionarea cu vopsele, cretă, grafiti ;
d) (1) păstrarea curăţeniei în perimetrul de desfăşurare a unor sărbători sau evenimente (Revelion, Târg de Crăciun, Zilele oraşului, adunări publice, altele) ;
(2) aruncarea pe jos a sticlelor sau a altor obiecte contondente sau tăioase care pot periclita siguranţa cetăţenilor sau a bunurilor constituie o circumstanţă agravantă a încălcării normelor prevăzute la alin.(1) ;
e) păstrarea integrităţii parcurilor şi zonelor verzi.
CAP. IV. SANCŢIUNI
Art. 8. (1) Încălcarea dispoziţiilor prezentelor norme, constituie contravenţie şi se sancţionează, după cum urmează:
a) Nerespectarea prevederilor art. 6 punctul 1 lit. a alin. 1, cu avertisment, cu obligaţia corelativă de a se încadra în prevederile instituite, în termen de maxim 1 an de la data constatării contravenţiei. La expirarea termenului prevăzut mai sus, fapta se sancţionează cu amendă de la 1.501 lei la 2.000 lei;
b) Nerespectarea prevederilor art. 7 punctul 1 lit. g, cu avertisment, cu obligaţia corelativă de a se încadra în prevederile instituite, în termen de maxim 2 ani de la data constatării contravenţiei. La expirarea termenului prevăzut mai sus, fapta se sancţionează cu amendă de la 1.001 lei la 1.500 lei;
c) Nerespectarea prevederilor art. 6 punctul 1 lit. c, e şi f, punctul 2 lit. a – c şi e, punctul 4 lit. c, art. 7 punctul 1 lit. m – o, punctul 2 alin. 2 şi 3, punctul 3 lit. d şi punctul 4, cu amendă de la 1.501 lei la 2.000 lei;
d) Nerespectarea prevederilor art. 6 punctul 4 lit. a, b, punctul 5 alin. 2 şi 3 şi art. 7 punctul 3 lit. c, cu amendă de la 1.001 lei la 1.500 lei;
e) Nerespectarea prevederilor art. 6 punctul 1 lit. b, punctul 3, punctul 6, art. 7 punctul 1 lit. a – f şi p , punctul 3 lit. a, b şi e, cu amendă de la 700 lei la 1.000 lei;
(2) Sancţiunile contravenţionale prevăzute la alin. (1) se aplică contravenienţilor, persoane fizice ori juridice.
Art.9. Constatarea contravenţiilor şi aplicarea sancţiunilor se face de către agenţii constatatori, împuterniciţi ai primarului.
Art.10.(1) Contravenienţii beneficiază de posibilitatea achitării a jumătate din minim în termen de 48 de ore de la comunicarea Procesului-verbal de contravenţie.
(2) Împotriva Procesului-verbal de contravenţie se poate depune plângere la sediul emitentului, în termen de 15 zile de la comunicare, aplicându-se în acest sens, prevederile Ordonanţei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor.
Art.11. Dispoziţiile prezentului capitol se completează cu dispoziţiile capitolului 3 „Răspunderi şi sancţiuni” al Legii nr. 50/1991 republicată.
Art.12. Amenzile se plătesc la Direcţia Venituri a Municipiului Arad sau în contul ________________________________________.
Art.13. Modelul Procesului-verbal de contravenţie este prevăzut în anexa nr.1.
Anexa nr.1
la Norme
PROCES VERBAL
de constatare şi sancţionare a contravenţiilor
la Hotărârea Consiliului Local al Municipiului Arad nr. ______/___________
Încheiat astăzi, ziua_______, luna_____, anul_______, ora_______, în municipiul Arad, respectiv în locaţia ____________________________________________________________________________________.
1.Subsemnatul________________________________, având funcţia de __________________, în cadrul ___________________, posesor al B.I./C.I. seria ______, nr._________________ în calitate de împuternicit al Primarului Municipiului Arad, în temeiul Dispoziţiei nr._________ din ____________, posesor al legitimaţiei nr.__________, eliberată de Primăria Municipiului Arad,
Am constatat că: • numitul(a) _____________________________________________, cu domiciliul în localitatea _________________, judeţul__________________, str.____________________, nr._____, bl.________, sc.______, et.____, ap.___, CNP_______________________ posesor al BI/CI/Paşaport seria______, nr. _________________, eliberat(ă) de Poliţia(Ţara) _________________________, la data de ___________, în calitate de _________________________ al persoanei juridice ____________________________________, cu sediul în localitatea _________________________, judeţul _________________, str. ______________________, nr._____, bl._____, sc.____, et.____, ap.___, numărul de înregistrare la ORC ___________________ cu CUI _____________________, atribut fiscal ______, reprezentată de ____________________ având funcţia de _________________________, sau
• persoana juridică ____________________________________, cu sediul în ____________, str. ___________________, nr. _______, bl. _____, sc. ____, ap. ____, jud. ____________________, înmatriculată la ORC _________________ sub nr. ____________________, având CUI ________________, atribut fiscal ______, reprezentată de ____________________ având funcţia de _________________________ a săvârşit următoarele fapte:
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________;
Faptele de mai sus constituie contravenţii prevăzute la: 1. art. ___________ din HCLM nr. ______/__________; 2. art. __________ din HCLM nr. ______/__________; 3. art. ___________ din ________/__________;
Faţă de contravenţiile constatate se aplică următoarele sancţiuni:
A. Contravenientul _______________________________, se amendează cu
1. __________________________ lei conf. art. ________________ din HCLM nr. ______/___________,
2. __________________________ lei conf. art. _______________ din ___________________________,
3. __________________________ lei conf. art. _______________ din ___________________________.
în sumă totală de _______________________ lei. (____________________________________________).
În situaţia în care contravenientul nu va achita amenda în termen de 15 zile de la data comunicării procesului verbal, se va proceda, în condiţiile legii, la executare silită.
Agenţi constatatori,
Contravenient,
Am primit un exemplar
1. Numele şi prenumele ________________________________ Numele şi prenumele __________________________________
B. Alte menţiuni: Contravenientul nu a formulat/a formulat următoarele obiecţiuni: _______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Împotriva procesului verbal, conf. art. _____________din Hotărârea Consiliului Local al Municipiului Arad nr. ______________, se poate face plângere în termen de 15 zile de la data înmânării sau comunicării acestuia.
Plângerea, însoţită de copia de pe procesul verbal de constatare a contravenţiei, se depune la registratura Primăriei Municipiului Arad (camera nr. 5).
C. Martori: Subsemnatul (a)______________________________, în calitate de martor, domiciliat în_____________________, str,_____________,nr,_______, bl.____, sc._____, et.____, ap.____, posesor a BI/CI, seria_____, nr.___________________, eliberat de Poliţia_________________________, la data de ___________________, CNP_________________________, declar că numitul _________________________ nu a semnat procesul verbal pentru că ______________________________________________________________________
_________________________________________________________________________________________________.
D. Înştiinţare de plată:
• Contravenientul urmează să achite suma totală de ___________________________ lei, la casieria Direcţiei Venituri din cadrul Primăriei Municipiului Arad sau în contul RO29TREZ02121220203XXXXX, în termen de 15 zile de la data înştiinţării/comunicării prezentului proces verbal.
• Contravenientul are obligaţia să predea copia chitanţei în termen de 15 zile de la data comunicării prezentului proces verbal la Primăria Municipiului Arad cu sediul în municipiul Arad, B-dul Revoluţiei nr. 75, judeţul Arad, cod poştal 310130, telefon 0257-281850.
• Dacă contravenientul nu achită amenda în termen de 15 zile de la data comunicării procesului verbal, se va proceda, în condiţiile legii, la executare silită.
Contravenientului i s-a adus la cunoştinţă că are dreptul să facă obiecţiuni cu privire la conţinutul procesului verbal la capitolul ”Alte menţiuni”.
Prezentul proces verbal s-a întocmit în 3 exemplare, conţinând şi „Înştiinţarea de plată” din care o copie s-a înmânat azi _______________ sau se va comunica contravenientului în cel mult o lună de la data încheierii.
Agenţi constatatori,
Contravenient,
Am primit un exemplar
1. Numele şi prenumele ________________________________ Numele şi prenumele __________________________________
A.
privind zonele în care este interzisă creşterea animalelor şi păsărilor
1. Zona centrală a oraşului delimitată după cum urmează: digul Mureş - Mureşul mort - linia CFR până la viaductul Grădişte - Gara CFR Arad – Calea Aurel Vlaicu - Calea Victoriei - Str. A. Şaguna - digul Mureş;
2. Zona cartierului de blocuri Aurel Vlaicu;
3. Zona cartierului de blocuri Grădişte;
4. Zona cartierului de blocuri Micălaca;
5. Zona cartierului de blocuri Faleza Sud;
6. Zona cartierului de blocuri Gara Aradul Nou;
7. În toate zonele în care există blocuri.
B.
privind zonele care constituie zona de restricţie pentru creşterea
animalelor, dar în care se permite creşterea animalelor mici şi a păsărilor
de orice fel numai pentru necesităţile gospodăreşti
1. Cartierul Drăgăşani;
2. Cartierul Poltura;
3. Calea Bodrogului;
4. Zonele de case din apropierea blocurilor.