Proiect adus la cunoştinţă publică în data de 23-09-2010 H O T Ă R Â R E nr. _______ din __________
Proiect de hotărâre privind aprobarea Studiului de oportunitate elaborat pentru iniţierea concesionării domeniului public al municipiului Arad, destinat desfăşurării activităţii de publicitate stradală - iniţiativa primarului
Nr. 56012/23.09.2010
Ing. Gheorghe Falcă, Primarul Municipiului Arad,
În conformitate cu prevederile Legii nr. 52/2003, transmit următorul
A N U N Ţ
Începând cu data de joi, 23.09.2010, la intrarea în Primăria Municipiului Arad, sunt afişate următoarele documente privind:
1. Proiect de hotărâre privind modificarea şi completarea Hotărârii nr. 186/2006 privind publicitatea, reclama şi afişajul în municipiul Arad – iniţiativa primarului.
2. Proiect de hotărâre privind aprobarea Studiului de oportunitate elaborat pentru iniţierea concesionării domeniului public al municipiului Arad, destinat desfăşurării activităţii de publicitate stradală – iniţiativa primarului.
3. Proiect de hotărâre privind aprobarea concesionării domeniului public al municipiului Arad, destinat desfăşurării activităţii de publicitate stradală – iniţiativa primarului.
Până la data de 06.10.2010, la registratura Primăriei Municipiului Arad, cei interesaţi pot depune în scris recomandări, sugestii şi opinii privind aceste documente.
Informaţii suplimentare pot fi solicitate începând cu data de 23.09.2010, între orele 8,00-17,00, la Biroul de Informare Cetăţeni, camera 2.
Cei interesaţi pot solicita în scris şi pot primi copii contra cost după aceste acte, care pot fi studiate şi pe site-ul Primăriei Arad, la adresa www.primariaarad.ro.
P R I M A R
ing. Gheorghe Falcă
ROMANIA PROIECT Avizat
JUDEŢUL ARAD SECRETAR
MUNICIPIUL ARAD
CONSILIUL LOCAL
HOTĂRÂREA nr._______
din ____________2010
privind aprobarea Studiului de oportunitate elaborat pentru iniţierea concesionării domeniului public al municipiului Arad, destinat desfăşurării activităţii de publicitate stradală.
Consiliul Local al Municipiului Arad,
Având în vedere:
- iniţiativa Primarului Municipiului Arad, exprimată prin expunerea de motive înregistrată cu nr. ______din __________;
- raportul Arhitectului Şef, înregistrat cu nr._____ din ________;
- avizele comisiilor de specialitate ale Consiliului Local Municipal Arad;
- prevederile Ordonanţei de Urgenţă nr. 54 din 28 iunie 2006 privind regimul contractelor de concesiune de bunuri proprietate publică;
- prevederile Hotărârii de Guvern nr. 168 din 14 februarie 2007 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Ordonanţei de Urgenţă nr. 54/2006;
- prevederile Legii nr. 422 din 18 iulie 2001 Republicată, privind protejarea monumentelor istorice;
- prevederile Codului Fiscal
- prevederile Legii nr. 350 din 6 iulie 2001, privind amenajarea teritoriului, cu modificările şi completările ulterioare;
În temeiul art.36(2) lit.c precum şi al art.45 din Legea nr. 215/2001, a Administraţiei publice locale,
HOTĂRĂŞTE
Articol unic. Se aprobă Studiul de oportunitate elaborat pentru iniţierea concesionării domeniului public al municipiului Arad, destinat desfăşurării activităţii de publicitate stradală, conform Anexei.
Preşedinte de şedinţă, Secretar,
Anexă la Hotărârea
nr.____/_______
STUDIU DE OPORTUNITATE
Capitolul 1. INTRODUCERE
Publicitatea înseamnă faptul de a face cunoscut un lucru publicului; difuzare de informaţii în public.*
Publicitatea exterioară (outdoor) este unul dintre cele mai dinamice medii publicitare vehiculate prin intermediul unor instrumente amplasate in aer liber a căror principală caracteristică o reprezintă timpul scurt în care se transmite mesajul.
Înaintea anului 1990 singura pată de culoare stradala era "publicitatea" de lozincă a regimului comunist.
Ce a urmat debutului stângaci în publicitatea stradală, după anul 1990, a devenit din ce în ce mai haotic, mai dezordonat. Publicitatea stradală a dobândit dimensiunile unui fenomen care agresează grav mediul arhitectural, ambiantul stradal, confortul vizual al cetăţeanului urbei.
În lipsa unor instrumente adecvate de reglementare, fenomenul (în latura sa negativă) tinde să pună definitiv stăpânire pe oraş doarece :
- se amplasează clandestin structuri publicitare aproape imposibil de identificat în timp util ;
- se utilizează adesea materiale neadecvate, cu soluţii tehnice improvizate care pun în pericol siguranţa construcţiilor, bunurilor şi cetăţenilor ;
-se suprapun structuri publicitare pe stâlpi de iluminat, uneori prea încărcaţi şi de cablaje ;
- se obturează perspectiva cu structuri amplasate oriunde, în curţi, pe clădiri, pe drumul public sau privat ;
- se eludează frecvent obligaţiile de plată la bugetul local.
Ca urmare, permisivitatea prezentă, determinată de lipsa unor reglementări adecvate, a condus inevitabil spre situaţii conflictuale între administraţie şi solicitanţi , bazată si pe presupusa discriminare manifestată de administraţie faţă de unii solicitanţi.
Aşadar s-ar impune gestionarea problematicii publicităţii într-un mod coerent, unitar, disciplinat, publicitatea outdoor urmând să se desfăşoare în locaţii prestabilite, comparabile atât cu nevoile moderne de informare ale societăţii, cât şi cu nevoile moderne de păstrare în ordine a urbei.
Aceeaşi atitudine se impune şi cu privire la publicitatea în formele ei mai simple adică publicitatea în nume propriu (exercitată prin intermediul firmelor, totemurilor, s.a).
*DEX Ediţia 1998
În timp Consiliul Local Municipal Arad a adoptat mai multe hotărâri care însă nu au fost pe deplin performante.
Hotărârile adoptate de consiuliu, respectiv hotărîrea nr. 147/2001, hotărârea nr.225/2001, hotărârea nr. 362/2001, hotărârea nr. 377/2002 şi hotărârea nr. 186/2006, au stabilit norme aplicabile domeniului publicităţii, fără însă a se reuşii prin aplicarea lor, o performanţă reală din punct de vedere economic, social, urbanistic.
CONCLUZIE : Municipalitatea îşi propune gestionarea într-un mod coerent, echilibrat, just şi legal a activităţii de publicitate, reclamă şi afişaj prin :
1. Modificarea Regulamentului de publicitate aprobat prin HCL nr. 186/2006, în sensul restrângerii sau chiar eliminării posibilităţii de eludare a reglementării locale în materie.
2. Identificarea locaţiilor potrivite, suficiente şi necesare desfăşurării publicităţii stradale, locaţii concesionabile unor operatori prin intermediul cărora să se realizeze activităţile respective sub rigorile unui contract.*
Capitolul 2. DESCRIEREA ŞI IDENTIFICAREA BUNRILOR CARE SE CONCESIONEAZĂ
2.1. Obiectul concesiunii îl constituie suprafeţele de teren(locaţiile) aparţinând domeniului public al Municipiului Arad identificate potrivit ANEXEI 1.
2.2. Locaţiile sunt cuprinse în trei zone:A, B şi C, delimitate conform ANEXEI 2, şi care se licitează(zonele în mod separat).
2.3. Pentru o cât mai bună încadrare în mediul urban, atât din punct de vedere tehnic, dar şi economic şi juridic, pentru fiecare zonă, arteră, propunerile pentru stabilirea locaţiilor şi numărul lor s-au făcut pe baza certificatelor de urbanism prezentate în ANEXA 3.
2.4. În funcţie de modul în care sunt pozate reţelele tehnico-edilitare, locaţiile amplasamentele pot fi translatate în imediata vecinătate, imprejurare stabilită în faza de autorizare a plantării structurii publicitare.
Capitolul 3. MOTIVE DE ORDIN ECONOMIC, FINANCIAR, SOCIAL SI DE MEDIU, CARE JUSTIFICĂ REALIZAREA CONCESIUNII
S.1. Motive de ordin economic
3.1.1. Pe domeniul public şi privat al municipiului Arad există un număr semnificativ de locaţii disponibile pentru amplasarea de panouri publicitare, potenţialul economic al activităţii fiind într-o măsură semnificativă însemnat pentru bugetul local, prin prisma sumelor care pot fi încasate în urma valorificării acestui domeniu economic.
3.1.2. Din punct de vedere economic, concesionarea propusă este oportună deoarece toate structurile publicitare ce urmează a fi amplasate vor fi autorizate sau avizate după caz, evidenţa şi controlul autorizaţiilor/avizărilor fiind comod de realizat.
3.1.3. Întreţinerea în perfectă stare a panourilor, conform condiţiilor contractuale ale concesiunii, cade efectiv în sarcina concesionarului, degrevând bugetul local de cheltuieli suplimentare de întreţinere, defectare, etc.
3.1.4. La încheierea perioadei de concesiune, panourile se transmit în proprietatea Municipiului, la solicitarea acestuia, exproprietată de Consiliu prin hotărâre.
S.2. Motive de ordin financiar
3.2.1. În anul bugetar 2009 din activităţiile conexe publicităţii outdoor s-au încasat:
- taxa pentru ocuparea domeniului public
(conform art. 271- Cod Fiscal)
- taxa de publicitate (3% din valoarea contractelor de publicitate încheiate între deţinătorii panourilor si beneficiarii lor
- taxa pentru C.U. şi A.C.
3.2.2. Ocuparea domeniului public pentru activităţi de publicitate, prin sistemul controlat al concesionării propune încasarea la bugetul local a redevenţei minime, sumă susceptibilă a se majora până la concurenţa celei mai mari redevenţe oferită precum şi a taxei de publicitate. Ambele sume pot fi debitate in termeni reali, în caz de neplată, în baza contractului concesiunii si a evidenţei stricte a structurilor publicitare amplasate.
3.2.3. Redevenţa şi celelalte obligaţii pecuniare prevăzute în contract sunt stabilite în baza legii şi în scopul de a determina motivarea concesionarii la aplicarea corectă a Regulamentului de publicitate şi a clauzelor contractuale. Redevenţa şi modul de calcul sunt prevăzute în caietul de sarcini.
3.2.4. Rezultă că din punct de vedere economic şi financiar, prin concesionarea propusă se urmăreşte controlul strict(realizabil în această soluţie) a veniturilor datorate bugetului local, putându-se oricând declanşa procedurile sancţionării specifice.
S.3. Motive de ordin social
3.3.1. Înţelesul larg al noţiunii de „social” presupune ceva „creat de societate, propriu societăţii , care este legat de viaţa oamenilor în societate, de raporturile lor în societate sau faţă de societate; social –priveşte socieatea omenească”* confortul urban ambiental, disciplina în diversitatea arhitecturală a urbei reprezintă o cerinţă, dar şi un scop pe care îl are autoritatea administratiei publice locale, pornind de la atribuţiile si competentele date acesteia prin lege.
3.3.2. Din perspectiva celor prezentate mai sus, se observă din setul de imagini ataşate (ANEXA 4), incoerenţa publicităţii stradale, agresivitatea acesteia şi, nu în ultimul
*DEX Ediţia 1998
rând, disconfortul creat de imaginile dispuse suprapus, unele peste altele, suprapus peste indicatoarele de circulaţie, peste ornamentele arhitecturale ale clădirilor reprezentative, sau peste cele specifice sărbătorilor, de exemplu. În prezent, aceste structuri publicitare sunt amplasate potrivi „regulii”: unde este un loc liber.
3.3.3. Concesiunea propusă urmăreşte din acest punct de vedere refacerea imaginii oraşului, totodată satisfacerea cerinţelor specifice domeniului publicităţii cu respectarea interesului societăţii pentru informare prin publicitate stradală.
3.3.4. În ceea ce priveşte publicitatea (alta decât cea în nume propriu) realizată pe domeniul privat al persoanelor fizice sau juridice, în lipsa unor reglementări fără echivoc, aceasta s-a desfăşurat autorizat sau neautorizat, într-un mod complet nestudiat, cu impact mai degrabă negativ asupra publicului larg, dar şi asupra coerenţei ansamblurilor de locuit, cărora, în unele cazuri, pare a le fi schimbată destinaţia din locuinţe în depozite de panouri.
3.3.5. În această notă (de mai sus) este de remarcat împrejurarea potrivit căreia, ceea ce este permis unuia trebuie permis oricui, ca atare, teoretic cel putin, înregul oraş ar putea fi împânzit babilonic, cu tot felul de structuri publicitare în spatele cărora se disiminează clădirile de locuit.
3.3.6. Pentru motivele deja expuse cât şi pentru cele din prezenta secţiune, studiul de oportunitate duce la concluzia necesităţii şi oportunităţii modificării în mod corespunzător a Regulamentului de publicitate aprobat prin HCL Arad 186/2006.
S.4. Motive de mediu
3.4.1. Impactul publicităţii outdoor asupra mediului natural nu este semnificativ.
3.4.2. Impactul publicităţii outdoor asupra mediului construit însă este important, uneori distructiv, asa cum deja s-a prezentat.
3.4.3. Rezultă faptul că şi pentru aceste motive se impun reglementări, pe de o parte prin ajustarea, corectarea Regulamentului de publicitate, pe de altă parte prin aplicarea unor soluţii de exploatare a locaţiilor destinate publicităţii, într-un mod cât mai adecvat, simplu şi eficient, respectiv concesionarea locaţiilor şi pe cale de consecinţă încredinţarea unor operatori-concesionari a unor activităţi conexe, activităţi principale.
Prin aplicarea soluţiei studiate s-ar asigura respectarea legislaţiei în domeniul urbanismului, a protejării monumentelor, a autorizării construcţiilor, a amenajării teritoriului şi în materie fiscală.
Capitolul 4. PROCEDURA UTILIZATĂ PENTRU ATRIBUIREA CONTRACTULUI DE CONCESIUNE
4.1. În baza principiilor legale, contractul de concesiune se atribuie prin licitatie.
4.2. Atribuirea directă este posibilă chiar în cazul în care nu sunt prevăzute condiţiile cumulative prevăzute de lege pentru atribuirea prin licitaţie publică.
Capitolul 5. DURATA CONCESIUNII
5.1. Durata concesiunii este de 10 ani, cu posibilitatea prelungirii cu încă ½ din durata iniţială.
PRIMARIA MUNICIPIULUI ARAD
EXPUNERE DE MOTIVE
Nr.____________/_________________2010
Publicitatea stradală se înscrie în categoria activităţilor care au luat amploare în ultimii ani. În municipiul Arad, un moment de referintă este anul 2006, an în care s-a adoptat prin Hotărârea nr. 186/2006, Regulamentul privind publicitatea, reclama şi afişajul.
Până la adoptarea Regulamentului menţionat, această activitate s-a desfăşurat oarecum haotic, administraţia locală fiind, nu o dată, luată prin surprindere de cererea din ce în ce mai insistentă a pieţei pentru această formă de publicitate. Lipsa reglementării a favorizat instalarea multor structuri publicitare neautorizate sau autorizarea unor structuri într-o manieră neadecvată, în detrimentul, de exemplu, al arhitecturii protejate a oraşului.
După anul 2006, Hotărârea nr.186 s-a constituit într-un instrument util al administraţiei locale în domeniul publicităţii stradale, însă dinamica fenomenului a depăşit în cele din urmă posibilităţile de supraveghere, de control pe care această hotărâre le reglementa.
În consecinţă, publicitatea stradală, în loc să se înscrie în peisajul urban în mod armonios, riscă să devină un factor de stres, întrucât oricine, oriunde, oricând, poate, în mod ascuns, fraudulos, instala diferite structuri publicitare, compromitând imaginea oraşului european Arad.
Ca atare, consider oportună abordarea problematicii publicităţii într-un mod cursiv şi logic, în detaliu şi în ansamblu, în aşa fel încât necesitatea modernă de informare a cetăţeanului – pe această cale, outdoor, să fie satisfăcută, dar şi nevoia –dintotdeauna – să fie împlinită.
Pentru motivele expuse mai sus, propun rezolvarea problemei publicităţii stradale astfel:
-Domeniul public (sau privat) al municipiului Arad să fie concesionat prin licitaţie publică unor operatori consacraţi în domeniu, operatori care urmează să aibă relaţii contractuale cu municipalitatea, implicit responsabilităţi clare referitoare la modul în care pot sau nu pot să desfăşoare activitatea publicitară.
-Regulamentul de publicitate să fie modificat în aşa fel încât să se subscrie publicităţii outdoor desfăşurate în cadrul contractual.
Punerea în practică a celor două propuneri presupune:
1. Elaborarea unui studiu de oportunitate, care urmează a fi supus dezbaterii publice;
2. Modificarea corespunzătoare a Hotărârii nr. 186/2006 a Consiliului Local al Municipiului Arad;
3. Elaborarea documentelor concesiunii.
Cu referire la studiul de oportunitate a cărui aprobare o propun, acesta relevă faptul că, din punct de vedere economic, financiar, social, urbanistic, se impune reglementarea cât mai degrabă a publicităţii stradale.
Cu referire la modificarea Hotărârii nr. 186/2006 a Consiliului Local al Municipiului Arad, aceasta se impune pentru armonizarea tuturor normelor referitoare la publicitate, astfel cum sunt prezentate în materialul supus aprobării.
Cu referire la caietul de sarcini, acesta stabileşte cadrul concesiunii, în consecinţă, urmează a fi adoptat.
Documentaţia de atribuire şi contractul-cadru al concesiunii stabilesc detaliile propriu-zise, fapt pentru care propun să fie adoptate şi aceste două hotărâri.
Prezenta expunere de motive se constituie în fundamentarea necesară iniţierii pachetului de acte cu caracter normativ în domeniul publicităţii stradale.
RAPORT
privind aprobarea Studiului de oportunitate elaborate pentru iniţierea concesionării unor locaţii apaţinând domeniului public al municipiului Arad, destinate desfăşurării activităţii de publicitate stradală.
Referitor la expunerea de motive înregistrată cu nr. ____/_______, a Primarului municipiului Arad, dl. ing. Gheorghe Falcă.
Consideraţii generale: Domeniul publicităţii stradale (outdoor) a fost în atenţia consiliului local, care în timp a adoptat hotărârile nr.147/2001, 225/2001, 362/2001, 277/2002, 186/2006. În timp s-a demonstrat că aceste reglementări nu oferă instrumente juridice şi faptice suficiente pentru a menţine acest domeniu sub control atât din punct de vedere urbanistic, cât şi economic şi social. În principal, fiind vorba de un număr, ipotetic “nelimitat”, de persoane ce pot “intra” pe domeniul public cu diferite structuri publicitare, se poate ajunge la un număr semnificativ de situaţii în care se fraudează normele urbanistice şi fiscale.
Dacă municipalitatea stabileşte locaţiile în care doar acolo se poate desfăşura publicitatea stradală, doar de către operatorii selectaţi prin licitaţie publică şi doar în conformitate cu Regulamentul aprobat, acest domeniu, al publicităţii outdoor poate fi coordonat şi controlat eficient.
Faţă de cele de mai sus
PROPUNEM
adoptarea hotărârii privind Studiul de oportunitate elaborat pentru iniţierea concesionării domeniului public destinat desfăşurării activităţii de publicitate stradală în municipiul Arad.