Proiect adus la cunoştinţă publică în data de 23-09-2010 H O T Ă R Â R E nr. _______ din __________
Proiect de hotărâre privind modificarea şi completarea Hotărârii nr. 186/2006 privind publicitatea, reclama şi afişajul în municipiul Arad - iniţiativa primarului
Nr. 56012/23.09.2010
Ing. Gheorghe Falcă, Primarul Municipiului Arad,
În conformitate cu prevederile Legii nr. 52/2003, transmit următorul
A N U N Ţ
Începând cu data de joi, 23.09.2010, la intrarea în Primăria Municipiului Arad, sunt afişate următoarele documente privind:
1. Proiect de hotărâre privind modificarea şi completarea Hotărârii nr. 186/2006 privind publicitatea, reclama şi afişajul în municipiul Arad – iniţiativa primarului.
2. Proiect de hotărâre privind aprobarea Studiului de oportunitate elaborat pentru iniţierea concesionării domeniului public al municipiului Arad, destinat desfăşurării activităţii de publicitate stradală – iniţiativa primarului.
3. Proiect de hotărâre privind aprobarea concesionării domeniului public al municipiului Arad, destinat desfăşurării activităţii de publicitate stradală – iniţiativa primarului.
Până la data de 06.10.2010, la registratura Primăriei Municipiului Arad, cei interesaţi pot depune în scris recomandări, sugestii şi opinii privind aceste documente.
Informaţii suplimentare pot fi solicitate începând cu data de 23.09.2010, între orele 8,00-17,00, la Biroul de Informare Cetăţeni, camera 2.
Cei interesaţi pot solicita în scris şi pot primi copii contra cost după aceste acte, care pot fi studiate şi pe site-ul Primăriei Arad, la adresa www.primariaarad.ro.
P R I M A R
ing. Gheorghe Falcă
ROMANIA PROIECT nr.265 din 23.09.2010 Avizat
JUDEŢUL ARAD SECRETAR
MUNICIPIUL ARAD
CONSILIUL LOCAL
H O T Ă R Â R E A nr._______
din ____________________2010
privind modificarea şi completarea Hotărârii nr.186/2006 a Consiliului Local al Municipiului Arad privind publicitatea, reclama şi afişajul în municipiul Arad
Consiliul Local al Municipiului Arad,
Având în vedere:
- invitaţia Primarului Municipiului Arad, exprimată prin expunerea de motive înregistrată cu nr. 56.030 din 23.09.2010;
-raportul Arhitectului Şef, înregistrat cu nr. 56.031 din 23.09.2010;
-rapoartele comisiilor de specialitate ale Consiliului Local al Municipiului Arad;
-prevederile Ordonanţei de Urgenţă nr. 54/2006 privind regimul contractelor de concesiune de bunuri proprietate publică;
-prevederile Ordonanţei de Urgenţă nr.54/2006 privind regimul contractelor de concesiune de bunuri proprietate publică;
-prevederile Hotărârii Guvernului nr.168/2007 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Ordonanţei de Urgenţă nr. 54/2006;
-prevederile Legii nr. 148/2000, privind publicitatea, cu modificările şi completările ulterioare;
-prevederile Legii nr. 422 /2001, republicată, privind protejarea monumentelor istorice;
-prevederile Legii nr. 350/2001, privind amenajarea teritoriului şi urbanismul, cu modificările şi completările ulterioare;
-prevederile Ordinului nr.571/1997 pentru aprobarea Normelor tehnice privind proiectarea şi amplasarea construcţiilor, instalaţiilor şi panourilor publicitare în zona drumurilor al Ministerului Transporturilor;
-prevederile Legii nr. 50/1991, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, privind autorizarea executării lucrărilor de construcţii şi ale normelor de aplicare;
-prevederile Ordonanţei Guvernului nr.2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr.180/2002, cu modificările şi completările ulterioare;
În temeiul art..36 alin. (2) lit.”c”, alin. (9), precum şi al art..45 din Legea nr. 215/2001, a administraţiei publice locale, republicată, cu modificările şi completările ulterioare,
H O T Ă R Ă Ş T E
Art.I. Regulamentul privind publicitatea, reclama şi afişajul în Municipiul Arad, aprobat prin Hotărârea nr. 186/2006 a Consiliului Local al Municipiului Arad, se modifică şi se completează astfel:
1. Articolul 2 se modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 2. Regulamentul asigură cadrul juridic necesar desfăşurării în mod unitar, pe teritoriul municipiului Arad, a activităţilor de publicitate, reclamă şi afişaj”.
2. Articolul 4 se modifică şi va avea următorul cuprins:
“ Art.4. Activităţile de publicitate se pot desfăşura în următoarele modalităţi:
a) Cu caracter permanent sau temporar;
b) În locaţii fixe, mobile sau aleatorii;
c) În intravilan sau în extravilan;
d) Prin mijloace sonore sau în alte modalităţi
e) Pe structuri publicitare ale municipalităţii”.
3. Articolul 5 se modifică şi se completează, după cum urmează:
“ Art.5.
4.1.- la litera „g”, sintagma „sistem publicitar” se înlocuieşte cu sintagma „structură publicitară”.
4.2.- litera „j” se modifică şi va avea următorul cuprins:
j) Panou indicator sau direcţional: panou cu forma constructivă de casetă luminoasă sau banner vertical prin care se avertizează asupra direcţiei şi distanţei până la obiectivul respectiv, astfel cum este prevăzut la art.43
4.3.- după litera p. se introduce litera p.1. cu următorul conţinut:
p.1) publicitatea în nume propriu: publicitatea realizată în scopul promovării propriei activităţi, la locul desfăşurării acesteia sau în alte locaţii, în condiţiile stabilite de Regulament.”
4. La articolul 6 se introduce alineatul 2, cu următorul cuprins:
“(2) În Municipiul Arad, exercitarea oricărui mod de publicitate cu nerespectarea condiţiilor prevăzute de prezentul regulament se sancţionează conform cap.VIII.
5. Articolul 7 se modifică şi va avea următorul conţinut::
“Art.7. Locaţiile fixe destinate amplasării diferitelor structuri publicitare se stabilesc de Consiliul Local al Municipiului Arad, prin hotărâri adoptate în baza informaţiilor conţinute în certificatele de urbanism emise în condiţiile legii, în acest scop.”
6. Articolul 8 se modifică şi va avea următorul cuprins:
“Art.8. Locaţiile aleatorii, destinate amplasării bannerelor şi panourilor indicatoare (direcţionale) se stabilesc cu acordul Primarului şi avizul Arhitectului-Şef”.
7. Articolul 9 se modifică şi va avea următorul cuprins:
“Art.9. Panourile mobile se amplasează cu respectarea condiţiilor prevăzute la art. 41..”
8. Articolul 10 se modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art.10.(1) Mash-urile de amplasează doar pe faţadele deteriorate sau pe plasele de protecţie a schelelor şi cu respectarea celorlalte prevederi legale.
(2) Amplasarea firmelor pe clădiri se autorizează în condiţiile legii, stabilirea condiţiilor de poziţionare revenind Arhitectului-Şef.
9. Articolul 12 se modifică şi va avea următorul cuprins:
“Art. 12. (1) În intravilanul Municipiului Arad, amplasarea panourilor publicitare este permisă doar pe domeniul public al Municipiului Arad, în locaţiile aprobate prin hotărâre a Consiliului Local al Municipiului Arad”.
(2) În extravilanul Municipiului Arad, amplasarea panourilor publicitare este permisă atât pe domeniul public al Municipiului, cât şi pe domeniul privat al persoanei fizice sau juridice, cu excepţiile prevăzute de lege”.
10. Articolul 13 se modifică şi va avea următorul cuprins:
“Art.13. Instalarea diferitelor structuri publicitare în Municipiul Arad este permisă strict în condiţiile reglementate de lege şi prezentul Regulament şi se realizează prin intermediul operatorilor co-contractanţi ai Municipiului Arad în domeniul publicităţii, cu excepţia cazurilor în care structurile se instalează pentru promovarea publicităţii în nume propriu”.
11. După articolul 14 se introduce un nou articol, art.14.1, cu următorul cuprins:
“Art. 14.1. Regulamentul de publicitate elaborat în baza studiului de oportunitate aprobat prin Hotărâre a Consiliului Local al Municipiului Arad se completează cu prevederile specifice publicităţii, reclamei şi afişajului aprobate prin Hotărâre a Consiliului Local al Municipiului Arad.”
12. La Articolul 15, litera c se modifică şi va avea următorul cuprins:
13.1.“c). Locaţiile situate pe domeniul public al Municipiului Arad se atribuie conform procedurilor aprobate prin Hotărâre a Consiliului Local al Municipiului Arad.”
13.2. Litera d. se abrogă.
13. Articolul 16 se abrogă.
14. Articolul 17 se abrogă.
15. Articolul 18 se abrogă.
16. Articolul 21 se modifică şi va avea următorul cuprins:
“Art.21 (1) În intravilanul Municipiului Arad se pot amplasa panouri publicitare având caracteristicile generale stabilite prin Hotărâre a Consiliului Local al Municipiului Arad.
(2) Amplasamentele sunt stabilite de Consiliul Local al Municipiului Arad în baza art. 12 alin. (1) şi se atribuie conform procedurilor aprobate prin Hotărâre a Consiliului Local al Municipiului Arad.
17. Articolul 23 şi articolul 24 se abrogă.
18. Alin. (1) al art. 26 se modifică şi va avea următorul cuprins:
“(1) Structurile publicitare pentru publicitatea atipică se pot amplasa pe locaţii solicitate de beneficiari şi avizate de primar şi arhitectul-şef”.
Alineatul (2) al art. 26 se abrogă.
19. Articolul 27 se modifică şi va avea următorul cuprins:
“Art. 27. Locaţiile se atribuie conform procedurilor aprobate prin Hotărâre a Consiliului Local al Municipiului Arad”.
Art. 28 si art. 29 se abrogă.
20. Titlul secţiunii nr.3 se modifică, după cum urmează:
„Secţiunea 3. Bannere”
21. Art. 31 se modifică şi va avea următorul cuprins:
“Art. 31. Locaţiile destinate amplasării bannerelor se stabilesc potrivit articolului 8”.
22. Articolul 32 se modifică şi va avea următorul cuprins:
“Art. 32. Se autorizează doar amplasarea bannerelor al căror mesaj publicitar vizează:
a) Promovarea acţiunilor culturale şi sportive;
b) Acţiuni promoţionale”.
23. Art. 33 se modifică şi va avea următorul cuprins:
“Art. 33. Durata pentru care se autorizează amplasarea unui banner este de 1(una) lună.”
24. După art.33, se introduc trei noi articole, art. 33.1, 33.2, 33.3, cu următorul cuprins:
27.1. “Art.33.1(1) Lucrările de amplasare se realizează prin intermediul operatorului care gestionează activitatea de publicitate în zona respectivă, responsabilă pentru modul de ancorare, siguranţă şi întreţinere în bună stare a bannerului şi pentru respectarea termenului de dezafectare.
(2) Bannerele se amplasează pe baza autorizaţiei de construire solicitată de operator în locaţiile indicate de beneficiar, pe plan de situaţie.
27.2.“Art.33.2(1) Amplasarea bannerelor se autorizează, la solicitarea celui îndreptăţit, adresată cu minim 15 zile calendaristice înaintea datei evenimentului care urmează a se promova.
(2) Cererea conţine:
- numele solicitantului;
- indicarea mesajului publicitar;
- planul de situaţie pe suport topo al locaţiilor solicitate;
- precizarea datei la care se amplasează bannerele, cu respectarea intervalului de 15 zile prevăzute, la alin. (1)
27.3.“Art.33.3 Raportat la numărul de competitori electorali înscrişi în campania electorală, prin dispoziţia primarului, se stabileşte numărul maxim de bannere ce se repartizează, în mod egal, pentru fiecare competitor, dacă prin lege nu se prevede altfel.”
25. Articolul 34 se modifică şi va avea următorul cuprins:
“Art. 34(1) Amplasamentele mash-urilor se autorizează potrivit articolului 10.
(2) Pentru încadrarea în situaţiile prevăzute la alineatul (1) raportat la art. 10, beneficiarul va ataşa cererii imagini foto ale faţadei, schelei respective şi o simulare a poziţionării mash-ului.
(3) Nu se autorizează ampalasarea mash-urilor pe geamuri şi în zona acestora.
(4) Nu se autorizează înlocuirea materialelor specifice confecţionării mash-urilor cu alt tip de material gen poliplan, materiale care afectează siguranţa în exploatare a construcţiilor, sub sancţiunile prevăzute în prezentul regulament”.
26. Art.35 se abrogă.
27. Alineatul (2) al art.36 se abrogă.
28. Art.37 se modifică şi va avea următorul cuprins:
“Art. 37. Amplasarea firmelor se autorizează în condiţiile legii.
29. Litera a) a art. 38 se modifică şi va avea următorul cuprins:
„a) Pe clădirile de locuit care au şi spaţii cu altă destinaţie, firmele se amplasează numai pe faţada corespunzătoare acestor spaţii sau pe parapetul plin şi continuu al balconului, cu Decizia favorabilă a Comitetului Executiv al Asociaţiei de Proprietari şi cu acordul expres al proprietarilor direct afectaţi”.
30. Art. 39 alin.(1) se modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 39 alin.(1) Pe clădirile monument istoric şi pe cele din zona lor de protecţie se pot amplasa doar parasolare mobile prinse pe faţadă, firmele urmând a fi amplasate cu respectarea unor condiţii prevăzute în certificatul de urbanism”.
31. Art. 41 se modifică şi va avea următorul conţinut:
“Art. 41(1). Pe trotuarele cu o lăţime de minim 3 mşi lângă clădire se pot amplasa panouri mobile, autoportante, cu dimensiuni maxime de 0, 5 x 0, 9 m.
(2) Nu se autorizează amplasarea panourilor mobile pe Bulevardul Revoluţiei şi în alte locaţii stabilite prin hotărâri ale Consiliului Local al Municipiului Arad”.
32. Titlul secţiunii nr. 7 se modifică după cum urmează:
“Secţiunea nr. 7- Panouri indicatoare.”
33. Art.43 se modifică şi va avea următorul cuprins:
“Art. 43. Panourile indicatoare, denumite şi direcţionale, care se pot amplasa în Municipiul Arad, sunt structurile definite la art.5. litera j.”
34. După art.43 se introduc două noi articole, art.43.1 şi art.43.2, cu următorul cuprins:
37.1.“Art. 43.1 Numărul maxim de direcţionale care se autorizează pentru fiecare beneficiar se determină după cum urmează:
1) Pentru spaţii de cazare (hotel, motel, pensiune etc.) numărul de panouri indicatoare direcţionale se diferenţiază în funcţie de numărul de stele/maergarete, după caz, astfel: câte max. 4 panouri pentru fiecare stea/margaretă.
2) Pentru centre comerciale= 100 panouri direcţionale
3) Alte activităţi sau servicii= 50 panouri direcţionale”.
37.2. „Art. 43.2 Panourile indicatoare direcţionale au dimensiuni standard de 1m/0,7m şi conţin mesaj publicitar limitat la următoarele informaţii:
-denumirea firmei
-sediul
-distanţa determinată prin unităţi de măsură a distanţei sau timpului (exemplu 100 m sau 5 min)-opţional;
(2) Se interzice autorizarea panourilor indicatoare direcţionale care conţin un alt mesaj, sub sancţiunile prevăzute de Regulament, cu excepţiile prevăzute de lege”.
35. Art. 44 se modifică şi va avea următorul cuprins:
“Art. 44 alin.(1) Panourile indicatoare se autorizează, în condiţiile legii, cererea urmând a fi însoţită obligatoriu de grafica propusă pentru inscripţionare”.
(2) Prevederile art. 33.1 se aplică în mod corespunzător”.
36. Art.45 se modifică şi va avea următorul cuprins:
“Art.45. Totemurile, astfel cum sunt definite în prezentul Regulament, se amplasează în imediata vecinătate a obiectivului, pe domeniul privat al persoanei fizice/persoanei juridice sau pe un amplasament situat pe domeniul public al Municipiului Arad, amplasament pentru care se datorează taxă de ocupare a domeniului public aprobată în condiţiile legii.”
37. Art.47 se modifică şi va avea următorul cuprins:
“Art.47 alin.(1) Structurile publicitare proprii ale Municipiului Arad pot avea diverse forme constructive: formă cilindrică, prismă triunghiulară ş.a.”
38. Art.48 se modifică şi va avea următorul cuprins:
“Art.48. Structurile publicitare se exploatează în regim de taxare sau închiriere sau pentru afişajul exclusiv al autorităţilor publice locale.”
39. Art.51 se modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 51. Suprafaţa de publicitate amplasată pe un vehicul este de max. 16 mp pe fiecare latură”
40. Alin. (3) al art.53 se modifică şi va avea următorul cuprins:
“(3) Vehiculele la care se face referire în prezentul capitol, cu excepţia celor ale căror trasee sunt aprobate în baza legilor speciale, nu pot circula decât pe traseele aprobate cu avizul Primarului Municipiului Arad, la propunerea serviciilor de specialitate, la solicitarea beneficiarului”.
Art.II. Toate celelalte prevederi rămân nemodificate dacă nu sunt contrare prezentei hotărâri.
Art.III. Se stabileşte un termen de 2 luni de la intrarea în vigoare a prezentei hotărâri, pentru demararea procedurilor de dezafectare a structurilor publicitare instalate în municipiul Arad, cu nerespectarea legislaţiei în vigoare şi a prevederilor prezentului regulament. Procedurile se stabilesc prin Dispoziţie a Primarului Municipiului Arad şi în considerarea prevederilor Regulamentului privind publicitatea, reclama şi afişajul în municipiul Arad.
Art.IV. Hotărârea nr. 186/2006, cu modificările şi completările aprobate prin prezenta hotărâre, se aduce la cunoştinţă publică în formă republicată.
Art.V. Pentru toate structurile publicitare autorizate se datorează taxele prevăzute şi stabilite în condiţiile legii.
Art.VI. Prezenta hotărâre intră în vigoare în termen de 2 luni de la data adoptării ei şi numai după obţinerea avizului conform favorabil prevăzut de Legea 21/1996, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.
PREŞEDINTE DE ŞEDINŢĂ SECRETAR
Red/Dact.
Arhitect-Şef Radu Drăgan
Cod PMA-S1-01
PRIMARIA MUNICIPIULUI ARAD
EXPUNERE DE MOTIVE
Nr.56.030 din 23.09.2010
Publicitatea stradală se înscrie în categoria activităţilor care au luat amploare în ultimii ani. În municipiul Arad, un moment de referintă este anul 2006, an în care s-a adoptat prin Hotărârea nr. 186/2006, Regulamentul privind publicitatea, reclama şi afişajul.
Până la adoptarea Regulamentului menţionat, această activitate s-a desfăşurat oarecum haotic, administraţia locală fiind, nu o dată, luată prin surprindere de cererea din ce în ce mai insistentă a pieţei pentru această formă de publicitate. Lipsa reglementării a favorizat instalarea multor structuri publicitare neautorizate sau autorizarea unor structuri într-o manieră neadecvată, în detrimentul, de exemplu, al arhitecturii protejate a oraşului.
După anul 2006, Hotărârea nr.186 s-a constituit într-un instrument util al administraţiei locale în domeniul publicităţii stradale, însă dinamica fenomenului a depăşit în cele din urmă posibilităţile de supraveghere, de control pe care această hotărâre le reglementa.
În consecinţă, publicitatea stradală, în loc să se înscrie în peisajul urban în mod armonios, riscă să devină un factor de stres, întrucât oricine, oriunde, oricând, poate, în mod ascuns, fraudulos, instala diferite structuri publicitare, compromitând imaginea oraşului european Arad.
Ca atare, consider oportună abordarea problematicii publicităţii într-un mod cursiv şi logic, în detaliu şi în ansamblu, în aşa fel încât necesitatea modernă de informare a cetăţeanului – pe această cale, outdoor, să fie satisfăcută, dar şi nevoia –dintotdeauna – să fie împlinită.
Pentru motivele expuse mai sus, propun rezolvarea problemei publicităţii stradale astfel:
-Domeniul public al municipiului Arad să fie concesionat prin licitaţie publică unor operatori consacraţi în domeniu, operatori care urmează să aibă relaţii contractuale cu municipalitatea, implicit responsabilităţi clare referitoare la modul în care pot sau nu pot să desfăşoare activitatea publicitară.
-Regulamentul de publicitate să fie modificat în aşa fel încât să se subscrie publicităţii outdoor desfăşurate în cadrul contractual.
Punerea în practică a celor două propuneri presupune:
1. Elaborarea unui studiu de oportunitate, care urmează a fi supus dezbaterii publice;
2. Modificarea corespunzătoare a Hotărârii nr. 186/2006 a Consiliului Local al Municipiului Arad;
3. Elaborarea documentelor concesiunii.
Cu referire la studiul de oportunitate a cărui aprobare o propun, acesta relevă faptul că, din punct de vedere economic, financiar, social, urbanistic, se impune reglementarea cât mai degrabă a publicităţii stradale.
Cu referire la modificarea Hotărârii nr. 186/2006 a Consiliului Local al Municipiului Arad, aceasta se impune pentru armonizarea tuturor normelor referitoare la publicitate, astfel cum sunt prezentate în materialul supus aprobării.
Cu referire la caietul de sarcini, acesta stabileşte cadrul concesiunii, în consecinţă, urmează a fi adoptat.
Documentaţia de atribuire şi contractul-cadru al concesiunii stabilesc detaliile propriu-zise, fapt pentru care propun să fie adoptate şi aceste două hotărâri.
Prezenta expunere de motive se constituie în fundamentarea necesară iniţierii pachetului de acte cu caracter normativ în domeniul publicităţii stradale.
P R I M A R
Gheorghe Falcă
PRIMĂRIA MUNICIPIULUI ARAD
Arhitect- Şef
Nr. 56.031 din 23.09.2010
R A P O R T
privind oportunitatea şi necesitatea modificării Hotărârea Consiliului Local nr.186/2006
Referitor la expunerea de motive înregistrată cu nr. 56.030 din 23.09.2010 a Primarului municipiului Arad, dl. ing. Gheorghe Falcă.
Consideraţii generale: Raportat la perioada anterioară adoptării Regulamentului privind publicitatea, reclama şi afişajul, cea în care acesta s-a aplicat (din 2006 şi până în prezent), a însemnat un progres semnificativ. Totuşi, în această perioadă, peste 3 ani de aplicare efectivă, s-au relevat lacunele, minusurile Regulamentului, printre care menţionăm:
- imposibilitatea urmăririi obligaţiilor fiscale referitoare la taxa de publicitate prevăzută de art..273 Cod Fiscal, deoarece mesajul publicitar poate fi oricând schimbat fără să se declare şi respectiv să se platească suma respectivă, în cuantum de 3% din contractul de publicitate;
şi
- imposibilitatea practică de a supraveghea întreaga reţea stradală şi tot domeniul privat al persoanelor juridice sau peroanelor fizice, cu privire la instalarea diferitelor structuri publicitare; s-a constatat faptul că un număr semnificativ de panouri, direcţionale, mash-uri, s.a. sunt amplasate fără autorizaţie de construcţie sau fără aviz, după caz;
pe cale de consecinţă
- imposibilitatea protejării efective a clădirilor monument istoric şi a zonelor aferente, şi
- imposibilitatea îndeplinirii exigenţelor legale bugetare, bugetul local fiind principala sursă financiară de administrare a domeniului public, sub toate aspectele sale.
Faţă de cele de mai sus,
P R O P U N E M
adaptarea hotărârii privind modificarea Hotărârii Consiliului Local al Municipiului Arad nr. 186/2006 publicitatea, reclama şi afişajul în municipiul Arad în forma prezentată în proiectul anexat.