R O M Â N I A
JUDEŢUL ARAD
MUNICIPIUL ARAD
CONSILIUL LOCAL
PROCESUL-VERBAL
ŞI STENOGRAMA
Şedinţei ordinare
din data de 3.12.2021
Nr.1.323/07.01.2022
La şedinţa ordinară a Consiliului Local al Municipiului Arad, care a avut loc în data de 3 decembrie 2021, au fost prezenţi 22 de consilieri din 23 în funcţie. A absentat domnul consilier Ioan COSTEA.
Şedinţa a început la ora 15,00 şi s-a încheiat la ora 16,05.
Şedinţa a fost condusă de către domnul consilier GALEA Cristian-Aurel.
Au participat: din partea executivului: dl. primar Călin Bibarţ, dl. viceprimar Lazăr Faur, domnul viceprimar Ilie Cheşa, dna Lilioara Stepanescu – Secretar General al Municipiului, dna Elena Portaru, director executiv al Direcţiei Tehnice, dna Claudia Grozavu, director executiv al Direcţiei Economice, dna Olimpia Stoica, şef serviciu, Serviciul Buget, dl. Ştefan Szuchanszki, director executiv al Direcţiei Patrimoniu, dl. Varjasi Kristian, referent, Cabinet Primar, dl. Denis Bot, consilier, Cabinet Primar, dl. Cristian Cotuna, inspector de specialitate, Cabinet Viceprimar, dl. Răzvan Vermeşan, inspector de specialitate, Cabinet Viceprimar, dna Consuela Avram, şef serviciu, Serviciul Relații Externe, Protocol Instituțional, dna Sandra Dinulescu, director executiv, Direcția Construcții și Dezvoltare Urbană, dna Doris Micu, consilier, Compartiment Asistenţă Juridică şi Tehnică, dl. Adrian Barbeş, referent, Cabinet Primar, dl. Ovidiu Balaş, şef serviciu Serviciul Edilitar și Dezvoltare Mediu Urban, dl. Alexandru Popa, referent, Compartimentul Relaţii Mass -Media, dl. Mihai Mitrofan, consilier, Compartimentul Relaţii Mass-Media, dl. Florin Maruşca, consilier, Serviciul Relații Externe, Protocol Instituțional, dna Monica Czibrik, şef serviciu, Serviciul Administraţie Publică Locală, dna Florentina Stana, consilier juridic, dna Ana Maria Ciobotariu, consilier juridic, dna Mirela Sonyi, consilier juridic, dl. Emanuel Cotuna - consilier juridic, dna Florina Ispas, consilier, dna Ionela Domilescu, consilier în cadrul aceluiaşi serviciu.
Alţi participanţi:
- reprezentanți ai agenţilor economici şi instituţiilor culturale de sub autoritatea Consiliului Local al Municipiului Arad: dl. Doru Orban, manager - Filarmonica Arad, dna Juliana Jurca, reprezentant - Centrul Social Cantina Municipală Arad, dl. Gheorghe Toader, reprezentant SC Compania de Transport Public Arad SA Arad, dna Elena Gemeş, reprezentant Teatrul Clasic “Ioan Slavici” Arad;
- alţi participanți: dna Tomuţa Alina Georgiana – reprezentant Westfield Development SRL, dl. Henţ Alexandru Mihai – reprezentant Westfield Development SRL, dna Balogh Doriana, proiectant SC “Arhitectonic” SRL, dl. Şulumberchean Adrian – rezident Cartier Westfield, dl. Mârza Horaţiu Bogdan - rezident Cartier Westfield;
- presa: dna Bognar Tűnde Maria – „Nyugati Jelen”, Diana Duţu – „Aradon” şi „Jurnal Arădean”, Raluca Medelean – „ Special Arad”.
Publicitatea şedinţei a fost asigurată prin publicarea în site-ul Primăriei Municipiului Arad, prin afişare pe panoul de afişaj de la intrarea în Primăria Municipiului Arad, în data de 26.11.2021, a Dispoziţiei Primarului Municipiului Arad nr. 2.748/26.11.2021, prin comunicarea tuturor reprezentanţilor mass-media acreditaţi a convocatorului, cuprinzând data, ora, locul şedinţei, ordinea de zi şi documentele înscrise pe ordinea de zi. La dosarul prezentei şedinţe sunt arhivate dovezi obiective în acest sens.
Consilierii locali, primarul, viceprimarii, secretarul general, precum şi toţi responsabilii din executiv, societatea civilă, precum şi reprezentanţii mass-media au primit documentele şedinţei, avizele comisiilor de specialitate şi amendamentele formulate de consilieri.
Convocarea şedinţei s-a asigurat prin punerea la dispoziţie fiecărui consilier, în ziua de 26.11.2021, a invitaţiei la şedinţă, cuprinzând data, ora şi locul desfăşurării acesteia, precum şi ordinea de zi.
Documentele înscrise pe ordinea de zi au fost puse la dispoziţie în data de 26.11.2021, în format electronic şi transmise prin poşta electronică tuturor aleşilor locali, funcţionarilor publici implicaţi, presei ş.a.
În cadrul acestei şedinţe, am consemnat următoarele:
Dl. primar: - Bună-ziua! Putem începe?
Dna Stepanescu L: - 22 consilieri prezenţi. Domnul Costea absent.
Dl. primar: - Domnul Costea. Bun. Atunci începem cu Imnul de Stat.
(n.n. În cadru solemn este iascultat Imnul de Național al României).
Dl. primar: -. Mulţumesc frumos! Are toată lumea ordinea de zi. Dacă faţă de prezenta ordine de zi mai sunt propuneri? Vă rog!
Dl. Buruc C: - Am avut o promisiune din partea dumneavoastră şi a doamnei secretar în şedinţa trecută – pe ordinea de zi a şedinţei de astăzi, adică imediat următoare, va fi pus proiectul care s-a retras data trecută, cu P.U.Z. - ul de pe strada Măceşiului ?
Dna Stepanescu L: - Bună-ziua! Ne cerem scuze, nu am uitat de această promisiune a Consiliului Local, dar pentru această şedinţă nu a fost timpul necesar pentru pregătirea proiectului, a referatului de aprobare şi a raportului de specialitate, în cadrul cărora să se exprime acele puncte care justifică retragerea, revocarea Hotărârii Consiliului Local. Dar, pentru următoarea şedinţă, un astfel de proiect este în lucru.
Dl. primar: - Îl rog pe domnul viceprimar Cheşa să noteze şi să urmărească subiectul, ca să nu mai fie nicio suspiciune că este rea-voinţă. De acord? Bun. Supun votului dumneavoastră prezenta
Ordine de zi:
1. Proiect de hotărâre nr. 569/2021 referitor la neexercitarea dreptului de preempţiune cu privire la achiziţionarea apartamentului nr. 1, situat în Arad, str. Episcopiei (7 Noiembrie) nr. 9, corp C, parter – inițiativa primarului
2. Proiect de hotărâre nr. 568/2021 privind modificarea și completarea inventarului bunurilor care alcătuiesc domeniul public al Municipiului Arad – inițiativa primarului
3. Proiect de hotărâre nr. 574/2021 privind aprobarea închirierii prin licitație publică a imobilului cu destinația de unitate medicală, situat în Arad, str. Dr. Cornel Radu nr. 1, proprietate publică a Municipiului Arad - inițiativa primarului
4. Proiect de hotărâre nr. 580/2021 privind trecerea unui imobil - teren din domeniul privat al Municipiului Arad în domeniul public al acestuia – inițiativa primarului
5. Proiect de hotărâre nr. 479/2021 privind aprobarea documentației de urbanism Plan Urbanistic Zonal (PUZ) și Regulament Local de Urbanism (RLU): pentru obiectivul de investiție Modificare parțială documentații P.U.Z. aprobate și extindere zonă rezidențială, intravilan și extravilan Municipiul Arad, cartierul Westfield, pentru imobilele identificate prin C.F. nr. 344046 – Arad, C.F. nr. 354731 – Arad, C.F. nr. 350077 – Arad, C.F. nr. 350078 – Arad, C.F. nr. 350083 – Arad, C.F. nr. 350084 – Arad, C.F. nr. 350090 – Arad, C.F. nr. 350091 – Arad, C.F. nr. 350097 – Arad, C.F. nr. 350098 – Arad, C.F. nr. 350101 – Arad, C.F. nr. 350701 – Arad, C.F. nr. 350674 – Arad, S totală = 72.184 mp, beneficiar: S.C. Westfield Development S.R.L. – inițiativa primarului
6. Proiect de hotărâre nr. 573/2021 privind modificarea Hotărârii Consiliului Local al Municipiului Arad nr. 262/2020 pentru aprobarea graficului de eșalonare multianuală a plăților aferente proiectului ”Modernizare rețele termice aferente punctelor termice PT 5 Grădiște, PT 2 Lac, PT 4 Macul Roșu, PT Pasaj, PT 6V, PT Ocsko Terezia – Punct Termic PT 4 Macul Roşu” – inițiativa primarului
7. Proiect de hotărâre nr. 581/2021 privind modificarea Hotărârii Consiliului Local al Municipiului Arad nr. 264/2020 privind aprobarea graficului de eșalonare multianuală a plăților aferente proiectului ”Modernizare rețele termice aferente punctelor termice PT 5 Grădiște, PT 2 Lac, PT 4 Macul Roșu, PT Pasaj, PT 6V, PT Ocsko Terezia – PUNCT TERMIC PT 6V” – inițiativa primarului.
8. Proiect de hotărâre nr. 582/2021 modificarea Hotărârii Consiliului Local al Municipiului Arad nr. 259/2020 privind aprobarea graficului de eșalonare multianuală a plăților aferente proiectului ”Modernizare rețele termice aferente punctelor termice PT 5 Grădiște, PT 2 Lac, PT 4 Macul Roșu, PT Pasaj, PT 6V, PT Ocsko Terezia – PUNCT TERMIC PT Pasaj” – inițiativa primarului.
9. Proiect de hotărâre nr. 577/2021 cu privire la modificarea statului de funcții al aparatului de specialitate al Primarului Municipiului Arad – inițiativa primarului.
10. Proiect de hotărâre nr. 578/2021 privind stabilirea numărului şi al cuantumului burselor acordate pentru învăţământul preuniversitar de stat din municipiul Arad pentru semestrul I, anul școlar 2021-2022– inițiativa primarului
11. Proiect de hotărâre nr. 583/2021 privind aprobarea și acoperirea pierderilor induse de prestarea serviciului public de producție, transport, distribuție și furnizare a energiei termice pentru populație în sistem centralizat și neacceptate în preț/tarif, înregistrate de operatorul SC CET Hidrocarburi SA Arad, aferente perioadei 01.01.2020 - 31.12.2020– inițiativa primarului
12. Proiect de hotărâre nr. 579/2021 privind rectificarea bugetului de venituri și cheltuieli al municipiului Arad- inițiativa primarului
13. Proiect de hotărâre nr. 575/2021 privind aprobarea procesului-verbal/stenogramei ședinței publice ordinare a Consiliului Local al Municipiului Arad din 21 octombrie 2021 – inițiativa primarului
14. Proiect de hotărâre nr. 576/2021 privind aprobarea procesului-verbal/stenogramei ședinței publice ordinare a Consiliului Local al Municipiului Arad din 1 noiembrie 2021 – inițiativa primarului
15. Informări privind activitatea operatorilor economici de sub autoritatea Consiliului Local al Municipiului Arad.
16. Notificări diverse, corespondență adresată Consiliului Local al Municipiului Arad.
17. Interpelări, întrebări, petiții, declarații politice şi alte probleme supuse atenţiei Consiliului Local al Municipiului Arad.
Cine este pentru? Unanimitate – 22 consilieri prezenţi.
S-a adoptat Hotărârea nr. 561/2021 a Consiliului Local al Municipiului Arad.
Dl. primar: - Mulţumesc frumos! Domnule preşedinte, vă rog!
Dl. Galea C: - Bună-ziua! Înainte să citesc primul proiect aş vrea să fac o observaţie – am înţeles că astăzi sunt şi ceva interpelări şi, practic, sunt aproape la fiecare şedinţă, am să rog pe toţi cei care doriţi să faceţi interpelări să veniţi aici în faţă, la acest pupitru, pentru că acesta este scopul lui, bine? Mulţumesc mult! Vorbesc de cei care fac parte din executiv sau din categoria oaspeţilor. Mulţumesc!
Dl. primar: - Să nu amestecăm – domnii consilieri se adresează de obicei de la locul la care stau. Dacă dumneavoastră doriţi să veniţi în faţă, cum doriţi, nu este o problemă! Întotdeauna când sunt invitaţi sau vin oameni din afară, că şedinţa este publică şi au dreptul la luat cuvântul, totdeauna am căutat să vorbească în faţă, la pupitru, ca să poată fi interactivă discuţia. Mulţumesc. Frumos!
Dl. Galea C: - Mulţumesc!
Dl. Bognar L: - Dacă-mi permiteţi, sunt de 21 de ani în Consiliu, totdeauna am vorbit de la microfonul de aici. Deci, consilierii vorbesc de la microfonul din…
Dl. Galea C: - Nu vorbesc de consilieri, vorbesc de cei din executiv, de angajaţii din Primărie, directori, care trebuie să răspundă la întrebări sau, la oaspeţi din afara instituţiei. Bine?
Dl. Bognar L: - Am înţeles, domnule preşedinte!
Dl. Galea C: - Mulţumesc. Proiectul nr.1
1
Proiect de hotărâre nr. 569/2021 referitor la neexercitarea dreptului de preempţiune cu privire la achiziţionarea apartamentului nr. 1, situat în Arad,
str. Episcopiei (7 Noiembrie) nr. 9, corp C, parter – inițiativa primarului
Dl. Galea C: - Supun la vot. Cine este pentru? Unanimitate – 22 consilieri prezenţi.
S-a adoptat Hotărârea nr. 562/2021 a Consiliului Local al Municipiului Arad.
2
Proiect de hotărâre nr. 568/2021 privind modificarea și completarea inventarului bunurilor care alcătuiesc domeniul public al Municipiului Arad – inițiativa primarului
Dl. Galea C: - Sunt intervenţii? Da, domnule Stana, vă rog!
Dl. Stana F: - Da. O scurtă intervenţie – am înţeles din partea aparatului de specialitate că este vorba de dotări ale locurilor de joacă, în majoritatea lor nu mai sunt acum, la momentul respectiv, în folosinţă, nu mai sunt acolo şi nu este vorba despre dotările care acum sunt la locurile de joacă, bineînţeles, cu excepţiile celor care sunt într-adevăr deteriorate şi trebuie înmulţite, este adevărat?
Dl. primar: - Rog tehnicul ! Cine a fost iniţiatorul proiectului ? Punctul 2 - Proiect de hotărâre nr. 568/2021 privind modificarea și completarea inventarului bunurilor care alcătuiesc domeniul public al Municipiului Arad, da, vino în faţă, la microfon şi atunci auzi şi mai bine care este întrebarea!
Dl. Balaş O: - Bună-ziua. Deci cu locurile de joacă vom reveni, sunt o parte care au fost degradate şi au fost înlocuite şi o să venim cu actualizare de sume. Aceasta este tot.
Dl. Stana F: - La toate cele peste 50 de locuri de joacă care sunt cuprinse în proiectul de hotărâre, în anexa 2?
Dl. Balaş O: - Îmi cer scuze, vă rog să repetaţi, că nu am auzit întrebarea !
Dl. Stana F: - Dacă situaţia la care vă referiţi, a unor echipamente degradate, înlocuite în trecut, pe care acum doriţi să le scoateţi din evidenţă, această situaţie se regăseşte la toate cele 50 de poziţii din anexa 2?
Dl. Balaş O: - Nu. În unele situaţii au fost degradate, există şi le vom înlocui.
Dl. Stana F: - Aţi spus că, nu ştiu, am vorbit cu cineva de la dumneavoastră, că veţi întocmi şi o situaţie…
Dl. Balaş O: - Exact!
Dl. Stana F: - Aţi reuşit să o întocmiţi?
Dl. Balaş O: - Lucrăm. Abia săptămâna viitoare o să reuşim să v-o înaintăm.
Dl. Stana F: - Ok. Bine. Mulţumesc frumos!
Dl. Galea C: - Mulţumesc. Supun la vot.
Cine este pentru? Unanimitate – 22 consilieri prezenţi.
S-a adoptat Hotărârea nr. 563/2021 a Consiliului Local al Municipiului Arad.
Dl. Galea C: - Mulţumesc mult.
3
Proiect de hotărâre nr. 574/2021 privind aprobarea închirierii prin licitație publică a imobilului cu destinația de unitate medicală, situat în Arad, str. Dr. Cornel Radu nr. 1, proprietate publică a Municipiului Arad - inițiativa primarului
Dl. Galea C: - Interpelări?
Dna Săbău D: - Se poate?
Dl. Galea C: - Sigur, doamna Săbău!
Dna Săbău D: - Prin acest proiect de hotărâre ne cereţi să ne asumăm şi să acceptăm închirierea unui dispensar, cum este trecut în cartea funciară, de 1300 de metri pătraţi, la un preţ de hală, la o perioadă de 10 ani, cu posibilitatea de prelungire cu încă 10 ani. Deci, pentru 20 de ani, noi dăm acest spaţiu spre închiriere, ba mai mult, în contractul care intervine între Primărie şi locatar, locatarul poate să şi subînchirieze acest spaţiu.
Dl. primar: - Îmi cer scuze, dar aţi spus ceva – că vă cere cineva să daţi – nu! Vă cere aprobarea de a se scoate la licitaţie publică! Nu este acelaşi lucru!
Dna Săbău D: - Da. Exact – licitaţia publică şi preţul minim pare…
Dl. primar: - Ştiţi altă modalitate decât licitaţia publică ?
Dna Săbău D: - Nu! Doar acea perioadă de 10 ani! Aţi stabilit o…
Dl. primar: - Dar dumneavoastră, dacă aţi fi om care aţi dori să investiţi într-un imobil, aţi băga bani, să ştiţi că după un an de zile trebuie să vă mutaţi?!
Dna Săbău D: - Şi 10 ani? Nici contractele de închiriere pentru locuinţe nu sunt pe 10 ani!
Dl. primar: - Nu vă supăraţi, o investiţie poate este de milioane de euro, cineva care îşi face o investiţie…
Dna Săbău D: - După posibilitatea de prelungire cu încă 10 ani, la aceeaşi chirie!
Dl. primar: - Da!
Dna Săbău D: - La aceeaşi chirie!
Dl. primar: - Este vorba de licitaţie publică, Dumnezeule mare! Eu o văd logic, nu vă supăraţi! Când este vorba de o investiţie, când este vorba de o afacere, cine vine la o licitaţie pentru un an de zile, ca după un an de zile să o repeţi sau după doi ani?
Dna Săbău D: - Pentru 5 ani! De ce aţi ales 10 ani?
Dl. primar: - Aţi avut posibilitatea, în comisie, să o întoarceţi pe toate părţile. Dacă nu mă înşel, la subiectul acesta, dumneavoastră aţi avut data trecută o amânare.
Dna Săbău D: - Da. Acum două şedinţe am cerut retragerea de pe ordinea de zi.
Dl. primar: - Bun. S-a mai amânat o dată. Mai doriţi să tot amânăm aşa, sine die?
Dna Săbău D: - Eu v-am spus obiecţiunile noastre, din punct de vedere al perioadei de închiriere, ba mai mult – cea de subînchiriere, care este stipulată în contract.
Dl. primar: - Bine, este opinia dumneavoastră!
Dna Săbău D: - Subînchirierea nu se va face la preţul pe care noi îl scoatem la licitaţie, bănuiesc!
Dl. Galea C: - Doamna Săbău, există posibilitatea, doriţi să depuneţi un amendament pe acest subiect?
Dna Săbău D: - Am făcut observaţiile la acest proiect de hotărâre !
Dl. Buruc C: - Aţi făcut observaţiile, fără să formulaţi un amendament!
Dl. Galea C: - Da. Mulţumesc. Domnul Buruc s-a mai înscris la cuvânt.
Dl. Buruc C: - Da. Eu aş avea o întrebare la acest proiect – preţul minimal a fost stabilit de către cine? De către cine a fost stabilit preţul minimal?
Dl. primar: - Domnule Szuchanszki, vă rog în faţă, la microfon! Din câte ştiu, s-a cerut de către doamna Săbău, data trecută, o reevaluare .
Dl. Buruc C: - Asta era întrebarea – a fost făcută de către un evaluator autorizat sau nu s-a stabilit...?
Dna Săbău D: - O verificare, nu o reevaluare!
Dl. Szuchanszki Ş: - Au fost achiziţionate servicii de specialitate, deci specialist ANEVAR! Au făcut şi studiul de oportunitate, care a fost supus unei verificări. Deci avem şi verificare a studiului de oportunitate.
Dl. Buruc C: - Deci nu este stabilit, aşa că s-a trezit cineva dimineaţa şi a zis: „1000 de euro spaţiul”.Corect?
Dl. Szuchanszki Ş: - Poftiţi?
Dl. Buruc C: - Preţul minim nu a fost stabilit că a zis cineva, doar un evaluator autorizat, care a făcut şi verificări…
Dl. Szuchanszki Ş: - Exact, un verificator ANEVAR!
Dl. primar: - Îmi permiteţi - şi după aceea la solicitarea doamnei consilier, l-aţi dat şi la verificator ANEVAR, de aceea acum două săptămâni s-a scos de pe ordinea de zi.
Dna Săbău D: - Domnule primar, dacă-mi permiteţi, nu la solicitarea mea! De regulă, un raport de evaluare se dă la verificare! Asta este cutuma Primăriei! Nu trebuia să fie solicitarea mea!
Dl. primar: - Dar nu dumneavoastră aţi spus atunci că este corect aşa şi v-am dat dreptate?!
Dna Săbău D: - Eu am cerut verificarea!
Dl. primar: - Ok! Exact! N-am spus că aţi cerut ceva ce nu este bine! Tocmai aia am spus!
Dl. Galea C: - Bine. Eu cred că putem trece la vot, dacă este de acord toată lumea? Supun la vot.
Cine este pentru? 14 voturi pentru, 8 abţineri (dl. Galea, dna Vornicu, dl. Chifa,
dl. Stana, dl. Mayer, dl. Curcan, dna Săbău, dl. Vlad C) – 22 consilieri prezenţi.
S-a adoptat Hotărârea nr. 564/2021 a Consiliului Local al Municipiului Arad.
4
Proiect de hotărâre nr. 580/2021 privind trecerea unui imobil - teren din domeniul privat al Municipiului Arad în domeniul public al acestuia – inițiativa primarului
Dl. Galea C: - Supun la vot.
Cine este pentru? Unanimitate – 22 consilieri prezenţi.
S-a adoptat Hotărârea nr. 565/2021 a Consiliului Local al Municipiului Arad.
5
Proiect de hotărâre nr. 479/2021 privind aprobarea documentației de urbanism Plan Urbanistic Zonal (PUZ) și Regulament Local de Urbanism (RLU): pentru obiectivul de investiție Modificare parțială documentații P.U.Z. aprobate și extindere zonă rezidențială, intravilan și extravilan Municipiul Arad, cartierul Westfield, pentru imobilele identificate prin C.F. nr. 344046 – Arad, C.F. nr. 354731 – Arad, C.F. nr. 350077 – Arad, C.F. nr. 350078 – Arad, C.F. nr. 350083 – Arad, C.F. nr. 350084 – Arad, C.F. nr. 350090 – Arad, C.F. nr. 350091 – Arad, C.F. nr. 350097 – Arad, C.F. nr. 350098 – Arad, C.F. nr. 350101 – Arad, C.F. nr. 350701 – Arad, C.F. nr. 350674 – Arad, S totală = 72.184 mp, beneficiar: S.C. Westfield Development S.R.L. – inițiativa primarului
Dl. Galea C: - Din câte am înţeles, aici există şi reprezentantul, domnul Şulumberchean Adrian. Haideţi, vă rog, în faţă şi prezentaţi, pentru că există şi nişte amendamente, pe care le-am primit acum din partea grupului USR-PLUS şi de la PNL.
Dl. Şulumberchean A: - Bună ziua! Mă numesc Adrian Şulumberchean şi sunt rezident al Cartierului Westfield, zona 1. În următoarele două minute doresc să vă expun situaţia din cartier: astăzi, se discută despre extinderea P.U.Z. – cartier Westfield, însă noi, rezidenţii cartierului, avem multiple probleme rămase din PUZ-ul deja existent de 11 ani: reţele tehnico-edilitare, canalizare pluvială, inexistentă fizic, magistrală de gaz inexistentă, iluminat public slab, reţele de transport, nu avem trotuare în cartier şi nici până la cartier. Străzile nu sunt recepţionate de către Primărie, deşi plătim impozit de zona B. Şi mai avem câteva probleme legate de administraţia primăriei – indicatorul de municipiu nu a fost mutat după cartier, fapt care generează multiple probleme legate de trafic, nu a fost suplimentat transportul în comun, nu avem staţie de autobuz şi, un exemplu concret – nu vin hingherii, dacă sun, pentru că este proprietate privată! Noi, locuitorii cartierului, ne dorim dezvoltarea continuă a cartierului, însă, în acelaşi timp, ne dorim siguranţa că sunt respectate prevederile din PUZ-ul vechi, iar străzile sunt recepţionate de către primărie, pentru a evita o situaţie similară cu cea a străzii Diogene, din cartierul Subcetate, în care străzile nu au fost recepţionate, fiind ulterior înstrăinate. Nu dorim să ne trezim că ne pune cineva taxă pe acces auto la proprietate şi nici că trebuie noi să ne gestionăm infrastructura din cartier! Din punctul nostru de vedere, înainte de a accepta o extindere de PUZ, ar trebui să avem măcar garanţia din partea primăriei că străzile noastre vor putea fi recepţionate pentru a evita probleme pe termen lung. Vă mulţumesc pentru timpul acordat!
Dl. Galea C: - Mulţumim! Am înţeles că avem reprezentanţi şi din partea Westfield, vă rog să veniţi şi dumneavoastră să vă expuneţi pledoaria!
Dna Tomuţa A: - Bună ziua! Mă numesc Tomuţa Alina şi sunt reprezentant din partea cartierului Westfield Development. Într-adevăr, mi s-au adus la cunoştinţă câteva amendamente cu care s-a venit în momentul de faţă asupra PUZ - ului aflat spre aprobare, dar eu mă aflu aici pentru a susţine ceea ce facem noi şi, cu siguranţă, majoritatea de aici, dacă nu, chiar cu toţii, cunoaşteţi ceea ce facem. Consider că prin ceea ce facem, de peste 10 ani, am crescut calitatea vieţii în Arad, dar în acelaşi timp am forţat, să spun aşa, şi pe ceilalţi dezvoltatori de a aduce un plus de valoare şi o imagine mai bună oraşului. Tot ceea ce s-a făcut până în momentul de faţă acolo s-a făcut prin fonduri proprii, prin fonduri private. În ceea ce priveşte canalizarea pluvială, în ceea ce priveşte utilităţile, tot ceea ce s-a făcut, s-a făcut din fonduri proprii şi s-au făcut lucrurile conform tuturor specificaţiilor menţionate de către autorităţile şi instituţiile competente. Dacă sunt întrebări din partea dumneavoastră sau dacă sunt…, da!
Dl. Bognar L: - Bognar mă numesc, dacă nu mă cunoaşteţi, sunt consilier local. Tot respectul pentru investitorii care fac ceva bun pentru arădeni şi pentru dezvoltarea municipiului. Întrebarea mea este dacă acesta este un cartier privat sau un cartier al municipiului? Numai să termin ideea! Deci este o întrebare, că înaintaşii noştri, cei care au întemeiat cartiere, de exemplu, Bujac sau dacă ne uităm şi la Pârneava, au avut o concepţie, deci regretatul Rafiroiu, care a fost arhitectul Aradului, totdeauna spunea că un cartier trebuie legat de oraş, ca vitalitate, respectiv urbanizarea sistematică să fie în ideea de a funcţiona oraşul, inclusiv pentru cei ce sunt în cvasicartiere noi. De aceea ar trebui să găsim această legătură, că într-adevăr, dacă sunt aparţinători ai Aradului, să fie legaţi de municipiu. De acea întrebarea este – dacă este cartier privat, funcţionează complet separat sau este inclus şi va fi un cartier al municipiului Arad?
Dna Tomuţa A: - Cartierul, în momentul de faţă, este un cartier privat, construit din fonduri proprii. Se doreşte, pentru că este deja inclus în oraşul Arad, şi se doreşte, noi, de fapt, ne dorim ca pe viitor să putem ca Primăria să preia toate drumurile şi utilităţile existente şi realizate până în prezent. Ba mai mult, deja de peste trei ani de zile am început toate demersurile, dar probabil mulţi dintre dumneavoastră cunoaşteţi cât de greu se obţin toate documentele în momentul de faţă. Ne dorim, şi cu această ocazie sperăm să se şi rezolve de către administraţia locală această problemă ridicată şi de domnul rezident al cartierului şi anume, cea a transportului în comun. Ne dorim şi noi acest lucru, dar consider că nu este o obligaţie a unui investitor privat, ci mai degrabă este o obligaţie a administraţiei locale.
Dl. Bognar L: - În total, câţi vor locui, după terminarea acestei investiţii, în acest cartier? Cam câţi vor locui, în total?
Dna Tomuţa A: - Vor fi aproximativ 2000 de locuinţe. Dacă înmulţim doar cu 2, peste 4000 de locuitori.
Dl. Bognar L: - Mulţumesc!
Dl. Galea C: - Mulţumesc! Domnule Curcanu!
Dl. Curcanu D: - Mulţumesc, domnule preşedinte! Noi, cei de la USR, încercăm întotdeauna să tratăm toate PUZ - urile cât se poate de echidistant şi vreau să spun că, în linii mari, acest proiect este unul oportun pentru Arad, este unul, în linii mari, ok, cu toate acestea, aşa cum a spus şi domnul Adrian Şulumberchean, rezident în cartierul Westfield, au avut câteva probleme legat de utilităţi, în trecut şi noi, Consiliul Local, am dori să ne asigurăm că aceste probleme nu se vor repeta. Prin urmare, noi, consilierii USR-PLUS, am trimis ieri şi astăzi trei amendamente pentru îmbunătăţirea proiectului de hotărâre: primul amendament se referă la…
Dl. Galea C: - Numai puţin! Haideţi că citim amendamentele puţin mai târziu, doamna este aici şi domnul Buruc…
Dl. Curcanu D: - Ok. Vreau să fac şi o declaraţie publică legat de amendamente. Amendamentele se referă la autorizarea construcţiilor înainte ca reţelele să fie trase, staţii de autobuz şi reţea sistem de canalizare pluvială interioară cu conducte intubate. Şi foarte important de menţionat este că, de asemenea, şi colegii de la PNL ne-am trezit astăzi că au făcut şi ei cam aceleaşi amendamente ca şi noi, un copy paste şi dacă îl vom arăta la presă amendamentul nostru, are acelaşi număr de înregistrare cu amendamentele PNL! Desigur că pe noi ne interesează binele cetăţenilor. Ideal ar fi fost să facem amendamentele împreună şi cu PNL-ul, dar nu am primit niciun semnal din partea lor. Desigur, noi, din bună colegialitate, pentru binele cetăţenilor, chiar dacă PNL nu votează amendamentele noastre, noi le vom vota pe ale lor, că aici este vorba de interesul cetăţenilor. Vă mulţumesc!
Dl. Galea C: - Mulţumesc. Vom citi amendamentele puţin mai târziu. Îl mai avem pe domnul Buruc, care s-a înscris la cuvânt.
Dl. Buruc C: - Aşa cum s-a subliniat mai devreme, că acest cartier este o antrepriză privată. Corect? Deci, locuitorii lui, este vorba despre o relaţie între doi privaţi, în momentul de faţă. Eu consider că problemele acestea ar trebui să le rezolvaţi dumneavoastră, nu să vină municipalitatea, nu ştiu, dumneavoastră doriţi să facă municipalitatea o staţie de autobuz în cartier? În ce măsură poate cineva să vină, nu ştiu, să vină municipalitatea să construiască ceva în sufrageria unui om din cartier, cred că este exact acelaşi lucru, exact acelaşi principiu, atât timp cât străzile nu sunt predate şi cred că în trei ani de zile aţi avut suficient timp să faceţi toate demersurile să se preia, nu în trei ani, în 10 ani!
Dna Tomunţa A: - Aşa este! Doar că nu s-a întâmplat şi nu din vina noastră! Cererea şi documentele din partea noastră sunt depuse, cum spuneam mai devreme, de peste trei ani şi cu ocazia aceasta chiar solicit autorităţilor ajutorul pentru a putea face acest lucru!
Dl. Buruc C: - PUZ-ul este de 10 ani! Trecem peste problema aceasta! Dar acum veniţi să rezolvăm o problemă privată, noi, Consiliul Local!
Dna Tomuţa A: - Consider că ceea ce am făcut până în prezent, am făcut pentru Arad, pentru oraş şi facem cu mare drag în continuare, dar, în acelaşi timp, consider că avem nevoie şi de suport şi de sprijinul autorităţilor locale pentru că noi, la rândul nostru, toate taxele, impozitele pe care le plătim, le plătim oraşului, cum de altfel, toţi rezidenţii!
Dl. Galea C: - Bun. Mulţumesc!
Dl. Faur L: - Domnule preşedinte aş vrea şi eu să intervin.
Dl. Galea C: - Vă rog!
Dl. Faur L: - Vreau să vă spun că, din exterior, cartierul dumneavoastră este unul dintre celel mai frumoase din Arad. Aşa îl vedem cu toţii şi acest lucru se datorează eforturilor private, pe care le-a făcut atât investitorul, cât, mai ales, locuitorii, care şi-au cumpărat case acolo şi care, în mod just, încearcă să trăiască o viaţă normală într-o comunitate arădeană. Problema pe care dumneavoastră, astăzi, ne-o expuneţi, are două aspecte: unul, legat de trecut şi celălalt legat de prezent şi viitor. Astăzi suntem chemaţi să aprobăm un PUZ, care se referă la prezent şi viitor. Tot astăzi, dumneavoastră veniţi şi ne spuneţi câteva probleme ce trebuie rezolvate, din trecut. Eu am avut ieri o discuţie pe această temă cu alţi colegi consilieri şi cu reprezentanţii investitorului şi ai locuitorilor din cartier şi vă propun să constituim un grup de lucru, care să fie format din reprezentantul investitorului, din reprezentantul sau din mai mulţi reprezentanţi, câţiva, ai locuitorilor, şi să încercăm să abordăm toate aceste probleme juste, pe care locuitorii şi investitorul le prezintă, pornind de la necesitatea predării infrastructurii: străzi, apă, current, către Primărie, ca să putem să intrăm în acel rol de gospodar şef al acelui cartier, care, într-adevăr, plăteşte impozitele către Arad şi odată cu acest transfer al proprietăţii se rezolvă multe din lucrurile ce trebuie făcute acolo şi acum nu sunt în regulă. Inclusiv transportul public se poate rezolva, staţia de autobuz, pe care dumneavoastră o cereţi, nu intrăm în amănunte. Vă rog să ţineţi legătura cu noi şi chiar de săptămâna viitoare, dacă vom constitui un grup de lucru, acest grup poate să caute soluţii la toate problemele pe care le aveţi acolo şi da, multe din ele sunt în sarcina primăriei şi vom încerca să le rezolvăm. Astăzi, însă, suntem chemaţi să votăm un PUZ pentru dezvoltarea acestui frumos cartier, care se vede frumos din exterior şi este frumos, dar are şi el problemele lui, ca orice alt cartier, iar pentru votarea PUZ – ului sunt câteva amendamente din partea USR, din partea PNL, trecem, le dezbatem şi vedem ce va spune votul.
Dl. Galea C: - Mulţumesc, domnule Faur!
Dna Tomunţa A: - Mulţumesc!
Dl. Galea C: - Am să vă rog să trecem la votarea amendamentelor. Da, domnule Bognar!
Dl. Bognar L: - Aş dori să intervin, acum am pus întrebările către investitor. Investitorul vede din prisma personală această problemă, normal, cei care locuiesc acolo văd din punctul lor de vedere. Noi, decizionalul, trebuie să vedem din punctul de vedere al Aradului, al municipiului şi al faptului că sunt cetăţeni care doresc să fie arădeni cu drepturi egale cu ceilalţi locuitori ai Aradului. Aşa cum a spus şi domnul viceprimar, da, trebuie să vedem care este strategia noastră vis a vis de aceste cartiere care cresc, să zicem, în ultimii zeci de ani, fără să fie cuprinse într-o reţea de urbanizare. Şi cred că aceasta este esenţa problemei, să vedem când discutăm de PUG şi de dezvoltări, să avem o viziune şi o strategie de soarta lor. Că nu este prima data când privatul spune că “eu am terminat, acum vă descurcaţi” Noi, respectiv, municipalitatea, trebuie să preluăm un cartier care ar trebui să funcţioneze. Cred că acest grup, la care v-aţi angajat, domnule viceprimar, trebuie să aibă şi o viziune pentru toate, în perspectivă, ca să găsim într-adevăr, o strategie de urbanizare normală.
Dl. Galea C: - Mulţumesc, domnule Bognar! Mulţumesc, domnule Faur! Sper să vă asumaţi constituirea acestui grup şi să procedăm la lucru. Cred că ideea este excelentă. Pe cei de la USR, pe domnul Curcanu, am să vă rog să începeţi să citiţi amendamentele.
Dl. Curcanu D: - Da. Grupul USR-PLUS a pregătit trei amendamente. Vreau să întăresc din nou faptul că şi PNL a dat “copy paste” după amendamentele noastre în proporţie de 90%...
Dl. Galea C: - Domnule Curcanu, vă rog să vă rezumaţi la a citi amendamentele!
Dl. Curcanu D: - Da. Acesta…şi amendamentele lor au acelaşi număr de înregistrare. Vreau să intru în amendamente – dar înainte să intru în amendamente, foarte scurt, zece secunde, vedeţi că la amendamentul PNL aţi uitat să introduceţi la articolul 7 – “Reţeaua de gaz” şi dacă tot o să votăm amendamentele PNL să nu uitaţi, la articolul 7, să menţionaţi şi reţeaua de gaz, că aţi uitat-o!
1. Articolul 6 – “În cadrul noii reţele de drumuri investitorul se angajează să construiască, pe cheltuială proprie, o staţie de autobuz, care să deservească subzonele Z1, Z2 şi Z3, cât şi o altă staţie de autobuz în proximitatea DJ 709 C, care să deservească restul cartierului”.
Dl. Galea C: - Vă rog să citiţi toate amendamentele!
Dl. Curcanu D: - Bun. Mulţumesc!
2. Articolul 7 – “Construcţiile vor putea fi autorizate doar după încheierea procesului-verbal de recepţie la terminarea lucrărilor aferente tuturor lucrărilor de echipare edilitară: alimentare cu apă potabilă, energie electrică, gaze naturale, canalizare pluvială şi racordarea la sistemul de canalizare menajeră, inclusiv reţea pluvială întubată cu guri de colectare a apelor meteorice aferente subzonelor Z1, Z2 şi Z3 de către dezvoltator. Se vor autoriza construcţiile şi amenajările care au acces şi există posibilitatea branşării directe la infrastructura edilitară obligatorie, cu capacitatea corespunzătoare pentru a cărei extindere sau realizarea există contract de execuţie şi termen de realizare a ei şi sursă de finanţare”.
3. Articolul 8 – “Pe cheltuiala investitorului se va asigura realizarea reţelei de apă, reţea de canalizare menajeră, reţea de canalizare pluvială a reţelelor electrice de gaze naturale, necesare funcţionării subzonelor Z1, Z2, Z3, urmând ca, după realizarea acestora, acestea să fie predate deținătorilor de utilităţi, unde este cazul. Documentaţiile care se vor întocmi şi se vor aproba, cât şi lucrările care se vor executa, vor respecta toate etapele rezultate din aplicarea legislaţiei în vigoare. Reţeaua de canalizare pluvială va fi realizată prin sistem de conducte subterane – guri de colectare a apelor meteorice amplasate pe noile străzi. Apele meteorice se vor pompa ulterior realizării reţelelor de canalizare pluvială ce se leagă de cele existente la BAT, în canalele existente sau canalele de secare la limita nord, nord-vest a amplasamentelor ce se vor realiza prin grija investitorului”. Mulţumesc!
Dl. Galea C: - Mulţumesc şi eu! Am înţeles că din partea executivului se doreşte a se lua cuvântul. Doamna Dinulescu şi domnul proiectant, vă rog să veniţi în faţă!
Dna Dinulescu S: - Bună-ziua! Pentru amendamentele propuse, propunem aprobarea lor în următoarea formă: Amendamentul 1, în forma propusă de consilierii locali. Amendamentul al doilea, cu următoarea formă: “Construcţiile vor putea fi autorizate doar după încheierea procesului-verbal de recepţie la terminarea lucrărilor aferente tuturor lucrărilor de echipare edilitară obligatorie, alimentare cu apă potabilă, energie electrică, canalizare, inclusiv reţeaua pluvială întubată…”,
Dl. Curcanu D: - ..şi gaz!
Dna Dinulescu S: - Poftiţi?
Dl. Curcanu D: - Şi gaz!
Dna Dinulescu S: - Îmi cer scuze, ca motivaţie este articolul 27, alineatul 1 din Hotărârea de Guvern nr. 525/1996 şi Legea 7/2020, unde ca şi reţele obligatorii sunt reţelele de apă potabilă, energie electrică şi canalizare. Ataşat avem şi articolul de lege. Nu este reţea obligatorie. Există alte variante alternative, vă pot da articolul de lege.
Iar amendamentul al treilea, cu următoarea formă: “Pe cheltuiala investitorului se va asigura realizarea reţelei de apă, a reţelei de canalizare menajeră, a reţelei de canalizare pluvială, a reţelelor electrice, de gaze naturale necesare funcţionării subzonelor Z1, Z2, Z3, urmând ca, după realizarea acestora, acestea să fie predate deţinătorilor de utilităţi, unde este cazul. Documentaţiile care se vor întocmi şi aproba, cât şi lucrările care se vor executa, vor respecta toate etapele rezultate din aplicarea legislaţiei în vigoare”. Ca motivaţie, punctul de vedere anexat cu numărul 91672/3.12.2021 al SC “Instal Design”, prin inginer Petru Tătaru. Mulţumesc!
Dl. Curcanu D: - O singură menţiune, dacă se poate – actualii rezidenţi ai Westfield, o parte din ei, colegii pot să şi confirme, 60 de familii, dacă nu mă înşel, au pus mână de la mână – 2000 de euro de familie şi pur şi simplu ei au umblat să tragă reţea de gaze în acea parte a cartierului. Considerăm că este necesar să se specifice şi “gaz” pentru că nu vrem ca viitorii locuitori ai Wesfield să mai umble ei de capul lor, să strângă câte două, trei mii de euro de familie să-şi tragă singuri gazul. Rugăm colegii de la PNL să modifice amendamentul lor, să includă şi reţeaua de gaz! Vă mulţumim!
Dl. Galea C: - Mulţumesc. Mai avem o interlocutoare, da? Vă ascultăm!
Dna Balogh D: - Bună-ziua. Sunt proiectantul documentaţiei în discuţie. Eu aş dori să prezint punctul nostru de vedere referitor la întubarea canalitării pluviale, care este o soluţie mai puţin benefică, deoarece poate crea probleme, chiar din cauza lipsei de acces în gestionarea ei, în sensul înfundării sau a staţiilor de pompare, care funcţionează pe bază de curent electric. Prin PUZ-ul nostru, noi am propus canalizarea pluvială să se execute prin guri de scurgere sau rigole, amplasate în punctele cele mai de jos ale străzilor, soluţie care a început deja să fie implementată în cartier. Acestea vor dirija apele pluviale direct în canalele de desecare adiacente, astfel că apa, care este dirijată spre canalele de la marginea cartierului, se pot şi infiltra în sol natural şi evapora, soluţia aceasta fiind agreată şi de către ANIF, cu care am purtat discuţii pe acest subiect, astfel că propunerea de întubare nu rezolvă problema ridicată de către dumneavoastră.
Dl. Curvanu D: - O scurtă intervenţie, 20 de secunde !
Dl. Galea C: - O ultimă intervenţie, vă rog!
Dl. Curcanu D: - Da. Dacă mergeţi în toate cartierele, în Alfa, în Confecţii, toate cartierele, în Micălaca, toate aceste cartiere făcute acum 30, 40 de ani, au rigole de colectare a apelor şi au un sistem subteran de colectare a apelor pluviale. Cu toate că suntem în anul 2021 vedem că nu se doreşte nici măcar să construim la standardul la care s-a construit acum 25 de ani. Vă mulţumesc.
Dl. Galea C: - Mulţumesc şi eu! Apreciez mult discuţiile acestea. Astfel de discuţii ar trebui să aibă loc în comisii, nu neapărat să intrăm în detalii tehnice toţi, aici, aşa că vă rog să rămâneţi…
Dl. Buruc C: - O întrebare pentru executiv…
Dl. Galea C: - Mai există un amendament?
Dl. Buruc C: -… de ce, doamna de la Westfield a spus că durează de trei ani de zile, încearcă să predea străzile – de ce durează atât? Şi, oricum, PUZ-ul este de 10 ani, dar totuşi… Poate cineva să ne răspundă la această întrebare, vă rog?! O ultimă interpelare, apoi citim amendamentul PNL! Întrebarea era pentru executiv, nu pentru doamna, dar mă rog, dacă puteţi să ne daţi şi dumneavoastră un punct de vedere, vă rugăm!
Dna Tomunţa A: - Pot să vă răspund şi eu – În momentul de faţă ne aflăm de peste doi ani de zile în discuţii cu Compania de Apă. Pentru că la începutul discuţiilor de predare a drumurilor.
Dl. Buruc C: - Trei ani sau doi ani? Că nu am auzit!
Dna Tomunţa A: - De doi ani, cu Compania de Apă şi de peste trei ani am început procedura. Pentru că, iniţial, discuţiile s-au purtat de la Primărie, la Compania de Apă, de la Compania de Apă, la Primărie şi am făcut un “dute-vino”, în acest sens.
Dl. Lazăr F: - Sunt conforme instalaţiile dumneavoastră?
Dna Tomunţa A: - Drumurile, atât şi instalaţiile au fost recepţionate de către autorităţile competente, de Inspectoratul de Stat în Construcţii!
Dl. Lazăr F: - Deci, repet - sunt conforme?
Dna Tomunţa A: - Sunt conforme! Din moment ce reprezentanţii instituţiilor competente au fost la faţa locului şi au recepţionat lucrările, înseamnă că cineva, într-adevăr, şi-a pus semnătura acolo. Ce am vrut, dacă se mai poate, 20 de secunde, să specific legat de canalizarea pluvială – s-a făcut conform specificaţiilor şi a fost elaborată împreună cu autoritatea competentă şi anume: ANIF. Consider că ei sunt mai în măsură şi specialişti pentru a ne da soluţii în acest sens. Şi, în acelaşi timp, cred că ar trebui să ne uităm la ce se întâmplă, pe cod roşu, pe cod portocaliu, în toate cartierele din Arad şi să verificăm ce se întâmplă în toate celelalte cartiere şi atunci când nu există.
Dl. Galea C: - Mulţumim mult!
Dna Tomunţa A: - Mulţumesc şi eu!
Dl. Galea C: - Domnul Gaman, vă rog, citiţi amendamentul PNL.
Dl. Gaman I: - PNL îşi asumă propunerea specialiştilor din executiv.
Dl. Buruc C: - Dacă-mi permiteţi? Din partea executivului nu am primit un răspuns, la întrebarea mea! Vă rog! Era pentru executiv! Am înţels că…
Dna Dinulescu S: - Momentan, nu pot să vă răspund exact, dar mă voi informa la colegii de la Serviciul Date Urbane, Spaţiale în ceea ce priveşte procedura de a receptiona şi procesul-verbal de recepţie, de asemenea voi vorbi cu colegii din cadrul celorlalte direcţii în ceea ce priveşte intenţia de predare-preluare a reţelelor, cât şi a drumurilor. Voi reveni cu un punct de vedere cât mai curând posibil.
Dl. Buruc C: - Vă rog, un punct de vedere scris, pentru că trei ani de zile mi se pare foarte mult. Undeva este o problemă acolo, pe care, dacă nu o abordăm, nu va fi rezolvată şi o să fie încă zece ani de acum încolo sau, mă rog, la următoul PUZ va fi acelaşi lucru.
Dna Dinulescu S: - Luni mă voi ocupa de acest lucru şi voi face un punct de vedere scris către dumneavoastră.
Dl. Buruc C: - Vă rog!
Dl. Lazăr F: - Îmi permiteţi un răspuns, tot din partea executivului, domnului consilier Buruc? Eu intenţionez ca la prima întâlnire a acelui grup de lucru pe care l-am propus, primul subiect să fie tocmai acesta – predarea-primirea infrastructurii. Când s-a depus, care a fost evoluţia? Nu ştiu ce a fost în urmă cu trei ani, că nu eram aici, dar o să aflăm şi vă informăm şi pe dumneavoastră. Şi înainte de citirea amendamentelor, ca să nu mai intervin încă o dată, pornind de la faptul că eu consider că suntem cu toţii bine intenţionaţi în rezolvarea acestor probleme, vreau să vă spun că grupul PNL nu a făcut “copy paste” pe amendamentele altcuiva, ci a luat în considerare părerea specialiştilor din cadrul Direcţiei de Urbanism. Şi în al doilea rând aş vrea foarte mult, dacă se poate, nu este nicio problemă dacă nu se poate, să nu politizăm acest subiect! Nu vrem să ne erijăm în salvatorii Cartierului Westfield, nu cred că este cazul, dar vreau să contribuim la rezolvarea tuturor acestor probleme. Şi o întrebare foarte exactă, că spuneam că ne bazăm pe specialişti – doamna Sandra, putem sau nu, din punct de vedere legal, să introducem şi gazul în reţelele obligatorii în PUZ? Dacă putem, schimbăm amendamentul, dacă nu, nu-l modificăm!
Dna Dinulescu S: - Era vorba de o prevedere a articolului de lege, în care erau specificate care sunt reţelele obligatorii. Legea prevede doar apa, energia electrică şi canalizarea, ca şi reţele obligatorii. Partea de gaz este opţională.
Dl. Lazăr F: - Întreb altfel – ce nu interzice…
Dna Dinulescu S: - …este permis. Nu este interzis!
Dl. Faur L: - Vă propun să introducem în amendament textul şi să îl supunem la vot.
Dl. Curcanu D: - Este ok...
Dl. Galea C: - Domnule Gaman, vă rog să citiţi amendamentul!
Dl. Gaman I: - Le cunoaştem, domnule Vlad Codrin! Staţi liniştit!
Dl. Faur L: - Era o replică la ce ne-a spus domnul Curcanu, că noi nu am pus gazul! Deci, îl punem sau nu îl punem? Îl punem.
Dl. Curcanu D: - Dar vă rugăm să-l puneţi! Este menţionat la punctul 8 de gaz, dar la punctul 7 s-a uitat sau nu s-a considerat. Considerăm oportună intervenţia domnului viceprimar şi suntem de acord şi noi să se introducă reţeaua de gaz, în articolul 7.
Dl. Faur L: - Haideţi să-l citim şi să-l punem la vot!
Dl. Galea C: - Vă rog să citiţi amendamentul, domnule Găman!
Dl. Gaman I: - Vreau să spun că PNL îşi asumă propunerea specialiştilor din aparatul administrativ şi propune următorul text: “Construcţiile vor putea fi autorizate doar după încheierea procesului-verbal de receptie, la terminarea lucrărilor aferente tuturor lucrărilor de echipare edilitară obligatorie: alimentare cu apă potabilă, energie electrică, canalizare…”, aici am putea să introducem şi gaz, dacă.., aşa: “…reţea pluvială întubată cu guri de colectare a apelor meteorice, aferente subzonelor: Z1, Z2, Z3 de către dezvoltator. Se vor autoriza construcţiile şi amenajările care au acces şi există posibilitatea branşării direct de la infrastructura edilitară obligatorie, cu o capacitate corespunzătoare a cărei extindere sau realizare există contracte ferme de execuţie şi autorizaţii de construcţie”. Articolul 7, punctul 8 – “Pe cheltuiala investitorului se va asigura realizarea reţelei de apă, a reţelei de canalizare menajeră, a reţelei de canalizare pluvială, a reţelelor electrice de gaze naturale necesare funcţionării reţelelor subzonelor: Z1, Z2 şi Z3, urmând ca după realizarea acestora, acestea să fie predate deţinătorilor de utilităţi, unde este cazul. Documentaţiile care se vor întocmi şi aproba, cât şi lucrările care se vor executa vor respecta toate etapele rezultate din aplicarea legislaţiei în vigoare”.
Dl. Galea C: - Mulţumesc mult. Aş dori să trecem, da, dumneavoastră…, fără “gaze naturale”! Deci s-a convenit că “fără gaze naturale…”
Dl. Curcanu D: - “Cu gaze naturale” s-a convenit!
Dl. Faur L: - “Cu gaze naturale”! Deci exact cum scria şi cum a citit, inclusiv completarea de la articolul 7, domnul Gaman!
Dl. Galea C: - Am înţeles. Vă rog să trecem să votăm amendamentele. Vom începe cu cele de la grupul USR-PLUS. Primul amednament de la USR-PLUS. Supun la vot primul amendament.
Cine este pentru? 6 pentru (dl. Chifa, dl. Stana, dl. Mayer, dl. Curcanu, dna Săbău,
dl. Vlad C), 16 abţineri – 22 consilieri prezenţi.
Dl. Galea C: - Amendamentul nr. 2 de la USR-PLUS. Supun la vot.
Cine este pentru? 6 pentru (dl. Chifa, dl. Stana, dl. Mayer, dl. Curcanu, dna Săbău, dl. Vlad C), 16 abţineri – 22 consilieri prezenţi.
Dl. Galea C: - Amendamentul nr. 3 al USR-PLUS. Supun la vot
Cine este pentru? 6 pentru (dl. Chifa, dl. Stana, dl. Mayer, dl. Curcanu, dna Săbău, dl. Vlad C), 16 abţineri – 22 consilieri prezenţi.
Dl. Galea C: - Vom trece să votăm amendamentele grupului PNL. Amendamentul nr. 1 al grupului PNL, îl supun la vot.
Cine este pentru? 20 pentru, 2 abţineri (dl. Galea şi dna Vornicu)
– 22 consilieri prezenţi.
Dl. Galea C: - Amendamentul nr. 2 al grupului PNL?
Cine este pentru? 20 pentru, 2 abţineri (dl. Galea şi dna Vornicu)
– 22 consilieri prezenţi.
Dl. Galea C: - Vom trece la votarea întregului proiect.
Cine este pentru? Unanimitate – 22 consilieri prezenţi.
S-a adoptat Hotărârea nr. 566/2021 a Consiliului Local al Municipiului Arad.
Dl. Galea C: - Vă mulţumesc mult.
6
Proiect de hotărâre nr. 573/2021 privind modificarea Hotărârii Consiliului Local al Municipiului Arad nr. 262/2020 pentru aprobarea graficului de eșalonare multianuală a plăților aferente proiectului ”Modernizare rețele termice aferente punctelor termice PT 5 Grădiște, PT 2 Lac, PT 4 Macul Roșu, PT Pasaj, PT 6V, PT Ocsko Terezia – Punct Termic PT 4 Macul Roşu” – inițiativa primarului
Dl. Galea C: - Sunt interpelări? Dacă nu, supun la vot.
Cine este pentru? 21 voturi pentru, 1 consilier nu a participat la vot (dl. Mariş)
- 22 consilieri prezenţi.
S-a adoptat Hotărârea nr. 567/2021 a Consiliului Local al Municipiului Arad.
7
Proiect de hotărâre nr. 581/2021 privind modificarea Hotărârii Consiliului Local al Municipiului Arad nr. 264/2020 privind aprobarea graficului de eșalonare multianuală a plăților aferente proiectului ”Modernizare rețele termice aferente punctelor termice PT 5 Grădiște, PT 2 Lac, PT 4 Macul Roșu, PT Pasaj, PT 6V, PT Ocsko Terezia – PUNCT TERMIC PT 6V” – inițiativa primarului
Dl. Galea C: - Supun la vot. Cine este pentru? 21 pentru, 1 consilier nu a participat la vot (dl. Mariş) - 22 consilieri prezenţi.
S-a adoptat Hotărârea nr. 568/2021 a Consiliului Local al Municipiului Arad.
Dna Stepanescu L: - 21 voturi pentru, 1 consilier nu participă la vot (dl. Mariş), ca şi la proiectul precedent.
Dl. Galea C: - Şi la acest proiect domnul Mariş nu participă la vot.
8
Proiect de hotărâre nr. 582/2021 modificarea Hotărârii Consiliului Local al Municipiului Arad nr. 259/2020 privind aprobarea graficului de eșalonare multianuală a plăților aferente proiectului ”Modernizare rețele termice aferente punctelor termice PT 5 Grădiște, PT 2 Lac, PT 4 Macul Roșu, PT Pasaj, PT 6V, PT Ocsko Terezia – PUNCT TERMIC PT Pasaj” – inițiativa primarului
Dl. Galea C: - Supun la vot. Cine este pentru? 21 voturi pentru,1 consilier nu a participat la vot (dl. Mariş) – 22 consilieri prezenţi.
S-a adoptat Hotărârea nr. 569/2021 a Consiliului Local al Municipiului Arad.
Dl. Galea C: - Mulţumesc.
9
Proiect de hotărâre nr. 577/2021 cu privire la modificarea statului de funcții al aparatului de specialitate al Primarului Municipiului Arad – inițiativa primarului
Dl. Galea C: - Interpelări? Supun la vot. Cine este pentru? Unanimitate – 22 consilieri prezenţi.
S-a adoptat Hotărârea nr. 570/2021 a Consiliului Local al Municipiului Arad.
Dl. Galea C: - Mulţumesc.
10
Proiect de hotărâre nr. 578/2021 privind stabilirea numărului şi al cuantumului burselor acordate pentru învăţământul preuniversitar de stat din municipiul Arad pentru semestrul I, anul școlar 2021-2022– inițiativa primarului
Dl. Galea C: - Supun la vot. Cine este pentru? Unanimitate – 22 consilieri prezenţi.
S-a adoptat Hotărârea nr. 571/2021 a Consiliului Local al Municipiului Arad.
11
Proiect de hotărâre nr. 583/2021 privind aprobarea și acoperirea pierderilor induse de prestarea serviciului public de producție, transport, distribuție și furnizare a energiei termice pentru populație în sistem centralizat și neacceptate în preț/tarif, înregistrate de operatorul SC CET Hidrocarburi SA Arad, aferente perioadei 01.01.2020 - 31.12.2020– inițiativa primarului
Dl. Galea C: - Interpelări ? Nu sunt. Supun la vot.
Cine este pentru? 21 voturi pentru, 1 consilier nu a participat la vot (dl. Mariş)
– 22 consilieri prezenţi în sală.
S-a adoptat Hotărârea nr. 572/2021 a Consiliului Local al Municipiului Arad.
Dl. Galea C: - Mulţumesc!
12
Proiect de hotărâre nr. 579/2021 privind rectificarea bugetului de venituri și cheltuieli al municipiului Arad- inițiativa primarului
Dl. Galea C: - Avem amendamente, din câte am văzut. Domnul Ilioni, vă rog!
Dl. Ilioni F: - Bună-ziua! Mulţumesc. Amendament la proiectul de hotărâre nr. 579/2021 privind rectificarea bugetului de venituri și cheltuieli al municipiului Arad pentru anul 2021 – Având în vedere Adresa nr. 5.187/2.12.2021, Referatul nr.91.210 /2.12.2021, Referatul nr. 3.036/2.11.2021şi Referatul nr. 22.756/10.11.2021, bugetul municipiului Arad se modifică astfel: „Se diminuează cu suma de 5.078 mii lei transferurile alocate Centrului Municipal de Cultură Arad pentru proiectele sportive. Se majorează cu suma de 4.595 lei cheltuielile de personal la capitolele 51.02 – „Autorităţi publice şi acţiuni externe”, 54.02 – „Alte servicii publice generale, 61.02 – „Ordine publică şi siguranţă naţională” şi 68.02 – „Asigurări şi asistenţă socială”. Se alocă suma de 483 mii lei pentru Fondul de rezervă bugetară la dispoziţia autorităţilor locale. Modificările sunt cuprinse în Anexa 1 la prezentul amendament”. Mulţumesc!
Dl. Galea C: - Mulţumesc, domnule Ilioni. Doamna Naaji, vă rog!
Dna Naaji A: - Am să citesc direct amendamentul – Având în vedere Adresa nr. 25/2814/02.12.2021 din partea Inspectoratului Şcolar Judeţean Arad, „Se modifică creditele bugetare alocate la Capitolul 65.02 „Învăţământ”, titlul de cheltuilei „Alte cheltuieli” (burse şcolare, din sume defalcate din TVA), conform Anexei 2 la prezentul amendament”. Mulţumesc.
Dl. Galea C: - Vă mulţumesc! Vom trece să votăm amendamentul domnului Ilioni. Supun la vot. Cine este pentru? Unanimitate – 22 consilieri prezenţi.
Dl. Galea C: - Mulţumesc. Amendamentul doamnei Naaji. Supun la vot.
Cine este pentru? Unanimitate – 22 consilieri prezenţi.
Dl. Galea C: - Mulţumesc. Supun la vot proiectul, în ansamblu. Cine este pentru? 21 voturi pentru, 1 consilier nu a participat la vot (dl. Mariş) – 22 consilieri prezenţi.
S-a adoptat Hotărârea nr. 573/2021 a Consiliului Local al Municipiului Arad.
Dl. Galea C: - Vă mulţumesc.
13
Proiect de hotărâre nr. 575/2021 privind aprobarea procesului-verbal/stenogramei ședinței publice ordinare a Consiliului Local al Municipiului Arad din 21 octombrie 2021 – inițiativa primarului
Dl. Galea C: - Supun la vot. Cine este pentru? Unanimitate – 22 consilieri prezenţi.
S-a adoptat Hotărârea nr. 574/2021 a Consiliului Local al Municipiului Arad.
Dl. Galea C: - Vă mulţumesc.
14
Proiect de hotărâre nr. 576/2021 privind aprobarea procesului-verbal/stenogramei ședinței publice ordinare a Consiliului Local al Municipiului Arad din 1 noiembrie 2021 – inițiativa primarului
Dl. Galea C: - Supun la vot. Cine este pentru? Unanimitate – 22 consilieri prezenţi.
S-a adoptat Hotărârea nr. 575/2021 a Consiliului Local al Municipiului Arad.
Dna Săbău D: - Stenograma cu amendamentul depus!
Dl. Galea C: - Poftim?
Dna Săbău D: - Stenograma din data de 1 noiembrie, cu amendamentul depus, se aprobă!
Dna Stepanescu L: - Am transmis aseară stenograma…
Dna Săbău D: - Da. Am transmis şi vreau să fac precizarea!
Dna Stepanescu L: - Am introdus observaţiile dumneavoastră şi am corectat şi momentul finalizării şedinţei din preambul.
15
Informări privind activitatea operatorilor economici de sub autoritatea
Consiliului Local al Municipiului Arad
S-a luat la cunoştinţă.
17
Interpelări, întrebări, petiții, declarații politice şi alte probleme supuse atenţiei Consiliului Local al Municipiului Arad
Dl. Galea C: - Vă mulţumesc! Având în vedere că este şedinţă ordinară, şedinţa ordinară a lunii decembrie, la Capitolul “Diverse”, am să vă rog să vă înscrieţi şi dacă sunt interpelări, da, vă rog, domnule Stana!
1
Dl. Stana F: - Am observat în raportarea celor de la Recons că apare, şi am mai avut o data intervenţie pe tema aceasta, situaţia încălzirii de la bazinul de polo, unde funcţionează două din patru arzătoare, având în vedere că este unicul bazin pe care îl mai putem folosi acum, în municipiul Arad, mă refer şi ţinând cont de sezon, aş vrea să ştiu dacă s-au luat, între timp, sau se vor lua măsuri pentru remedierea situaţiei, este destul de nou echipamentul, care este starea acestuia?
Dl. primar: - Deci, acum, la cald, vă răspund - este o lucrare care a fost făcută de către Compania Naţională de Investiţii, Primăria primind la cheie bazinul. Am avut, de-a lungul ultimului an şi ceva, doi, dacă nu mă înşel, ca estimare în timp, de câteva ori probleme cu cazanul de încălzire de acolo, fiind în garanţie a venit de vreo două sau de fiecare dată firma care avea contractul, nu am informaţia ca acum să fie probleme, dar dacă dumneavoastră spuneţi, nu vă pot contrazice, voi verifica la Recons situaţia la zi. Noi am insistat foarte mult, orice problemă a fost, să se remedieze când era în perioada de garanţie pentru că era mai logic şi corect aşa. Este posibil ca, între timp, dacă spuneţi, din patru arzătoare, să fie două cu probleme. Vorbesc la Recons astăzi şi mă lămuresc. Vă mulţumesc!
2
Dl. Galea C: - Domnul Bognar!
Dl. Bognar L: - Revin cu o problemă pe care am mai ridicat-o şi altădată – siguranţa circulaţiei. Deci, sunt artere în municipiul Arad care efectiv sunt circulate cu viteză excesivă, nu 50 la oră, ci mult peste, punând în pericol integritatea pietonilor şi a bicicliştilor. Nu se opresc la trecerea de pietoni, se produc accidente. Am mai propus monitorizare, chiar montarea unor camere. Eu circul dinspre Calea Timişorii sau în zona înspre Micălaca, efectiv, 50 km la oră este de fapt, în lege, dar nimeni nu respectă. Dacă vrem să fie respectată, trebuie să facem şi să luăm nişte măsuri mai drastice. Mulţumesc!
Dl. primar: - Profit de ocazie, pe subiectul camerelor din oraş, am avut atâtea discuţii şi suntem cu toţii conştienţi de necesitatea lor, cum, de asemenea, suntem cu toţii conştienţi că dacă este să le montăm în multele puncte absolut necesare, valoric, înseamnă foarte mult. S-a sperat în diferite posibilităţi de finanţare bugetate european, adică bani care nu sunt din bugetul local. Din toate analizele, până acum, nu s-au găsit astfel de finanţări. Ultima discuţie este în analiză la doamna director economic şi la doamna director de la Direcţia Tehnică, inclusiv cum au făcut alte municipalităţi de a nu investi primăria, ci a fi pe sistemul “Abonament”, dacă putem spune aşa. Când lucrurile sunt clare, vom veni cu propunerea în Consiliul Local. Posibil, dacă se poate, un fel de contract - cadru, astfel încât să putem extinde, funcţie de cât ne putem întinde bugetar şi atunci cred că putem rezolva şi nu mai batem pasul pe loc. Dar doamna Grozavu mi-a spus că este în analiză la dânşii. Aştept şi eu un lucru clar, nu greşesc, nu? Mulţumesc frumos! Şi atunci cred că într-un an sau doi rezolvăm această problemă într-un mod elegant fără un efort bugetar foarte mare. Evident, cu licitaţie, cu tot ce presupune acest lucru, de aceea spuneam că o să venim cu propuneri către dumneavoastră. Mulţumesc frumos!
Dl. Galea C: - Mulţumesc. Dacă nu mai sunt alte interpelări, eu vă mulţumesc. Să aveţi un week-end păcut!
16
Notificări diverse, corespondență adresată Consiliului Local al Municipiului Arad
Dna Stepanescu L: - Mai am eu!
Dl. Galea C: - Vă rog, doamna secretar general!
Dna Stepanescu L: - În conformitate cu Ordonanţa nr.80/2003, doresc să solicit Consiliului Local aprobarea reportării zilelor de concediu neefectuate pentru cei trei demnitari: 16 zile aferente anului 2021 pentru domnul viceprimar Lazăr Faur, 22 de zile neefectuate pentru domnul primar Călin Bibarţ, 4 zile neefectuate din concediu pentru domnul viceprimar Ilie Cheşa. Potrivit procedurii legale, trebuie să supunem la vot formalitatea reportării acestor zile îpentru 2022. Vă mulţumesc! Vă rugăm să supuneţi la vot, domnule preşedinte!
Dl. Galea C: - Vă rog, supun la vot
Cine este pentru? Unanimitate – 22 consilieri prezenţi.
Dna Stepanescu L: - Vă mulţumim!
Dl. primar: - Vă mulţumesc frumos! Acum, într-un spirit de glumă – şi dacă nu se vota, doamna secretar? Nu mai aveam dreptul la zile de concediu? Asta ar fi o întrebare retorică şi a doua – încă nu este gata luna decembrie – dacă din astea care s-au votat azi, mai au voie să-şi ia? Da. Deci, nu ne raportaţi 22 sau 16, cât va mai rămâne din ele! Mulţumesc frumos! O informaţie, să spun, publică – dacă vremea, prognoza se menţine pe aceiaşi parametri ai meteorologilor, sperăm ca pe week-endul viitor să deschidem patinoarul. Ne dorim acest lucru, de vineri. Este în aer liber. Am rugat azi conducerea Recons-ului să discute şi cu DSP-ul, să vedem condiţiile în care se poate desfăşura, dacă vremea ţine la fel de aspră şi nu sunt ploi abundente, cred că ne putem bucura şi de patinoar, dar putem reveni pe subiectul acesta. Noi, din punct de vedere al şedinţelor de consiliu, deci am avut şedinţa ordinară, cu siguranţă ne vom mai întâlni, obligaţi fiind de parametri administrativi. Vă mulţumim frumos! Un week-end linistit!
Dl. Galea C: - Vă mulţumesc! Şedinţa este închisă.
Dl. primar: - A, şi să nu uit! Deschidem târgul de mâine şi de duminică seara, bradul de Crăciun. N-au cum să termine împodobitul mai repede, mai ales că a şi ploat.
(n.n. Sedinţa s-a încheiat la ora 16.05 ).
Red./Dact. PC/PC Verif CM
1 ex. Serviciul Administrație Publică Locală
1 ex. Instituţia Prefectului-Judeţul Arad
1 ex. Dosar şedinţã CLMA 3.12.2021, extraordinară