Proiect adus la cunoştinţă publică în data de 08-12-2010 H O T Ă R Â R E nr. _______ din __________
Proiect de hotărâre privind reglementarea regimului juridic al plantelor, substanţelor şi preparatelor stupefiante, halucinogene, euforice şi psihotrope, altele decât cele al căror regim juridic este reglementat prin legislaţia în vigoare - iniţiativa primarului
Nr. 74685/08.12.2010
Ing. Gheorghe Falcă, Primarul Municipiului Arad,
În conformitate cu prevederile Legii nr. 52/2003, transmit următorul
A N U N Ţ
Începând cu data miercuri, 08.12.2010, la intrarea în Primăria Municipiului Arad, sunt afişate următoarele documente privind:
1. Proiect de hotărâre privind reglementarea regimului juridic al plantelor, substanţelor şi preparatelor stupefiante, halucinogene, euforice şi psihotrope, altele decât cele al căror regim juridic este reglementat prin legislaţia în vigoare – iniţiativa primarului.
Până la data de 21.12.2010, la registratura Primăriei Municipiului Arad, cei interesaţi pot depune în scris recomandări, sugestii şi opinii privind aceste documente.
Informaţii suplimentare pot fi solicitate începând cu data de 08.12.2010, între orele 8,00-18,00, la Serviciul Relaţii cu Publicul, camera 5.
Cei interesaţi pot solicita în scris şi pot primi copii contra cost după aceste acte, care pot fi studiate şi pe site-ul Primăriei Arad, la adresa www.primariaarad.ro.
P R I M A R
ing. Gheorghe Falcă
ROMÂNIA P R O I E C T A v i z a t
JUDETUL ARAD Nr.________din __________2010 S E C R E T A R
MUNICIPIUL ARAD Lilioara Stepanescu
CONSILIUL LOCAL
H O T Ă R Â R E A nr._____
din ________________ 2010
privind reglementarea regimului juridic al plantelor, substanţelor şi preparatelor stupefiante, halucinogene, euforice şi psihotrope,
altele decât cele al căror regim juridic este reglementat prin legislaţia în vigoare
Consiliul Local al Municipiului Arad,
Având în vedere:
-iniţiativa Primarului Municipiului Arad, exprimată prin expunerea de motive nr.72.929 din 30,11.2010, privind reglementarea comercializării substanţelor şi preparatelor stupefiante, halucinogene, euforice şi psihotrope care aduc atingere sau pun în pericol viaţa şi sănătatea populaţiei, altele decât cele al căror regim juridic este reglementat prin legislaţia în vigoare;
-raportul de specialitate al Direcţiei Strategii Publice şi Comunicare, înregistrat cu nr. 72.930 din 30.11.2010
-prevederile Legii nr.339/2005, privind regimul juridic al plantelor, substanţelor şi preparatelor stupefiante şi psihotrope, precum şi tabelele I, II şi III care precizează plantele, substanţele şi preparatele stupefiante şi psihotrope interzise comercializării;
-O.U.G 6/2010 pentru completarea Legii nr. 339/2005, tabelele I, II şi III au fost completate cu noi categorii de plante, substanţe şi preparate stupefiante şi psihotrope interzise comercializării, rezultând astfel că aceste tabele au un caracter exemplificativ, iar nu unul limitativ, putând oricând fi completate prin reglementări juridice ulterioare;
-H.G. nr. 575/2010, pentru actualizarea anexei la Legea nr. 339/2005 privind regimul juridic al plantelor, substanţelor şi preparatelor stupefiante şi psihotrope, precum şi a anexei la Legea nr. 143/2000 privind prevenirea şi combaterea traficului şi consumului ilicit de droguri;
-faptul că, în Municipiul Arad, au fost constatate numeroase cazuri de consum de plante, substanţe şi preparate stupefiante, halucinogene, euforice şi psihotrope comercializate prin magazine, soldate cu implicaţii deosebit de grave asupra vieţii si sănătăţii populaţiei şi care nu erau din cele cuprinse în tabelele I, II şi III din Legea nr. 339/2005 ori în celelalte acte normative în vigoare la data prezentei, rezultând astfel că există mai multe categorii de plante, substanţe şi preparate de acest gen care au rămas în afara reglementărilor legale în vigoare;
-prevederile O.G. nr.99/2000, care precizează că activitatea de comercializare a produselor şi serviciilor de piaţă trebuie să se facă în conformitate şi cu respectarea principiilor liberei concurenţe, a protecţiei vieţii şi securităţii consumatorilor, precum şi ale O.G. nr.21/1992, privind protecţia consumatorilor, care interzice atât comercializarea de produse sau prestarea de servicii care pot pune în pericol viaţa, sănătatea sau securitatea consumatorilor, cât şi producerea, importul şi comercializarea produselor falsificate sau contrafăcute;
-punctele de vedere exprimate de instituţiile publice cu responsabilităţi în materie, organizaţii nonguvernamentale, asociaţii de proprietari, instituţii medicale, culturale, de învăţământ etc care au solicitat intervenţia administraţiei publice locale în sensul reglementării comercializării plantelor substanţelor şi preparatelor stupefiante, halucinogene, euforice şi psihotrope, altele decât cele al căror regim juridic este reglementat prin legislaţia în vigoare;
În temeiul art.36, alin.(l), alin.(2), lit.d), alin.(6), lit.a), pct. 1, 2, 3 şi 5, alin.(9) şi al art. 45 din Legea administraţiei publice locale nr.215/2001, republicată, cu modificările şi completările ulterioare,
H O T Ă R Ă Ş T E
Art. l. În Municipiul Arad sunt interzise comercializarea, deţinerea şi distribuţia plantelor, substanţelor şi preparatelor stupefiante, halucinogene, euforice şi psihotrope, de orice fel, care aduc atingere sau pun în pericol viaţa şi sănătatea populaţiei, ordinea şi liniştea publică, altele decât cele al căror regim juridic este reglementat prin legislaţia în vigoare, precum şi distribuirea sau oferirea de eşantioane ale plantelor, substanţelor şi preparatelor prevăzute mai sus.
Art.2. Interdicţia de la art. 1 se aplică şi oricăror derivaţi, compuşi sau amestecuri conţinând una sau mai multe plante şi substanţe stupefiante, halucinogene, euforice sau psihotrope care aduc atingere sau pun în pericol viaţa şi sănătatea populaţiei, indiferent de procentul în care se regăseşte substanţa activă, de starea fizică în care se află, de modul de divizare în unităţi de administrare, disimulate, falsificate sau contrafăcute, precum şi a celor care au o altă destinaţie de utilizare decât cea pentru care sunt etichetate spre a fi comercializate.
Art.3. In termen de 10 zile de la intrarea în vigoare a prezentei hotărâri, comercianţii din Municipiul Arad sunt obligaţi să distrugă, pe cheltuiala lor şi fără afectarea mediului înconjurător, toate stocurile de plante, substanţe şi preparate de natura celor care fac obiectul prevederilor art. 1 şi 2 din prezenta hotărâre.
Art.4. (1) Nerespectarea prevederilor art.1 şi 2 din hotărâre constituie contravenţie şi se sancţionează cu amendă contravenţională cuprinsă între 2.000-2.500 lei.
(2) În cazul în care faptele comise întrunesc elementele constitutive ale unei infracţiuni vor fi sesizate organele de urmărire penală.
Art.5. Se interzice avizarea autorizaţiilor de funcţionare eliberate agenţilor economici pentru activităţi comerciale care fac obiectul prezentei hotărâri, Hotărârea nr.187/2006, republicată, privind Regulamentului de desfăşurare a activităţilor comerciale în Municipiul Arad, urmând a se modifica în mod corespunzător.
Art.6. Concomitent aplicării sancţiunii, agentul constatator va dispune, după caz, sesizarea organelor competente în vederea derulării procedurii de confiscare, in vederea distrugerii, a produselor ce fac obiectul contravenţiei, conform prevederilor legale în vigoare.
Art.7. Contravenţiile prevăzute în prezenta hotărâre se constată şi se sancţionează de către primar şi împuterniciţii acestuia.
Art.8. Prezenta hotărâre intră în vigoare în termen de 10 zile de la data aducerii la cunoştinţă publică şi se duce la îndeplinire de către Primarul Municipiului Arad, prin direcţiile de specialitate şi împuterniciţii săi.
În temeiul art.45 din Legea nr.215/2001, privind administraţia publică locală, republicată, cu modificările şi completările ulterioare şi al art.37 din Regulamentul de organizare şi funcţionare a Consiliului Local al Municipiului Arad, propun aprobarea, de către Consiliul Local al Municipiului Arad, a proiectului de hotărâre cu următorul obiect: reglementarea comercializării plantelor, substanţelor şi preparatelor stupefiante, halucinogene, euforice şi psihotrope în municipiul Arad, în susţinerea căruia prezint următoarea
EXPUNERE DE MOTIVE
Pericolul pe care îl reprezintă pentru sănătatea publică consumul anumitor plante şi substanţe, din cauza intoxicărilor pe care le produc şi riscului de abuz, constituie un semnal de alarmă pe care autorităţile publice trebuie să-l ia în considerare şi să întreprindă toate măsurile legale de care dispun pentru a interzice această activitate.
Constatăm că numeroşi tineri, chiar minori, în stare de dependenţă patologică, stau la rând, zilnic, la magazinele arădene, pentru a se aproviziona cu astfel de produse.
Astfel cum rezultă din documentele de sesizare aduse la cunoştinţa noastră de către conducerea şcolilor din municipiu, de asociaţiile de proprietari, de comitetele de părinţi din şcoli, de reprezentanţii cultelor reprezentative, poliţie şi, mai ales, de responsabilii din unităţile spitaliceşti din Municipiul Arad, fenomenul prezintă un pericol deosebit de grav pentru viaţa şi sănătatea populaţiei, îndeosebi a tinerei generaţii, faţă de creşterea şi educarea căreia autorităţile administraţiei publice locale trebuie să se solidarizeze cu familia, biserica şi şcoala.
Unele din plantele, substanţele şi preparatele stupefiante, halucinogene, euforice şi psihotrope comercializate pe raza municipiului Arad, prin « magazinele de vise », scapă controlului prevederilor legale în vigoare, neexistând o reglementare unitară în această privinţă.
Constatând că fenomenul descris este răspândit în întreaga ţară, cu consecinţe publice grave şi că, în lipsa unor acte normative cu forţă juridică generală, apte să asigure o intervenţie aplicabilă la nivel naţional, autorităţile administraţiei publice locale din marile oraşe au iniţiat demersuri în sensul interzicerii comercializării de produse sau prestării de servicii care pot pune în pericol viaţa, sănătatea sau securitatea consumatorilor, cât şi producerea, importul şi comercializarea produselor falsificate sau contrafăcute
Toate aceste elemente care vizează interesul general al sănătăţii populaţiei unui oraş impun, cu caracter de urgenţă, luarea unor măsuri administrative de interzicere în municipiul Arad, a activităţilor agenţilor economici care oferă, pun în vânzare sau vând plante, substanţe şi preparate stupefiante şi psihotrope, inclusiv compuşii derivaţi ai acestora, fapt pentru care
propun adoptarea proiectului de hotărâre anexat.
P R I M A R
Gheorghe Falcă
PRIMĂRIA MUNICIPIULUI ARAD
DIRECŢIA STRATEGII PUBLICE, COMUNICARE
Serviciul Transport Public Local, Autorizare activităţi economice
Nr._________din________2010
RAPORT DE SPECIALITATE
privind reglementarea comercializării plantelor, substanţelor şi preparatelor stupefiante, halucinogene, euforice şi psihotrope în Municipiul Arad
În ultima perioadă, fenomenul « magazinelor de vise », astfel cum sunt numite activităţile unor agenţi economici care comercializează plante, substanţe şi preparate stupefiante, halucinogene, euforice şi psihotrope, inclusiv compuşii derivaţi ai acestora au luat o amploare deosebita. Datorită efectelor halucinogene, consumul, în special de către tineri, a acestor substanţe a ajuns să crească progresiv, iar rezultatele sunt deosebit de periculoase pentru sănătatea publică. În oraşul Arad, au fost înregistrate mai multe situaţii (cea mai recentă în luna noiembrie) când numeroşi tineri şi copii au fost internaţi în spitale în stare gravă datorită intoxicărilor pe care le produce consumul acestor plante şi substanţe.
Prin Legea nr.339/2005, privind regimul juridic al plantelor, substanţelor stupefiante şi psihotrope s-a reglementat regimul juridic privind cultivarea, producerea, fabricarea, depozitarea, comerţul, distribuţia, transportul, deţinerea, oferirea, transmiterea, intermedierea, achiziţionarea, utilizarea şi tranzitul pe teritoriul naţional al plantelor spontane sau cultivate, substanţelor şi preparatelor prevăzute în tabelele I, II şi III din anexa care face parte integrantă din lege. Substanţele prevăzute în tabelele II şi III din anexa la lege şi preparatele lor sunt supuse, atunci când sunt utilizate în scop medical, şi altor dispoziţii aplicabile substanţelor şi preparatelor de uz uman sau veterinar, în măsura în care acestea nu contravin prezentei legi. Din analiza textului de lege rezultă că au fost supuse reglementării plantele, substanţele şi preparatele stupefiante şi psihotrope. Pe cale de consecinţă, rezultă că nu a fost supusă reglementării, de către legiuitor, interzicerea comercializării altor plante, substanţe şi preparate stupefiante, halucinogene, euforice şi psihotrope. De asemenea, listele cu substanţele şi preparatele stupefiante şi psihotrope au un caracter exemplificativ şi nu unul limitativ (acestea se actualizează ori de câte ori este necesar prin H.G.), fapt ce conferă consiliilor locale posibilitatea ca plantele, substanţele şi preparatele stupefiante, halucinogene, euforice şi psihotrope, necuprinse in liste, să poată face obiectul reglementărilor prin hotărâri ale consiliilor locale. Luând în considerare toate aceste elemente care vizează interesul general al sănătăţii populaţiei unui oraş, dar şi posibilitatea intervenţiei administraţiei publice locale prevăzută de O.G. nr.99/2000 privind comercializarea produselor şi serviciilor de piaţă, se impune luarea unor măsuri de interzicere, în municipiul Arad, a activităţilor agenţilor economici care comercializează plante, substanţe şi preparate stupefiante, halucinogene, euforice şi psihotrope, inclusiv compuşii derivaţi.
Mai mult decât atât, în conformitate cu prevederile art.4 din O.G. nr.21/1992, privind protecţia consumatorilor, se interzice comercializarea de produse sau prestarea de servicii care pot pune în pericol viaţa, sănătatea sau securitatea consumatorilor precum şi producerea, importul şi comercializarea produselor falsificate sau contrafăcute, iar conform art.7 din aceeaşi ordonanţă, comercianţii au obligaţia să pună pe piaţă numai produse sigure şi, dacă actele normative în vigoare prevăd, acestea să fie testate şi/sau certificate şi să se comercializeze pe piaţă numai produse care respectă condiţiile prescrise sau declarate.
Consiliilor locale, ca autorităţi publice locale, le sunt date în competenţă reglementarea raporturilor juridice ce se nasc în unitatea administrativ-teritorială din raza de competenţă. Această calitate îi este conferită de art.36, alin.(1) din Legea nr.215/2001, conform cărora consiliul local are iniţiativă şi hotărăşte, în condiţiile legii, în toate problemele de interes local, cu excepţia celor care sunt date prin lege în competenţa altor autorităţi ale administraţiei publice locale sau centrale. Conform art.36, alin.2, lit.d) şi a alin.6, lit.a), pct.1, 2, 3 şi 5, consiliul local are atribuţiuni în privinţa gestionării serviciilor furnizate către cetăţeni, în sensul ocrotirii sănătăţii, educaţiei, familiei, tineretului. Faţă de cele prezentate mai sus, propunem aprobarea proiectului de hotărâre.
ADMINISTRATOR PUBLIC DIRECTOR EXECUTIV ŞEF SERVICIU
Claudia Macra Corina Oarşă Liliana Florea